Diskussion: Stockholms Stad vill införa avgift för MC-parkering

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
http://www.motorrad.se/?nid=2160


Tror ni att förslaget möjligtvis kan gå igenom?
Hur kommer det påverka er?

Säg att man kan iaf klämma in 8 hojar en tight dag på en MC-parkeringsplats.
Är det rimligt att man ska tjäna 4ggr mer på en MC-ruta än en bilruta? När hojar bidrar mest till att minska trängsel osv?
 
Givet den exceptionellt fordonsfientliga majoriteten i stadshuset - med en därtill historiskt synnerligen svag opposition - så kommer förslaget att gå igenom, utan tvekan.

Bilaga 3 till tjänsteutlåtandet från Trafikkontoret föreslår för nämnden en reducering av priset med 50 % för tvåhjuliga fordon, men i mitt tycke handlar detta mer om symbolpolitik än någonting annat. Gissa vilken avgift som först kommer att höjas när Statsledningskontoret behöver utöka kassakistan...

Grattis alla Ni som röstade fram dessa retarderade, infantila rödvinssocialister, feminister och klimatfascister.
 
Har e-postat staden och sagt vad jag tycker, det kan ju inte skada i alla fall!

Svaret:

"Hej och tack för din synpunkt.

Kul att du är intresserade av den nya parkeringsplanen.

Inga beslut är ännu fattade och remisstiden pågår fram till den 14/3 2016.
Era synpunkter kommer att skickas till den brevlåda där alla synpunkter samlas fram till dess.
Med vänlig hälsning Marie Carlsson, Tillståndsavdelningen, Trafikstyrningsenheten"
 
Har e-postat staden och sagt vad jag tycker, det kan ju inte skada i alla fall!

Svaret:

"Hej och tack för din synpunkt.

Kul att du är intresserade av den nya parkeringsplanen.

Inga beslut är ännu fattade och remisstiden pågår fram till den 14/3 2016.
Era synpunkter kommer att skickas till den brevlåda där alla synpunkter samlas fram till dess.
Med vänlig hälsning Marie Carlsson, Tillståndsavdelningen, Trafikstyrningsenheten"

Vilken adress mailade du till?
Så kan jag följa ditt exempel!
 
Era synpunkter kommer att skickas till den brevlåda där alla synpunkter samlas fram till dess.

Skickas alltså inte till en ansvarig eller enhet el dyl, utan till en brevlåda. Det antyder att det är "runda arkivet" som gäller. Det är nog inte så långsökt att det är med sanningen överensstämmande!
 
Skickas alltså inte till en ansvarig eller enhet el dyl, utan till en brevlåda. Det antyder att det är "runda arkivet" som gäller. Det är nog inte så långsökt att det är med sanningen överensstämmande!

Antagligen, men det kan inte skada i alla fall!
Jag skrev bl.a att jag och troligen många andra kommer att ta upp hela bilparkeringar med en mc om jag ska betala något.
 
Antagligen, men det kan inte skada i alla fall!
Jag skrev bl.a att jag och troligen många andra kommer att ta upp hela bilparkeringar med en mc om jag ska betala något.

Mailadressen är rent formellt upprättad i syfte att vederbörande förvaltning ska kunna ha ryggen fri gentemot ansvarigt borgarråd, rotel och nämnd - i.e. att vi har stämt av med stockholmarna och inhämtat synpunkter under samråd och offentlig utställning i stadsbibliotek, tidningar etc.

God tanke men tämligen meningslöst, mailet diarieförs och thats it. Skall mail och synpunkter skickas görs detta rimligen till ansvarigt oppositionsborgarråd och vederbörandes rotel och ingenting annat.
 
Myndigheterna säger att de vill minska biltrafiken och förbättra miljön.
Verklighet är att de inte vill minska biltrafiken eller förbättra miljön, de vill bara öka inkomsterna.:fakta

Hade de menat vad de påstår skulle de förbättrat alternativen till bilen. t.ex. bättre kollektivtrafik, mer cykelbanor, mc i bussfilen, fortsatt gratis parkering för moppar och mc osv.

Att införa dubb-förbud på vissa gator är fånigt, -plantera buskar och träd i staden i stället eller låt de som redan finns få vara kvar (de binder föroreningar och renar luften) .Återinför rabatten för miljöbilar på trängselskatten osv ...

Landstinget och kommunerna i Stockholm styrs av ett gäng inkompetenta tjänstemän som i sin tur styr politikerna som låter sig manipuleras :huvet
 
Myndigheterna säger att de vill minska biltrafiken och förbättra miljön.
Verklighet är att de inte vill minska biltrafiken eller förbättra miljön, de vill bara öka inkomsterna.:fakta

Hade de menat vad de påstår skulle de förbättrat alternativen till bilen. t.ex. bättre kollektivtrafik, mer cykelbanor, mc i bussfilen, fortsatt gratis parkering för moppar och mc osv.

Att införa dubb-förbud på vissa gator är fånigt, -plantera buskar och träd i staden i stället eller låt de som redan finns få vara kvar (de binder föroreningar och renar luften) .Återinför rabatten för miljöbilar på trängselskatten osv ...

Landstinget och kommunerna i Stockholm styrs av ett gäng inkompetenta tjänstemän som i sin tur styr politikerna som låter sig manipuleras :huvet

Känns fel att gilla att du har rätt att det är fel, men var har vi inte ett gäng inkompetenta tjänstemän? :va

Inkompetensen breder tyvärr ut sig överallt... :(
 
Myndigheterna säger att de vill minska biltrafiken och förbättra miljön.
Verklighet är att de inte vill minska biltrafiken eller förbättra miljön, de vill bara öka inkomsterna.:fakta

Hade de menat vad de påstår skulle de förbättrat alternativen till bilen. t.ex. bättre kollektivtrafik, mer cykelbanor, mc i bussfilen, fortsatt gratis parkering för moppar och mc osv.

Att införa dubb-förbud på vissa gator är fånigt, -plantera buskar och träd i staden i stället eller låt de som redan finns få vara kvar (de binder föroreningar och renar luften) .Återinför rabatten för miljöbilar på trängselskatten osv ...

Landstinget och kommunerna i Stockholm styrs av ett gäng inkompetenta tjänstemän som i sin tur styr politikerna som låter sig manipuleras :huvet

Känns fel att gilla att du har rätt att det är fel, men var har vi inte ett gäng inkompetenta tjänstemän? :va

Inkompetensen breder tyvärr ut sig överallt... :(

Efter att ha jobbat i, bland annat, både Regeringskansliet, stadshuset samt Landstinget så är jag av åsikten att tjänstemännen, både de politiska tillsatta samt de som rekryterats som opolitiska (vilket begrepp f.ö.), är av en helt annan rang än de som är i stadshuset samt Landstinget.

De är i regel välutbildade samt allmänbildade och är framförallt inga broilers (beroende av politiken för försörjning) - den direkta motsatsen finner ni i stadshuset samt Landstinget. De tenderar att ha utövat yrken både i privat och offentlig sektor.

Således, tjänstemännen i Regeringskansliet är oerhört kompetenta och duktiga (självfallet finns även här ett och annat stolpskott, oftast på tramsdepartement dock).
 
skrev en inlaga:

Som boende i ett av innerstadens mest tätbefolkade områden (Atlas) så avvecklade vi vår privata bil och är miljövänliga genom att åka kollektivt, cykla och gå för de flesta ändamål. Vi inser problemet med alltför många bilar på liten yta som upptar plats. När vi behöver transportera där det inte är praktiskt med ovannämnda färdsätt så är vi anslutna till bilpool och har en liten miljövänlig motorcykel. Förslaget som det ligger gör det mycket billigare för mig att ta motorcykeln till jobbet istället för att låta den stå på MC-parkeringen och ta pendeltåget. Detta motverkar således alla miljömål man kan tänka sig. I övrigt ansluter jag mig till SMCs synpunkter, se: http://bit.ly/1PpFqPM
 
Någon från SMC här som ge en fingervisning om hur diskussionerna går politiskt?
 
Om jag är rätt underrättad så har beslut tagits i Trafiknämnden men inte i kommunstyrelsen än.

Beslutet i trafiknämnden har också JO-anmälts eftersom nämnden tog beslut innan remisstiden gått ut så många stadsdelsnämnder m fl gavs inte tillfälle att yttra sig.

Det är med andra ord inte 100% klart att det blir av men det är nog sannolikt.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top