Dialekt i norra Värmland

Jo tack.. :rolleyes: tjejens föräldrar är uppväxta där.(nej, hon låter som tur var INTE så!)
I bland hör man knappt vad dom säger!

Men Hâgförss ligger väl inte i NORRA Värmland Valmers! :)
Sysslebäck! DET ligger i norra delen sv landskapet, och där talas ju nästan norska...

Hagfors är väl eran bästa kändisproducerande håla? Idel världskändisar därifrån jue! :tummenupp

Kongo skrev:
2691920 Jo tack.. :rolleyes: tjejens föräldrar är uppväxta där.(nej, hon låter som tur var INTE så!)
I bland hör man knappt vad dom säger!

Va?? Värmländska är väl en av de finaste dialekter som finns?

Last edited:
Det där låter inte ens som värmländsk brytning alls. Låter som några stockholmare som försöker vara lustiga.

vbg_snake skrev:
2692151 Det där låter inte ens som värmländsk brytning alls. Låter som några stockholmare som försöker vara lustiga.
Då har du aldrig varit i Hagfors eller Ekshärad. Det är spot on.

t-rex skrev:
2692128 Vad anser du att ordet 'norra' tillför den här tråden i ren rolighetsfaktor?
:va :va

Dr.Bike skrev:
2692135 Men Hâgförss ligger väl inte i NORRA Värmland Valmers! :)
Sysslebäck! DET ligger i norra delen sv landskapet, och där talas ju nästan norska...

Hagfors är väl eran bästa kändisproducerande håla? Idel världskändisar därifrån jue! :tummenupp
I det här länet är allt ett par mil över Karlstad väldigt mycket norra....

Last edited:
AndreasNo skrev:
2691872 I Hagfors pratar dem ju som i Karlstad...

Yeah right :confused:
Nä vi pratar inte alls som Hagforsingar...och som i "Ekkshäär" pratar vi absolut inte....(man ska va glad om man förstår folk därifrån :D )

Jo jag har bott där i 6 år,(Karlstad alltså) o gubben är därifrån.

Däremot håller jag med om att förståbar Värmländska är "fint"

//Lillan

valmers skrev:
2692091 Nej, han bor i Sunne. Eller Su-unn som det uttalas. :rolleyes:

Jaha mmm nu när du säger det så kanske han drog något elakt skämt om just hagfors.
Kommer inte ihåg var jag har hört han någonstans bara, måste vart radio dalarna :lol

Klockren sida!

Hagforsingar och Ekshäringar är sånt där folk som tillför något extra i vardagen bara genom att öppna käften. Jag blir fortfarande full i skratt när jag hör dom dra igång...

vbg_snake skrev:
2692151 Det där låter inte ens som värmländsk brytning alls. Låter som några stockholmare som försöker vara lustiga.

Värmländska är inte bara Bengt Alsterlind. Det finns fan så mycket roligare språk här uppe. Det är lite som att folk tror att jag pratar grov bohuslänska för att jag iiiar. Dom borde åka till Kungshamn under vintersäsongen och prata med ortsbefolkniningen.

Last edited:
Jag jobba med en tjej från norra värmland förut o i ärlighetens namn hade jag många gånger mycket svårt att förstå va faen hon mena.
Det stora problemet var dock att hon som jag är lärare o jag kan ju säga att ungarna var ju inte tvärnöjda direkt:D :D
Känns lite som jag kastar sten i glashus här med min daladialekt men den tror jag inte är svår att förstå i alla fall (tror):tummenupp

Värmländska är inte bara Bengt Alsterlind. Det finns fan så mycket roligare språk här uppe. Det är lite som att folk tror att jag pratar grov bohuslänska för att jag iiiar. Dom borde åka till Kungshamn under vintersäsongen och prata med ortsbefolkniningen.

Arvika-dialekten är faktiskt helt ok, lite skillnad från ett annat ställe jag jobbade på där i skogarna. Hette nåt med Bol eller Böl och den dialekten var inte att leka med :näsblod

Yeah right :confused:
Nä vi pratar inte alls som Hagforsingar...och som i "Ekkshäär" pratar vi absolut inte....(man ska va glad om man förstår folk därifrån :D )

Jo jag har bott där i 6 år,(Karlstad alltså) o gubben är därifrån.

Däremot håller jag med om att förståbar Värmländska är "fint"

//Lillan

I "Ekkshäär" är det väldigt svårt att förstå vad dom säger:D

Skön sida:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back