Diesel i en båge avsedd för bensin, vad kan ha hänt?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
En bekant till mig (joo, faktist då jag själv är bågelös för tillfället :( ) har lyckats tanka i disesel i sin Yamaha från -02 och körde en bit och märkte att den gick dåligt innan han kom på vad han gjort för fel.

Han stannade sedan och tömde tanken, alla filter + förgasare och tankade i bensin och åkte men då började den ryka (kanske den hade gjort tidigare med...), trycka ur olja ur vevhusventilationen (och givetvis försvann det olja från motorn också...), nu verkar cyklen ha problem att starta...

Någon som har förslag på vad som kan ha hänt? Jag är ingen mekaniker direkt men jag skulle väl testa att kanske byta kolvringar, topplockspackning och ventiltätningar eller något sådant? Jag kanske är helt ute och cyklar? Motorn lät inte konstigt direkt eller så.

Frågar än en gång: Några förslag på vad som kan ha hänt och hur man kan laga cykeln?

MVH

Johan

Om ägaren har dåligt motoröra och dieseln nådde fram till motorn på landsvägen så kan den i värsta fall har den högfartsspikat. Då kan det vara alltifrån knäckt topplockspackning till sönderspikade kolvar, kolvbults-,vev- och ramlager.

Jag tror nog killen har rätt bra motoröra efter att ha åkt en hel del båge och skruvat lite av varje så jag TROR inte att den lät konstigt, men man vet ju aldrig säkert. OM den lät som den skulle så är det kanske troligt att det är bara "mjuka" delar eller?

I annatfall så får man ju plocka isär och se hur kolvar etc. ser ut samt känna på lagrena... Eller?

MVH

Johan

Om ägaren har dåligt motoröra och dieseln nådde fram till motorn på landsvägen så kan den i värsta fall har den högfartsspikat. Då kan det vara alltifrån knäckt topplockspackning till sönderspikade kolvar, kolvbults-,vev- och ramlager.