Diodbaklyse med inbyggd blinkers, hjälp!

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -03
Tja på er,
jag tänkte fixa till baklyset på hojen (en gixxer 750 -03). Det ska bli två stycken runda diodlysen med x antal röda dioder i varje. Dessa ska samtidigt fungera som blinkers (alla dioder i det högra blinkar tillsammans etc.).

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för dioder och hur jag ska koppla dom.
Tänkte beställa från elfa och där står en massa om strålningsvinkel, ljusstyrka osv. Vad ska man tänka på? Vilken spänning kommer gå över dioderna?? Anta att jag ska ha 10 i varje lyse. Ska jag då paralell- eller seriekoppla dom (eller lite av varje)? Hur funkar det när jag bromsar? Går det starkare ström från cykeln då eller vad är det som händer?
För att få ihop blinkfunktionen så tänkte jag bara sätta ett relä som får bryta strömmen till lampan. Detta kopplas sedan till blinksladden på cykeln. Tror ni det kan fungera? Kan ju behövas lite motstånd här och där.

Önskar att jag visste mer om elektronik....

Tacksam för hjälp.
Mvh/ shoyo

Det du ska leta efter är högintensiva dioder med så stor spridning och låg Vf som möjligt, vanliga runda 5mm dioder brukar vara billigast efterssom dom säljs i stora volymer.

75-018-77 hos elfa kan vara lämplig.

Andra handlare som kan vara intressant är:
reichelt
digikey
kjell&co
ebay

Spänningsfallet (eller igentligen potentialskillnaden) över dioden som kallas framspänning står i databladet, ofta Vf, och ofta vid 20mA. Den använder du för att räkna ut hur många dider som ska kopplas i serie med ett strömbegränsande motstånd.

Sen beräknar du ett motstånd som ger lämplig ström genom dioderna. Räkna även på effekten i motståndet så det inte blir överhettat.

Sen är det bara att parallellkoppla så många grupper av dioder och motstånd som du behöver.

Ett räkneexempel kanske?

OK, om vi antar att systemspänningen är max 14,4V (och min 11), dioderna har en Vf på 2,1V och enligt databladet tål den Id max 20mA kontinuerligt.

Använder vi 5 dioder i serie och ett mostånd blir det bara 0,5-3,9V över motståndet och det betyder att strömmen i dioderna kommer att variera kraftigt med systemspänningen.

Lösningen på det är antingen att använda färre dioder per motstånd och bränna bort mer effekt i motsåndet eller att använda en spänningsregulator som ger dioderna en konstant spänning.

Den enkla lösningen är alltså 4dioder per motstånd, det ger max 6V över motståndet och för att ha lite marginal och få bra livslängd på dioderna bör det ge ca 15mA genom dioderna. För att beräkna motståndet tar vi till ohms lag U=RI, eller R = U/I = 6/0,015 = 400 Ohm.
Effekten i motståndet blir
P=UI=6*0,02=120mW. Ett vanligt 0,6W metallfilmsmotstånd fungerar.

Den krångliga lösningen är alltså en spänningsregulator. Fördelarna är att man kan köra dioderna på gränsen till max hela tiden och det blir inga variationer i ljusstyrkan när batterispänningen går upp och ner. En regulator är inte svår att använda, det finns gott om varianter och ofta står allt man behöver veta i databladet. Ett mönsterkort är nog att rekomendera.

En snygg lösning är att packa röda och orange dioder tillsammans så att baklyset kan växla mellan orange och röd, fast det föutsätter att baklysena har ofärgat glas.

http://www.tobefast.com/detail.aspx?ID=851

Hoppas det är läsligt? Bara att fråga om nåt är oklart.

-shoyo- skrev:
Hur funkar det när jag bromsar? Går det starkare ström från cykeln då eller vad är det som händer?

Önskar att jag visste mer om elektronik....

Tacksam för hjälp.
Mvh/ shoyo

:hoppskrat :hoppskrat :hoppskrat

Eehh skulle köpa färdiga om ja vore dig...
Dessutom så kommer du få böter när första bästa snut hamnar bakom dig vid rödljusen!

Tror du verkligen att polisen har så bra koll på baklysen att dom kan se direkt vad som är olagligt?

Om man bygger diodlysen av original lyset så har den t.o.m. alla märkningar kvar.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla