Djupa funderingar kring posten

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
I Gårkväll låg jag och vred mig i sängen i någon timme innan sömnen till slut tog över... i denna genistund dök det upp en fundering.

Om man tar två kuvert och lägger på samma brevlåda, kuvert 1 med B-post och kuvert 2 som A-porto, varför tar de då olika långt tid för dessa att komma fram.

Samma brevbärare hämtar ju posten ur brevlådan, de transporteras till samma postterminal i samma påse... det är här det blir lite svårt för en som inte har insyn i Posten djupaste. De måste ju hällas upp på samma transportband för sortering av en digital läsare... är det då så att den kastar ut B-posten till ett långsamare sorteringsband bara för att jävlas eller är det så att de läggs i en hög som de sätter några barnarbetare med ADHD och lässvårigheter på att sortera breven och om så är fallet varför inte minska ner ytorna för sorteringsmaskin/barnarbetare och ta bort den dyrare posten (mindre ytor lägre lokalkostnader, inga barnarbetare inge problem med myndigheter och mutor därmed lägre utgifter och bättre pris på portot.)

Ja nu ska det ju sägas att detta inte är någon exakt vetenskap och att jag nu efter lite sömn och mat tänker klarare MEN faktum är att jag fortfarande inte förstår...

Varför ska det ta längre tid med B än A -post

Bägge kommer nog fram samtidigt, men A garanteras?

Tid är pengar, svaret är förmodligen inte svårare än så. En prioriterad sändelse hanteras snabbare och det kan ha allt med transportsätt som flyg, tåg kanske ren i lappland till fyllnadsgrad och hantering vid de olika stoppen.

Betalar du mer hanteras det snabbare. Det blir ju även ett sätt att hantera mängden lättare istället för att allt i en klump för samma kostnad men olika leveranstid p.g.a. det stora antalet.

Sen kan man undra varför ett paket som ska skickas några mil i Skåne behöver skickas upp 30 mil till Jönköping för att sorteras

Var glad så länge de inte har kommit på att spara pengar genom att outsourca sorteringen till låglöneländer. :näsblod

Tycker posten funkar bra ändå.Var nån på city-mail för många år sen som tydligen blev trött o dumpa all post i en container

A-posten från brevlådan ska sorteras en gång på kvällen, skickas med ett snabbt transportsätt under natten för att sorteras en gång till och slutligen snabbt skickas ut till brevbäraren under morgonen.
B-posten kan sorteras på dagtid när arbetskraften är billig och skickas med billiga transporter.

Sen ska det sägas att den största delen av B-posten kommer in direkt från företag och inte via brevlådan, då behöver man inte ens skilja ut den utan bara ställa åt sidan.

/Postis sedan 15år.

Finns det någon här som jobbar på posten eller bor i Ånge?

Hur ser postens svarta hål i Ånge ut?

Är det bara en jättestor bangård dit postvagnarna växlas in och sätts i karantän ett par dagar?

Eller lastas alla paket av så att paketsadisterna får hoppa på dom?

Finns det någon här som jobbar på posten eller bor i Ånge?

Hur ser postens svarta hål i Ånge ut?

Är det bara en jättestor bangård dit postvagnarna växlas in och sätts i karantän ett par dagar?

Eller lastas alla paket av så att paketsadisterna får hoppa på dom?

Ja.

3857327061.jpg

Nej.

Vi hoppar på de flesta paket än så länge.
Till din glädje(?) så lägger vi ner terminalen efter årsskiftet.

Nåt jag blir galen på är att det numera finns TVÅ företag som lämnar post i min brevlåda :mad:
Posten först och främst men ibland får jag brev av Bring citymail eller vad de nu heter.
Av ren trots så brukar jag parkera ena bilen framför lådan när jag har tömt den efter att posten har lämnat sitt och Bring alltid kommer på eftermiddagen.
Då måste de åtminstone pallra sig ur bilen för att lämna posten och förhoppningsvis fördröjer det dem och genom detta så måste de ta mer betalt och då kommer folk sluta anlita dessa så jag slipper hämta post TVÅ gånger :mad:

Men det är en lång process, jag vet :(

Nåt jag blir galen på är att det numera finns TVÅ företag som lämnar post i min brevlåda :mad:
Posten först och främst men ibland får jag brev av Bring citymail eller vad de nu heter.
Av ren trots så brukar jag parkera ena bilen framför lådan när jag har tömt den efter att posten har lämnat sitt och Bring alltid kommer på eftermiddagen.
Då måste de åtminstone pallra sig ur bilen för att lämna posten och förhoppningsvis fördröjer det dem och genom detta så måste de ta mer betalt och då kommer folk sluta anlita dessa så jag slipper hämta post TVÅ gånger :mad:

Men det är en lång process, jag vet :(

Du måste ringa och klaga på alla företag som skickar med Bring att den posten alltid kommer fel, för sent eller inte alls.
Då slutar företagen att anlita Bring.

Är det nåt företagen är rädda för så är det att inte räkningarna ska komma fram.

Du måste ringa och klaga på alla företag som skickar med Bring att den posten alltid kommer fel, för sent eller inte alls.
Då slutar företagen att anlita Bring.

Är det nåt företagen är rädda för så är det att inte räkningarna ska komma fram.

Bra input, detta ska jag genast sätta igång med! Ytterligare en anledning till att jag vill bojkotta dem är för att de brukar köra som idioter här på gatan, precis som om de hade provisionslön...

Till din glädje(?) så lägger vi ner terminalen efter årsskiftet.

Betyder det att paketen kommer fram snabbare då?

Eller förläggs karantänen/paketstampandet bara någon annanstans?

För beställer man grejor från hongkong/kualalumpur/hobbex och försöker följa paketet så går all annan transport på max tre dagar, men sen kan pakethelvetet sitta fast i Ånge i en vecka????

Häromdagen fick jag paket med UPS från USA, det paketet gick att följa minut för minut tills det landade på Arlanda, flyttades till Bromma och sedan var det slut på uppdateringar förutom att dom flyttade fram beräknat leveransdatum tre dagar... :huvet

I går hade jag en en lapp i brevlådan att dom hade försökt leverera det hemma hos mig mitt på dagen en vardag, fyra dagar före beräknad ankomst.

Jag är helt övertygad om att "vanlig" post får ligga och vänta nånstans även fast de skulle ha kunnat köras iväg tidigare, annars skulle man inte kunna ta betalt mer för att få fram paketen fortare.

Sen är jag även övertygad om att man spar in på miljön om man låter sändningar ligga en extra dag, då man lättare kan se hur många bilar som behövs för att skicka allt. vilket då ska göra att priset blir lägre samtidigt, så de är nog inte bara för att jävlas.

Något som jag däremot tycker är imponerande (vilket troligtvis inte har något med posten att göra) är om man tex ska ha en motordel från Mekonomen, får man delen dagen efter vid kl 10 c:a om man beställer den innan kl 15.30 samma dag, det kostar däremot inget extra, konstigt

får man delen dagen efter vid kl 10 c:a om man beställer den innan kl 15.30 samma dag, det kostar däremot inget extra, konstigt

Är väl inget konstigt, de lever på att sälja bildelar, inte frakta dem. Flertalet märkesverkstäder har leveranser 2-3ggr per dygn, kostar inte heller något extra, kallas för centrallager och även det positivt ur miljöaspekt.

Något som jag däremot tycker är imponerande (vilket troligtvis inte har något med posten att göra) är om man tex ska ha en motordel från Mekonomen, får man delen dagen efter vid kl 10 c:a om man beställer den innan kl 15.30 samma dag, det kostar däremot inget extra, konstigt

Dom kör väl egna mekonomenbilar mellan alla varuhus och fyller på?

När jag jobbade på Scania hade dom en egen "nattbuss" som körde ut beställningarna från lagret i Slöddertälje, beställde man innan 15 så låg grejorna framme när man kom på morgonen.

Betyder det att paketen kommer fram snabbare då?
I går hade jag en en lapp i brevlådan att dom hade försökt leverera det hemma hos mig mitt på dagen en vardag, fyra dagar före beräknad ankomst.

Då kom det ju snabbt men man hade slarvat med scanningen på terminalen. Ring och klaga och kräv att dom kör ut det igen utan extra kostnad. Att dom levererar på dagtid är inte så konstigt om det behandlas som företagspaket, det är liksom en del av tjänsten.

Fast vad vet jag, jag jobbar på brevsidan så pakethantering och dess terminaler är inte min starka sida.

Paketsorteringen hamnar i Sundsvall istället.

Samt Östersund, Umeå och Luleå om man ska vara petig.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...