Detonationer

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tja, vad kan orsaka detonationer på en orörd 2tmotor? Händer vid kall motor, lågt varvtal och lite högre belastningar.. 95/98 oktan gör ingen skillnad.

Inget att bry sig om eftersom det går att undvika genom att belasta mindre när motorn är kall eller bör jag felsöka?
 
Det är med största sannolikhet inte detonationer utan något annat, iof går det snålt då motorn är kall och du belastar den hårt vilket är en gyllene grogrund till detonationer men jag sätter ändå mina pengar på något annat.

Vilken trottelöppning snackar vi?

Blir det bättre om du kör med choke?

Ser man märken efter detonationer på kolv/topp/cylinder?

Kan också vara normalt slammer från motorn det är inte helt ovanligt med lite konstigt småslammer när motorn är kall...
 
Borsiin JR skrev:
Det är med största sannolikhet inte detonationer utan något annat, iof går det snålt då motorn är kall och du belastar den hårt vilket är en gyllene grogrund till detonationer men jag sätter ändå mina pengar på något annat.

Vilken trottelöppning snackar vi?

Blir det bättre om du kör med choke?

Ser man märken efter detonationer på kolv/topp/cylinder?

Kan också vara normalt slammer från motorn det är inte helt ovanligt med lite konstigt småslammer när motorn är kall...

1. 3/4-1/1
2. Dunno
3. Ej tittat

Mja men det verkar inte som om de är nåt att bry sig om?
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Tja, vad kan orsaka detonationer på en orörd 2tmotor? Händer vid kall motor, lågt varvtal och lite högre belastningar.. 95/98 oktan gör ingen skillnad.

Inget att bry sig om eftersom det går att undvika genom att belasta mindre när motorn är kall eller bör jag felsöka?

Squish? Lagom mått är inte så dumt när det gäller att få gasblandningen att antändas på rätt ställe och vid rätt tidpunkt. Kolla med lödtenn, testa med tunnare topp-packning om du har gigantiskt mått.
Kör så det ryker!
 
Segdrar du på hög växel med fullt spjäll och kall motor så är det väl självklart att det tenderar att knacka..... (dock inte detonera)
Lägg om körstilen och skona motorn
 
Borsiin JR skrev:
Segdrar du på hög växel med fullt spjäll och kall motor så är det väl självklart att det tenderar att knacka..... (dock inte detonera)
Lägg om körstilen och skona motorn

Nej jag kör inte så men upptäckte det när jag en gång gjorde det
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Nej jag kör inte så men upptäckte det när jag en gång gjorde det

hur skall man då tolka

Anton_Ljunghusen skrev:
Händer vid kall motor, lågt varvtal och lite högre belastningar

Anton_Ljunghusen skrev:
1. 3/4-1/1
2. Dunno
3. Ej tittat

Kanske bara jag som tolkar det som att du segdrar en kall motor med mycket gas :va

När uppträder fenomenet då?
 
DEt låter mer som ett kolvslammer eller vevstakslager. Detornation är det inte.

Mät upp kolvspel, vevstaken och ramlager. OBS mät med ett verktyg. Inte med fingerspetsarna.
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top