Dodge Tomahawk

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
satt och läste i allt om mc och dom hade ett repotage om dodge tomahawk, är väl värt att läsa tills toppfart uppgifterna kommer upp, att den skulle göra 500kmh är ju ett stort skämt, frågan är väl om den kommer upp i så mycket mer än 300 ärliga med en torrvikt på nästan 700kg och en 2-växlad motor på 500hk/700nm......sen har den ju ingen kåpa geller så cw-värdet bör ju bli ganska högt....vad gör tex en turbomatad hayabusa i toppfart?

Snabbast till dags dato är väl 247 MPH tror jag bestämt... Men de ska väl knäcka 250-vallen nästa år... (250M MPH = 400 km/h)

Vikten spelar mindre roll för effektbehov i fart än luftmotstånd och rullmotstånd.
Effektbehovet relaterat hastighets är i kvadrat relaterat hastighetsökningen. Dvs för att dubblera en hastighet krävs fyra ggr så hög effekt vid övriga faktorer samma.
Hur hög toppfart har en knarr med 125 hk (500 hk/4)? Låt oss enas om en gammal kåplös knarr ( = högt luftmotstånd) från 80-talet.
Tja, låt oss säga 220 km/h. Detta skulle göra att Tomahawk skulle kunna toppa typ 440 km/h.
Inte 500 km/h men å andra sidan ingen vidare exakt beräknad siffra. Alltså skulle de uppgivna 500 km/h kunna stämma. Jag tror dock inte att någon har provat.

Den har bara 2 spraggar men den har å andra sidan brett register och ett (med hojmått mätt) extremt vridmoment, därför klarar den sig säkert med bara två spraggar. Kom ihåg att en hoj som presterar 150 Nm av de flesta betraktas som urstark.

Men vi kan väl enas om att den är brutal.
http://www.dodge.com/tomahawk/flash.html

Dessutom behövs vikt för att överföra kraften till marken om man inte vill ytterligare öka luftmotståndet med downforce.

Tja. Skulle vilja se någon hålla sig kvar i den farten... med tanke på hur de motorcyklar sett ut som klarat 500 km/h-gränsen :D

men en turbo-hayabusa kan man väl få ut 500hk+ med på ca 220kg torrvikt och den lär ju stanna runt 400kmh

NoicE skrev:
Gick inte den där turbohayan som GR körde i typ 439 eller nått?

Har jag också läst. De kom upp i 439.5 innan de var dags att bromsa då rakan inte räkte till....

NoicE skrev:
Gick inte den där turbohayan som GR körde i typ 439 eller nått?

Efter att ha forskat ytterligare i ämnet har jag hittat detta, det är Speed King på sh.org's signatur:

"Worlds Fastest Streetbike...246.392 mph
I built it, tuned it, and rode it! !"

speedking.jpg

Och sen en som kört ännu snabbare precis nyligen, men den kallar jag inte riktigt för en "streetbike":
fb4fba25.jpg

"Add up the fingers, 251 MPH. The only bike to go over 250 twice. " Läs: "The ONLY bike" och "Steve Knecum rode my custom Busa powered motorcycle to the fastest speed ever recorded by a single-engine gasoline motorcycle."
fb522331.jpg

Och kom nu inte och säg nåt skit om att GR kört över 400 när dessa MC-gurus just knäckt 400-gränsen, på saltöken! Jo hej, "De kom upp i 439.5 innan de var dags att bromsa då rakan inte räckte till..."

Rätta mig gärna om jag har fel, men kom för i helvete med bevis och inte en massa "Ööö, ååå, å ja ba! Femhundramiljarder km/h på bakslangen! Jag lovar!", börjar ju likna lunarstorm här inne annars...

Edit: Måste lägga till en sån här: :fakta , och en till: :fakta :tummenupp

Last edited:
Jag menar den hade väll ändå 417hk på slangen =)

VA? ÄR INTE DET HÄR LUNARSTORM?

EDIT: blev ju rädd :skrämd

Last edited:
NoicE skrev:
Okay... och på lunarstorm så går hojarna i 23467km/h på slangen?

Hur skulle jag kunna veta? Påstår du att jag har lunar? :rodnar
Nej, där vet de nog inte ens vad slangen innebär... Antagligen tror de att det betyder mannens könsorgan eftersom det är det alla fjortisar sitter och skryter om...

Nej, BACK ON TOPIC FOLKS! :crash

NoicE skrev:
Jag menar den hade väll ändå 417hk på slangen =)

Exakt.
Jag läste det på ägarnas sida. Men happ, då är det tydligen inte sant då.

Bevis ska man ju igentligen ha för sånt här!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back