Domkraft

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Antagligen som att svära i kyrkan men har fundering kring domkraft (för bil):gnissla
Räknar med att här borde finnas några med erfarenheter om detta.

1, Om bilen väger 2,1 ton hur mycket behöver då domkraften klara? (för att lyfta upp ett hjul)

2, Om jag vill köpa en som inte väger så mycket och jag inte vill köpa kvalité från Biltema/Jula, vart letar jag då?
 
I min fordonsflotta, förutom ett antal motorcycklar.
2st Saab 9-5, 1st VW Transporter T4 och en T5.
Dessa får service vår och höst inkl. hjulbyten, och där Biltema's -15873 DOMKRAFT och-15109 PALLBOCKAR alltid har gjort en förnämlig insats för säkerheten och effektiviteten vid dessa tillfällen.
Även när jag hjälpte grannen att "justera" hans uthus gjorde Biltema's -15873 DOMKRAFT ett fullgott jobb.

Motsvarande funktion kan du finna tex. här:

http://www.pricerunner.se/sp/garagedomkraft.html

För att lyfta upp "ett hjul" så klara du dig med en domkraft som lyfter 300kg och då har du ändå en stor säkerhetsmarginal.

/KentW
 
Jag har en från Jula och det fungerar kanon. Använder man domkraften till hjulbyte på hushållets bilar 2 gånger årligen är dyrare meningslöst
 
Problemet med de minsta och billigaste är inte lyftkapaciteten, utan lyfthöjden.
Har en 2,5 tons från biltema, mest för att den lyfter högre.
 
Köpte en från jula. Modell halvstor (den med 360graders funktion i handtaget)..
Totalt värdelös. 3e gången jag skulle använda den så va den kass! Sjunker sakta även vid lätt belastning, typ att jag ställer mig på den (80kg). Kvitto va väl borttappat innan den ens va urpackad så det får ses som läropengar.. Är på jakt efter en rejäl domkraft nu som lyfter min 50cm och är tillräckligt låg för att gå in under Porschen. Letar begagnad pga pris och vill gärna ha en som sänken sitter direkt i handtaget på så man slipper ta loss handtagen och passa in det på en liten skruv som handtaget aldrig passar på..
Ang 300kg för att bara lyfta ett hjul håller säkert i teori men de flesta moderna bilar är såpass styva så lyfter man på en punkt lyfter det oftast hela sidan på bilen.. Lyfter jag typ 30-40cm vänster fram på min bil så lyfter vänster fram, vänster bak och även höger fram lättar från backen..
 
Köpte en från jula. Modell halvstor (den med 360graders funktion i handtaget)..
Totalt värdelös. 3e gången jag skulle använda den så va den kass! Sjunker sakta även vid lätt belastning, typ att jag ställer mig på den (80kg). Kvitto va väl borttappat innan den ens va urpackad så det får ses som läropengar.. Är på jakt efter en rejäl domkraft nu som lyfter min 50cm och är tillräckligt låg för att gå in under Porschen. Letar begagnad pga pris och vill gärna ha en som sänken sitter direkt i handtaget på så man slipper ta loss handtagen och passa in det på en liten skruv som handtaget aldrig passar på..
Ang 300kg för att bara lyfta ett hjul håller säkert i teori men de flesta moderna bilar är såpass styva så lyfter man på en punkt lyfter det oftast hela sidan på bilen.. Lyfter jag typ 30-40cm vänster fram på min bil så lyfter vänster fram, vänster bak och även höger fram lättar från backen..

Fast du kan ju lyfta i länkarmen om du behöver byta hjul.:)
 
Fast du kan ju lyfta i länkarmen om du behöver byta hjul.:)
Njee tror fan inte jag har nån domkraft som är låg nog att räcka in till en länkarm på Porschen..Sen om det är hjulbyte som gäller är det ju ganska praktiskt att kunna lyfta en sida åt gången från en o samma lyftpunkt..
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top