Diesel funderingar

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min opel Astra 1,3 cdti har börjat få sitt laddtryck seeeent.

Så jag testade en del saker för att se vathafuck is going on.

Vacum testade wastegaten den funkar så fint så.

Kopplade in wastegaten styrning ventilen och satte vacum.

Wastegaten öppnade oavsett om jag satte spänning på spolen så jag antar att styrning ventilen har gett upp.

Men nu till det undliga före wastegaten ventilen sitter en vacum tank, en liten reservoar tank antagligen för att säkerställa att det finns vacum till wastegaten om man bromsar eller liknande.

Men det undliga är att när vacumet ökar i tanken som det skall då öppnar wastegaten pga trasig ventil o framtill nu är allt ok.

Jag tar loss slangen till tanken från vacum pumpen.

Vacumet försvinner inte och då stänger inte wastegaten överhuvudtaget.

Skall tanken/reservoaren ha en inbyggt backventil Eller har även plast reservoar en pajat internt.

Hur skall detta igentligen fungera? Finns inga felkoder mer än lågt ladd tryck o bilen går bra men e naturligtvis trött.
 
Last edited:
Reservoar en skall ha inbyggd backventil som svar på frågan och regler ventilen sköter laddtrycket..

Sågade upp ventilen o konstaterade att membranet var sprucket... Case clost:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top