Diesel i en båge avsedd för bensin, vad kan ha hänt?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
En bekant till mig (joo, faktist då jag själv är bågelös för tillfället :( ) har lyckats tanka i disesel i sin Yamaha från -02 och körde en bit och märkte att den gick dåligt innan han kom på vad han gjort för fel.

Han stannade sedan och tömde tanken, alla filter + förgasare och tankade i bensin och åkte men då började den ryka (kanske den hade gjort tidigare med...), trycka ur olja ur vevhusventilationen (och givetvis försvann det olja från motorn också...), nu verkar cyklen ha problem att starta...

Någon som har förslag på vad som kan ha hänt? Jag är ingen mekaniker direkt men jag skulle väl testa att kanske byta kolvringar, topplockspackning och ventiltätningar eller något sådant? Jag kanske är helt ute och cyklar? Motorn lät inte konstigt direkt eller så.

Frågar än en gång: Några förslag på vad som kan ha hänt och hur man kan laga cykeln?

MVH

Johan

Om ägaren har dåligt motoröra och dieseln nådde fram till motorn på landsvägen så kan den i värsta fall har den högfartsspikat. Då kan det vara alltifrån knäckt topplockspackning till sönderspikade kolvar, kolvbults-,vev- och ramlager.

Jag tror nog killen har rätt bra motoröra efter att ha åkt en hel del båge och skruvat lite av varje så jag TROR inte att den lät konstigt, men man vet ju aldrig säkert. OM den lät som den skulle så är det kanske troligt att det är bara "mjuka" delar eller?

I annatfall så får man ju plocka isär och se hur kolvar etc. ser ut samt känna på lagrena... Eller?

MVH

Johan

Om ägaren har dåligt motoröra och dieseln nådde fram till motorn på landsvägen så kan den i värsta fall har den högfartsspikat. Då kan det vara alltifrån knäckt topplockspackning till sönderspikade kolvar, kolvbults-,vev- och ramlager.

Jag tror nog killen har rätt bra motoröra efter att ha åkt en hel del båge och skruvat lite av varje så jag TROR inte att den lät konstigt, men man vet ju aldrig säkert. OM den lät som den skulle så är det kanske troligt att det är bara "mjuka" delar eller?

I annatfall så får man ju plocka isär och se hur kolvar etc. ser ut samt känna på lagrena... Eller?

MVH

Johan
Det låter ju positivt. Då är det ju mindre risk att han kört med motorn spikandes.
Ja det är bara att börja ringa in skadans art. Börja med att göra komptest. Är det dåligt på någon cylinder så gör ni standardknepet med olja i den/de cylindrarna som är dåliga. För att se om det bättrar sig, isf är det ju ngt med ringarna. Spikningar kan tex hamra sönder övre kolvringsspår och ringar.

Kanske en dum fråga, men varför skulle dieselinblandning spika?
Är inte diesel mycket mindre knackkänsligt? :va

Kanske en dum fråga, men varför skulle dieselinblandning spika?
Är inte diesel mycket mindre knackkänsligt? :va

Dieselbränslen är framtagna för att ha hög tändvillighet, detta mäts med cetantal. Ju högre cetantal desto mindre tändförsening innan bränslet självantänder av kompressionsvärmen. Bra dieselbränslen karaktäriseras av ett högt cetantal
Ottomotorbränslen konstrueras för att klara hög värme och kompressionstryck utan att självantända, detta mäts med oktantalet. Oktantalet kan sägas vara
motsatsen till cetantal

Om man tex kör en modern ottomotor på full effekt i en bromsbänk och plötsligt slår om till dieselbränsle kommer den att totalhaverera på mindre än en minut.

Det låter faktist som Jörgen säger att den spikat sönder troligast kolvringen/ringarna annars skulle den inte ryka eller gå sämmre, jag gissar att han drog på skapligt minst 8000v .....Och kommer disel in då sååååååå Tvärstumt

Jag råkade tanka disel i en bensinturbobil från tom tank till full med disel:gnissla Jag kom bara 50m från macken sen var det stopp.... Men den gick perfekt sedan.

Syrran "råkade" slå i full tank med bensin i deras Passat Tdi -04. Gick inget vidare det heller....:rolleyes:

För 20 år sedan tankade jag min nya GSX110R med BENSIN, hojen började ryka nått otroligt när den var kall.Den revs isär av hojfirman jag köpt den av.Dom kunde inte hitta nått då kom det fram att macken hade fyllt diesel i bensintanken..Inget gick sönder på min hoj och macken betalade rivningen av hojen.Men det kanske var mycket mindre disel i bensinen än din kompis..

Kan INTE tänka mig att nått skulle ha tagit skada

Därimot så tar det en EVIGHET innan den slutar ryka

02 a sa du då har den även kat som blir full av diesel

Oljan i motorn har han väl bytt får vi hoppas

Vi har haft ett par kundhojar som nån råkat tanka diesel i och rengjort

tank förgasare och bytt olja i och som funkar utmärkt ( ryker länge dock)

Peter

Låter som problemen man kan få när kallstarten tjurar på en gammal 740 :D

Som någon sa innan: fyll olja i cylindrarna och kör runt på starten lite utan några stift i. Tvinga sen igång skiten.

Diesel löser motorolja MYCKET bra, och kan ha tvättat bort oljefilmen från kolvringarna vilket i sin tur gör att du inte har någon kompression att tala om. Blir lika dant om man fullständigt dränker en motor i bensin, dock är diesel värre.

För att kolla om oljan hjälper: komptesta innan och efter du fyller i olja.

I regel så är det ju inte så farligt för motorn i sig med diesel i en bensinbil.. Bensin i en dieselbil brukar kunna ha mindre roliga effekter dock :D

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!