Diodlampor + Elfa = Damp.

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
För oss som får lässvårigheter bara av att titta in på elfa.se hur går vi tillväga när vi vill inhandla häftiga diod lysen med alla tillbehör som behöver för att vi skall kunna börja mecka häftiga bakljus hemma i garaget?

Kan ni som förstår denna grekiska ge oss normala lite artikelnummer och instruktioner? :Bugar

//Fredda

mcd är hur starkt dom lyser, sen står det hur många graders strålvinkel det är med...

mcd ska helst inte vara under typ 7 000 iaf, om du ska bygga baklyse, sen ska du helst ha ett gäng med...

Kör på 5mm, det är det vanligaste...

EDIT: 75-036-75 @ elfa.se, dom verkar rätt vättiga... Men annars finns ju luxeon lysdioden, världen starkaste, räcker nog nästan med en sån, dom kostar dock 120 kr...

Last edited:
Åk in till elfa och prata med en säljare, då får du se hur stark och i vilken vinkel dioden lyser, dessutom kan de direkt hjälpa dig med ev. beräkning av motstånd och liknande. De är kunniga så åk dit.

Den diod som heter EL 91-21 Y är grymt lik den som sitter i R6: ans diod lyse men är inte säker på om det är en lika dan.

Hitta dit: www.elfa.se
Välj:
1. optokomponenter
2. lysdioder
3. ytmonterade
4. Klicka på EL 91-21 Y

Är det nåt annat el snille som kan kommentera??

De jobbiga med dessa är att de är så pass små, den är ju bara 6mm stor plus att den inte ger så jätte bra med ljus tycker jag.
Mvh Hanky

ska bygga in blinkers i mitt bakljus och jag beställde:
75-037-74 EL383-2UYOC LED 5mm+ motstånd, jag hoppas det ska räcka.....

Gustaf skrev:

Är ju helt klart tunga mcd värden på dom där iaf :tummenupp

Men den jag menade ovan är närmast identiskt utseende mässigt iaf med den på R6. men det kanske finns störr med bättre mcd värden :confused:

Elfa-katalogen har alldeles utmärkta faktasidor med allt man behöver veta i anslutning till varje komponentavsnitt. :tummenupp

Gustaf skrev:

Den lär lysa starkt :fakta
Har du några stycken är det lungt, vad som kan bli jobbigt är väll att den bara har en strålningsvinkel på 3 grader, men men...

Jag har den där luxeon lysdioden, det är väll världen starkaste lysdiod, den är på 660 000 mcd! Med 70 graders strålningsvinkel!! Går även att ha lins på den, så det blir typ 5 graders strållngingsvinkel, men då ska man INTE titta in i den, då lär man bli så gott som blind, jag gjorde det utan lins, gjorde ont i ögonen ett tag då med, det gör jag inte om...

NSR_Martin skrev:
Den lär lysa starkt :fakta
Har du några stycken är det lungt, vad som kan bli jobbigt är väll att den bara har en strålningsvinkel på 3 grader, men men...

Jag har den där luxeon lysdioden, det är väll världen starkaste lysdiod, den är på 660 000 mcd! Med 70 graders strålningsvinkel!! Går även att ha lins på den, så det blir typ 5 graders strållngingsvinkel, men då ska man INTE titta in i den, då lär man bli så gott som blind, jag gjorde det utan lins, gjorde ont i ögonen ett tag då med, det gör jag inte om...
jag tänkte ha 4st på varje sida!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...