Dominator drar för mycket?

rkas

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
Honda NX650 Dominator
Efter att ha gjort rent förgasaren (se den här tråden) så går min hoj betydligt finare än förut. Draget osv är som sig bör, avgasknallarna har försvunnit nästan helt, han är helt stabil vid tomgång (runt 1300rpm) osv. Men han har istället börjat dra mycket mer. Tidigare har jag legat på runt 0,5l/mil, nu ligger han istället på drygt 0,7l/mil.
Förstår inte riktigt varför han drar så mycket mer när han i övrigt verkar funka perfekt? Han går ju tillomed starta utan choken när han är kall. Har det kanske nåt med saken att göra?

kanske gasar mer? om du startar utan choke skulle jag tro den går fett på lågen.
"alla" mina stånkor har eft ombestyckning med avgasspoffen mm gått o startat utan choke(el lite) för jag har lagt mig lite fett.

är allt orginal skulle de ju kunna va nåt som är lite slitet?

plocka ut stift och kolla vilken färg dom har. är dom svarta och/eller blöta så går den för fett någonstans/överallt i registret.

MVH Phille

.. nu var jag visst lite långsam på att svara, men det hände visst andra grejer i mitt liv ett tag, o så blev jag lite småtrött på hojjen när hastighetsmätaren slutade funka också.. Får la se hur lätt det är att fixa den då så jag kan kontrollera hur mycket soppa han drar egentligen.. :P

Men iaf, vad innebär det att den går för fett?
Vad för inställning är det man ska göra för att det ska bli rätt igen? För jag har ju egentligen inte gjort nån ändring nånstans förutom att ha städat förgasaren?
Ska iaf se om jag kan skruva ut tändstiftet idag, är ju inte det lättaste att komma åt på en dominator. Har försökt några gånger men inte riktigt lyckats, sitter ju långt in åt helvete i motorn..

Fett är att den får något för mycket bensin i förhållande till vad den behöver. Det var lösningen för mig ivf då jag hela tiden sköt avgaspuffar pga liite snålt med bensin. Ökade på lite och pufferiet försvann.

Min lärde sig aldrig att gå jämnt på tomgång så något var inte riktigt rätt.

Min gissning är att hålet där nålen går ner är slitet och att det när du gjorde rent försvann beläggningar och annat som gjorde att hålet blev mindre. Därför ökade flödet också, och motorn drog mer bensin.

Alltså om du har avgaspuffar så går hojen för snålt och inte för fett. Dvs den får för lite bensin. Är det på låga eller höga varv? Byta munstycken kommer att fixa detta.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP