Diffust halvljus på GSXR1000 -01 - ombesiktning!

birro

Evil Twin
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Hej,

Behöver ert expertråd på detta;

Fick nedslag på besiktningen för "diffust halvljus", med påståendet att det troligtvis var fel på lampan eller felkopplad el för hel/halvljus... Jag hade hojjen inne på service i fredags på DinMC och bad dem gå igenom hela ljusinsatsen, lampa och el mm, tyvärr hittade de inget fel på nån av delarna så jag står fortfarande med ett olöst problem.

Kollar man på ljusbilden mot en vägg så är det svårt att se den skarpa högerkanten, vilket bör synas.

Är det någon på forumet som känner igen detta beteende och har förslag på lösning ?

På DinMC så hade dom hört talas om liknande problem med ljusbilden på just GSXR hojjar och att vissa av ägarna behövde byta ut hela insatsen för 4-5000kr (vilket jag hoppas slippa göra).

Tacksam för förslag!

/Birro
 
Skumt fel. Har du som jag bara ett halvljus på ena sidan av glaset och heljus i andra när du tänder den?
Åk till en mack och byt lampa i sockeln, det är ju inte dyrt.
jag har h4 eller om det är h7 kommer inte ihåg.

Har aldrig hört talas om att man bytt ut hela insatsen på 01-02 modell. Kanske om det är import från USA då möjligtvis.


Du kan ju mäta strömmen som går fram till lamporna i och jämföra med elshema om det inte är lampan som är knas. Det skulle vara mitt nästa steg.
Måste du köpa ett nytt lamphus så kolla sporthoj köp o sälj, blocket eller ebay.de där köpte jag ett lamphus för 400 kr till en skrotad hoj som aldrig blev lagad.
 
Last edited:
Spontant låter det ju som att lampan har halkat snett i sockeln men om verkstaden säger att de har kollat det så borde det vara kollat, förhoppningsvis. Jag skulle ändå dubbelkolla. Kolla reflektorn om du ser lösa delar, kolla lampan så att allt sitetr på sin plats.
 
Tackar för tipsen!

Skall ta en ny vända och kolla igenom lampor o insats igen, bara att hoppas jag lyckas tweak till något.
Ang halvljuslampan så testböt dom den på servicen så den är ok.
Stämmer att det är halvljus på höger och hel på vänster.

Off topic - Någon som vet om jag ombesiktigar och får nedslag igen på samma fel, får man körförbud på stuts eller ytterligare 1 månad på sig att åtgärda felet ?
 
Tackar för tipsen!

Skall ta en ny vända och kolla igenom lampor o insats igen, bara att hoppas jag lyckas tweak till något.
Ang halvljuslampan så testböt dom den på servicen så den är ok.
Stämmer att det är halvljus på höger och hel på vänster.

Off topic - Någon som vet om jag ombesiktigar och får nedslag igen på samma fel, får man körförbud på stuts eller ytterligare 1 månad på sig att åtgärda felet ?

Då har man en vecka på sig.
 
Om inte lampa eller strömsörsörjningen felar, så finns ett antal felkällor kvar som kan vara svåra att se rakt "upp å ner"

Lampan ska sitta absolut rätt för att reflektorn ska kunna reflektera ljuset rätt genom linsen/glaset.
Infästningarna är inte alltid perfekta, det går att kolla genom att lossa lampan från fästet så de går att röra på, slå på lampan å flytta läget å se om det blir bättre eller sämre från ursprungsläget.

Och här har vi fler felkällor man inte tänker på.
Att reflektorns beläggning av reflekterande material kan vara dålig pga tillverkning så att vissa partier har dålig reflektion så det blir dålig ljusbild precis där ljuset inte reflektreas lika bra som där beläggningen är perfekt.
Imma, fukt å skit på reflektorn drar även ner reflektionsförmågan.

Samma är Om det är fel på linsen/glaset pga feltillverkning så det sprider ljuset fel.
Eller att linsen/glaset blästrats av skit utifrån när man kör, så man får grumlig ljusbild, här finns endel "egen-meck" att polera glaset.
 
Om inte lampa eller strömsörsörjningen felar, så finns ett antal felkällor kvar som kan vara svåra att se rakt "upp å ner"

Lampan ska sitta absolut rätt för att reflektorn ska kunna reflektera ljuset rätt genom linsen/glaset.
Infästningarna är inte alltid perfekta, det går att kolla genom att lossa lampan från fästet så de går att röra på, slå på lampan å flytta läget å se om det blir bättre eller sämre från ursprungsläget.

Och här har vi fler felkällor man inte tänker på.
Att reflektorns beläggning av reflekterande material kan vara dålig pga tillverkning så att vissa partier har dålig reflektion så det blir dålig ljusbild precis där ljuset inte reflektreas lika bra som där beläggningen är perfekt.
Imma, fukt å skit på reflektorn drar även ner reflektionsförmågan.

Samma är Om det är fel på linsen/glaset pga feltillverkning så det sprider ljuset fel.
Eller att linsen/glaset blästrats av skit utifrån när man kör, så man får grumlig ljusbild, här finns endel "egen-meck" att polera glaset.

Tackar för finfint svar fortpelle!
Där gav du mig en hel del grejjer att gå igenom, håller en tumme att det kan hjälpa.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top