Min opel Astra 1,3 cdti har börjat få sitt laddtryck seeeent.
Så jag testade en del saker för att se vathafuck is going on.
Vacum testade wastegaten den funkar så fint så.
Kopplade in wastegaten styrning ventilen och satte vacum.
Wastegaten öppnade oavsett om jag satte spänning på spolen så jag antar att styrning ventilen har gett upp.
Men nu till det undliga före wastegaten ventilen sitter en vacum tank, en liten reservoar tank antagligen för att säkerställa att det finns vacum till wastegaten om man bromsar eller liknande.
Men det undliga är att när vacumet ökar i tanken som det skall då öppnar wastegaten pga trasig ventil o framtill nu är allt ok.
Jag tar loss slangen till tanken från vacum pumpen.
Vacumet försvinner inte och då stänger inte wastegaten överhuvudtaget.
Skall tanken/reservoaren ha en inbyggt backventil Eller har även plast reservoar en pajat internt.
Hur skall detta igentligen fungera? Finns inga felkoder mer än lågt ladd tryck o bilen går bra men e naturligtvis trött.
Så jag testade en del saker för att se vathafuck is going on.
Vacum testade wastegaten den funkar så fint så.
Kopplade in wastegaten styrning ventilen och satte vacum.
Wastegaten öppnade oavsett om jag satte spänning på spolen så jag antar att styrning ventilen har gett upp.
Men nu till det undliga före wastegaten ventilen sitter en vacum tank, en liten reservoar tank antagligen för att säkerställa att det finns vacum till wastegaten om man bromsar eller liknande.
Men det undliga är att när vacumet ökar i tanken som det skall då öppnar wastegaten pga trasig ventil o framtill nu är allt ok.
Jag tar loss slangen till tanken från vacum pumpen.
Vacumet försvinner inte och då stänger inte wastegaten överhuvudtaget.
Skall tanken/reservoaren ha en inbyggt backventil Eller har även plast reservoar en pajat internt.
Hur skall detta igentligen fungera? Finns inga felkoder mer än lågt ladd tryck o bilen går bra men e naturligtvis trött.
Last edited: