En maildiskussion har gått runt "Lagledarna" i ERF teamen. Alla bör ta del:
- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -
Hans och Tony.
Angående ERF MC-tävlingen i Karlskoga den 24:e juli.
I "Inbjudan och tilläggsregler för ERF-MC 2004" står följande gällande anmälan
till enskild tävling: "I mån av plats. Anmälningsblankett finns på ERFs
hemsida. Anmälan skickas till respektive arrangör. Serieanmälda team som
betalat sin serieavgift och tävlingsavgift i tid enligt inbjudan är
direktkvalificerade till tidskvalificering."
Med detta måste menas att serieanmälda team går först och övriga tas in i mån
av plats. Om man inte är garanterad plats i tävlingen när man betalt
serieanmälan på 800kr fungerar denna endast som en väldigt dyr avgift för att
ERF-organisationen ska hålla koll på poängräkningen.
Om man ser krasst på det hela är initiativet att ta in hela 80 team som
betalar 1600kr och sen sparka ut 40 och ge tillbaka 1000kr endast ett sätt att
suga ut fattiga raceåkare på totalt 24000kr. I våra ögon är det under all
kritik! Ovanpå detta bör tilläggas att PM:et om de ändrade reglerna(!) kom ut
ca två veckor innan tävlingen och två veckor efter att startavgiften skulle
vara betald. Inte mycket val man hade då...
Dessutom är det ju så att det är inte bara anmälningsavgiften som kostar. Utan
hela apparaten med att dra ihop ett endurance-team till en tävling kostar.
Resor, mat till folk som hjälper till, extra fordon osv osv. Så att efter att
ha lagt ner allt detta jobb få åka hem efter 20min kval där 40(!) hojar ska
samsas på samma bana är inte klokt! Det räcker med ett litet litet problem
eller att man får trafik på sina snabba varv så är det bara att packa ihop
allt bråte och åka hem. En annan aspekt är att alla team kommer att gå ut med
sin bästa förare och kvala. Det innebär att endast en i team hinner träna.
Resten kommer gå ut och tävla utan ett enda träningsvarv i kroppen - illa.
Vi kommer trots detta, i våra ögon, giriga och för snabbt tagna beslut ändå
att ställa upp i hopp om att ha turen med ett fritt varv och en bra kvaltid.
Men vår styrka är inte ETT snabbt varv utan många hyggliga med snabba
depåstopp emellan. Vi har ingen fantom-förare som kan sätta ett supervarv,
utan vi gör bra resultat på att vara jämna istället. Är det inte det Endurance
Racing handlar om, eller?
/Tomas, Henrik och Niclas, HSR Endurance Team #98
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hej Niklas
Om du tycker att vi inte skall betala tillbaks några pengar så skall vi
naturligtvis ta detta under beaktande. Eller menar du att de 20 som blir
utkvalade skall betala för de 40 som får köra? I så fall måste vi genast
höjja avgiften för dessa 20 utkvalade till 3500-4000 kr per team.... (blir
ju dyrt för 20 min körning, men det kanske är det som är meningen?). Enklast
är ju i så fall att de betalar i efterskott, så vi ser vilka som inte kvalar
in... Blir det bara 10 som inte kvalar får de väl betala 7-8000 kr st?
Trodde att du som kört så länge verkligen borde förstå varför man använder
safetycar... Då det har ventilerats hastighet under gulflagg ett antal
gånger och då ingen lösning är i sikte är det ett kanon alternativ att ha
safetycar. Idag förlorar vi funktionärer som inte vågar vara med längre, då
förarna inte bryr sig om gulflaggor. Ex förra året körde man fortare än
banrekordet under en tidsträning i finland. Ambulansen stod i ytterkurva på
asfalten, föraren på bår, funktionärer mitt i avåkningszon. När berörda
förare fick besöka domartornet för att förklara sig var deras svar att de
kört sakta under denna zon och åkt mycket fortare på resten av banan.....
Förstår att du har en lösning på problemet med hastighet under gulflagg, kom
gärna med den... Vet att hela motorsportsvärlden vill ha lösningen. Finns
ingen arrangör som vill ta ut en safetycar i onödan. Visst kan man rödflagga
heat, men det vore väl tråkigt om ett endurance skulle bli 5-6 st sprintrace
i stället.
Från en mycket besviken arrangör......
Hälsningar
Tony
KMF/SO
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Intresant att de som inte kvalar in får pengar tillbaks... I vanliga fall(i stort sätt vilken tävling som helst utanför sverige) så får man tillbaks pengarna om man HAR kvalat in.
Vilken regel det än gäller, adiministrativ, teknisk, sportslig så bara måste man göra tvärt emot den standard som som övriga världen följer. Man ändrar inte lite här och lite där för att anpassa ett reglemente till svenska förhålllanden, nej nej... Man ändrar allt till precis tvärt om så att allt blir jättekonstigt och svårmanövrerat.
Ett finfint exempel är väl de fullkomligt idiotiska systemet med pacecaren. Varför tar man ut en pacecar? fundera på det... och svara sen på frågan varför man släpper förbi förare tills man får tag på ledaren. Det kan ju i princip vara hela startfältet. På ett stcc-lopp är ju förutsättningarna anorlunda så det blir svårt att jämföra med(där är det ju skitpuckat att ha pacecar överhuvudtaget).
Nordic superbike?????? I VM är tvåcylindriga hojar snabbast så fyrerna för trimma mer och mer för varje år, medans man i sverige ska va jävligt glad om man ens får köra på slicks om man har en fyra. Galet, galet. Jag köper att man vill ha en billig standardbetonad klass... MEN då ska väl Duccar också va standard va? En standard Ducce vann ju Superstock EM förra året mot alla Suzukisar och Yammer... så man kan ju fundera varför man har "valt ut" ett märke som ska få trimma när man redan standard kan vinna på det???? var är logiken?
Jo, man måste väl uppfinna hjulet några gånger till innan det blir helt runt...
Vad tycker ni?
mvh
Niklas
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Citerar Hans Brånalt <hans@svenskadatorsystem.se>:
>
> PM angående ERF 24:e juli Karlskoga
>
> Hej ERF team
>
> ERF organisationen och Karlskoga Motorförening har tagit ett gemensamt
> beslut angående ERF tävlingen 24:e juli på Karlskoga. Då det varit
> extremt många team som vill deltaga har vi beslutat att öka antalet
> startande till träning till 80 st/team fördelat på 2 grupper med 40 team
> i varje (lottning av kvalgrupp kommer ske). Detta innebär då en
> förändring av tidsschemat så att den planerade tidsträningen kommer
> delas i 2 delar. Kval kommer sedan att ske enligt gängse praxis där
> teamets bästa tid räknas och i tävlingen kommer 40 team att få starta.
>
> Anmälningsavgiften enligt TR skall vara inbetald på PG konto 6044582-2
> KMF/SO snarast. Betalningar skall alltid kunna styrkas med kvitto.
>
> Team som inte kvalar in får 1000 kr tillbaks av sin erlagda startavgift.
>
> Hälsningar
>
> Hans Brånalt ERF och Tony Jacobsson KMF
- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -- - - -
Hans och Tony.
Angående ERF MC-tävlingen i Karlskoga den 24:e juli.
I "Inbjudan och tilläggsregler för ERF-MC 2004" står följande gällande anmälan
till enskild tävling: "I mån av plats. Anmälningsblankett finns på ERFs
hemsida. Anmälan skickas till respektive arrangör. Serieanmälda team som
betalat sin serieavgift och tävlingsavgift i tid enligt inbjudan är
direktkvalificerade till tidskvalificering."
Med detta måste menas att serieanmälda team går först och övriga tas in i mån
av plats. Om man inte är garanterad plats i tävlingen när man betalt
serieanmälan på 800kr fungerar denna endast som en väldigt dyr avgift för att
ERF-organisationen ska hålla koll på poängräkningen.
Om man ser krasst på det hela är initiativet att ta in hela 80 team som
betalar 1600kr och sen sparka ut 40 och ge tillbaka 1000kr endast ett sätt att
suga ut fattiga raceåkare på totalt 24000kr. I våra ögon är det under all
kritik! Ovanpå detta bör tilläggas att PM:et om de ändrade reglerna(!) kom ut
ca två veckor innan tävlingen och två veckor efter att startavgiften skulle
vara betald. Inte mycket val man hade då...
Dessutom är det ju så att det är inte bara anmälningsavgiften som kostar. Utan
hela apparaten med att dra ihop ett endurance-team till en tävling kostar.
Resor, mat till folk som hjälper till, extra fordon osv osv. Så att efter att
ha lagt ner allt detta jobb få åka hem efter 20min kval där 40(!) hojar ska
samsas på samma bana är inte klokt! Det räcker med ett litet litet problem
eller att man får trafik på sina snabba varv så är det bara att packa ihop
allt bråte och åka hem. En annan aspekt är att alla team kommer att gå ut med
sin bästa förare och kvala. Det innebär att endast en i team hinner träna.
Resten kommer gå ut och tävla utan ett enda träningsvarv i kroppen - illa.
Vi kommer trots detta, i våra ögon, giriga och för snabbt tagna beslut ändå
att ställa upp i hopp om att ha turen med ett fritt varv och en bra kvaltid.
Men vår styrka är inte ETT snabbt varv utan många hyggliga med snabba
depåstopp emellan. Vi har ingen fantom-förare som kan sätta ett supervarv,
utan vi gör bra resultat på att vara jämna istället. Är det inte det Endurance
Racing handlar om, eller?
/Tomas, Henrik och Niclas, HSR Endurance Team #98
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hej Niklas
Om du tycker att vi inte skall betala tillbaks några pengar så skall vi
naturligtvis ta detta under beaktande. Eller menar du att de 20 som blir
utkvalade skall betala för de 40 som får köra? I så fall måste vi genast
höjja avgiften för dessa 20 utkvalade till 3500-4000 kr per team.... (blir
ju dyrt för 20 min körning, men det kanske är det som är meningen?). Enklast
är ju i så fall att de betalar i efterskott, så vi ser vilka som inte kvalar
in... Blir det bara 10 som inte kvalar får de väl betala 7-8000 kr st?
Trodde att du som kört så länge verkligen borde förstå varför man använder
safetycar... Då det har ventilerats hastighet under gulflagg ett antal
gånger och då ingen lösning är i sikte är det ett kanon alternativ att ha
safetycar. Idag förlorar vi funktionärer som inte vågar vara med längre, då
förarna inte bryr sig om gulflaggor. Ex förra året körde man fortare än
banrekordet under en tidsträning i finland. Ambulansen stod i ytterkurva på
asfalten, föraren på bår, funktionärer mitt i avåkningszon. När berörda
förare fick besöka domartornet för att förklara sig var deras svar att de
kört sakta under denna zon och åkt mycket fortare på resten av banan.....
Förstår att du har en lösning på problemet med hastighet under gulflagg, kom
gärna med den... Vet att hela motorsportsvärlden vill ha lösningen. Finns
ingen arrangör som vill ta ut en safetycar i onödan. Visst kan man rödflagga
heat, men det vore väl tråkigt om ett endurance skulle bli 5-6 st sprintrace
i stället.
Från en mycket besviken arrangör......
Hälsningar
Tony
KMF/SO
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Intresant att de som inte kvalar in får pengar tillbaks... I vanliga fall(i stort sätt vilken tävling som helst utanför sverige) så får man tillbaks pengarna om man HAR kvalat in.
Vilken regel det än gäller, adiministrativ, teknisk, sportslig så bara måste man göra tvärt emot den standard som som övriga världen följer. Man ändrar inte lite här och lite där för att anpassa ett reglemente till svenska förhålllanden, nej nej... Man ändrar allt till precis tvärt om så att allt blir jättekonstigt och svårmanövrerat.
Ett finfint exempel är väl de fullkomligt idiotiska systemet med pacecaren. Varför tar man ut en pacecar? fundera på det... och svara sen på frågan varför man släpper förbi förare tills man får tag på ledaren. Det kan ju i princip vara hela startfältet. På ett stcc-lopp är ju förutsättningarna anorlunda så det blir svårt att jämföra med(där är det ju skitpuckat att ha pacecar överhuvudtaget).
Nordic superbike?????? I VM är tvåcylindriga hojar snabbast så fyrerna för trimma mer och mer för varje år, medans man i sverige ska va jävligt glad om man ens får köra på slicks om man har en fyra. Galet, galet. Jag köper att man vill ha en billig standardbetonad klass... MEN då ska väl Duccar också va standard va? En standard Ducce vann ju Superstock EM förra året mot alla Suzukisar och Yammer... så man kan ju fundera varför man har "valt ut" ett märke som ska få trimma när man redan standard kan vinna på det???? var är logiken?
Jo, man måste väl uppfinna hjulet några gånger till innan det blir helt runt...
Vad tycker ni?
mvh
Niklas
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Citerar Hans Brånalt <hans@svenskadatorsystem.se>:
>
> PM angående ERF 24:e juli Karlskoga
>
> Hej ERF team
>
> ERF organisationen och Karlskoga Motorförening har tagit ett gemensamt
> beslut angående ERF tävlingen 24:e juli på Karlskoga. Då det varit
> extremt många team som vill deltaga har vi beslutat att öka antalet
> startande till träning till 80 st/team fördelat på 2 grupper med 40 team
> i varje (lottning av kvalgrupp kommer ske). Detta innebär då en
> förändring av tidsschemat så att den planerade tidsträningen kommer
> delas i 2 delar. Kval kommer sedan att ske enligt gängse praxis där
> teamets bästa tid räknas och i tävlingen kommer 40 team att få starta.
>
> Anmälningsavgiften enligt TR skall vara inbetald på PG konto 6044582-2
> KMF/SO snarast. Betalningar skall alltid kunna styrkas med kvitto.
>
> Team som inte kvalar in får 1000 kr tillbaks av sin erlagda startavgift.
>
> Hälsningar
>
> Hans Brånalt ERF och Tony Jacobsson KMF
Last edited: