Dnepr 16 - Möjligt att göra den körbar?

oscsan

Ny medlem
Gick med
8 May 2022
Hoj
Dnepr 16
Hej,

Jag har en gammal Dnepr 16 som köptes 1991, men som inte körts de senaste 20 åren. Den startar ej, vilket inte är så förvånande, men jag har en önskan om att få den körbar igen och jag besitter inte tillräckligt med kunskap för att göra det själv. Vet någon var man kan vända sig för att få hjälp med detta projekt?

Hälsningar,
Oscar
 
Hej,

Jag har en gammal Dnepr 16 som köptes 1991, men som inte körts de senaste 20 åren. Den startar ej, vilket inte är så förvånande, men jag har en önskan om att få den körbar igen och jag besitter inte tillräckligt med kunskap för att göra det själv. Vet någon var man kan vända sig för att få hjälp med detta projekt?

Hälsningar,
Oscar
Gör rent förgasarna så går den igen resten är ju gjutgärns o det går ej sönder.
 
Nja, brytarspetsarna behöver nog också en genomgång om det finns sådana fortfarande och den vill ha ett laddat batteri för att starta.

Jag är nog forumets expert på dessa hojar och kanske kan kika på den och lära dig grunderna. Var finns hojen?
 
Josef, jag ser att du skrattar åt mit inlägg, ska du inte försvara dig?
 
Josef, jag ser att du skrattar åt mit inlägg, ska du inte försvara dig?
When you're right you're right.
Man har inte en gammal Sovjetisk hoj för att livet ska vara lätt så jag sa åt Motornörd att han gärna fick göra något humoristiskt av det hela. Han är alldeles för snäll för att göra det på eget bevåg.

Löjligt nog var det bara gammal bensin som gjorde att det var svårstartat just den dagen men för tillfället har jag en bunt trasiga kolvringar så hojen går inte alls.
 
Last edited:
Med tanke på det första inlägget i tråden, så bör man ta sig en funderare.
Att få igång en Dnepr kan man kanske göra med extern hjälp, men vad ska man sedan ha den till?
Inget ont om hojen som sådan, bara man vet vad man ger sig in på, speciellt om man känner att man inte har kunskaperna att skruva i den.
Kanske bättre att göra en fast installation av den istället, kan också bli vackert.
 
Det är ju det enda med dnepr som är fränt just 3 hjuls drift.
MW/MB-modellerna är militära och har normalt 2wd med diffspärr. 3wd fanns som prototyp men jag tror inte de serietillverkats.
MT-modellerna är civila och MT08-MT12 är enhjulsdrivna medan MT16 är 2wd dock med öppen diff.

Största poängen med 2wd på dessa hojar är att man blir av med det vridande momentet när man slår på/av gasen vilket gör det mycket mer lättkört. Den klena motoreffekten gör att det sällan är brist på grepp som hindrar framkomligheten utan att motorn helt enkelt inte orkar driva.

Haha, varför byggde dom inte bara en liten fyrhjulsdriven bil utan tak då?

Då hade dom ju till och med kunnat göra den amfibisk, men vem fasen behöver en sån...
Därför att det uppdraget gick till en annan fabrik i närheten.
Villhöver heter det.:fakta
Med tanke på det första inlägget i tråden, så bör man ta sig en funderare.
Att få igång en Dnepr kan man kanske göra med extern hjälp, men vad ska man sedan ha den till?
Inget ont om hojen som sådan, bara man vet vad man ger sig in på, speciellt om man känner att man inte har kunskaperna att skruva i den.
Kanske bättre att göra en fast installation av den istället, kan också bli vackert.
Det är ju en utmärkt hoj att lära sig skruva på. Reservdelar finns, det är lättmekat och logiskt och man får en hel del övning...
Vill man ha en hoj som är skottsäker och ska servas på verkstad är det nog bättre att satsa på något annat men en hygglig MT-16 är synd att göra blomlåda eller dylikt av.
 
Därför att det uppdraget gick till en annan fabrik i närheten.
Villhöver heter det.:fakta

Ja, folk som bara köper saker dom BEHÖVER har sällan fräna saker.
VILLHÖVER sakerna är desto fränare, det gäller bara att hålla en bra balans på det.

Vet du föresten vad Mathias har grävt upp för fynd?
Han har ju sålt sin amfibievagn för något nytt projekt som han villhövde?
 
Last edited:
Haha, filmaren förstod vad jag ville se och svängde vänster och visade frigången på drivaxeln.
Som typ inte finns…

”Hur ska vi kunna svänga med drivaxeln till framhjulet? Skärmen tar ju i?”
”Vi sågar ett uttag i skärmen såklart!”
”Men då kommer det ju stänka upp gyttja där?”
”Äsch, vi sätter en gummiflärp som skydd. Det gör inget om den slits ut på några timmars körning, då är det ju ändå dags för totalrenovering av motorn”
 
Som typ inte finns…

”Hur ska vi kunna svänga med drivaxeln till framhjulet? Skärmen tar ju i?”
”Vi sågar ett uttag i skärmen såklart!”
”Men då kommer det ju stänka upp gyttja där?”
”Äsch, vi sätter en gummiflärp som skydd. Det gör inget om den slits ut på några timmars körning, då är det ju ändå dags för totalrenovering av motorn”

Jo, men dom tjänade ju några grader styrvinkel på gummiflärpen, nu tar drivaxeln direkt mot däcket istället...

Man lär sig nog ganska snabbt att svänga runt åt andra hållet med den där...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top