det var "för" nära..

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
Måste skriva av mig sitter fortfarande och är skakis...

Jag ligger på en femtio väg i drygt 65 med två bilar framför som håller samma hastighet. vi åker förbi ett gymnasium där en elev på cykel bara svänger rakt ut i vägbanan. första bilen märker det snabbt och bromsar in bilen bakom får panik bromsa och svänga till jag bromsar på ordentligt men lyckas låsa bakbromsen och bara glider. känner att om jag inte väjar för bilen framför kommer jag hamna i baksätet hos honom. väjar och kör upp på refugen det smäller till ordentligt och cyklen gör en liten luftfärd som tur är att jag lyckas hålla mig kvar på cykeln och lyckas landa, men tyvärr på mot mötande trafik. håller mig så långt åt höger som bara går (en refug mellan vägbanorna) och lyckas med lite tur glida förbi dem utan att hamna i deras vindruta. stannar cykeln efter ett tag när jag känner att jag har full kontroll. cyklisten var borta :mad:

jag är lycklig som aldrig smällde ordentligt och har livet i behåll. men det måste nog köpas nya fälgar dyrt :( fick mig en läxa nu att man ska hålla avstånd till framförvarnde fordon..

Du är säker på att det inte var i Uppsala ? Här gör fanemig varannan cyklist på det sättet. De verkar inte ha några som helst överlevnadsinstinkter. Darwin skulle vara stum av förundran...

TomK skrev:
Du är säker på att det inte var i Uppsala ? Här gör fanemig varannan cyklist på det sättet. De verkar inte ha några som helst överlevnadsinstinkter. Darwin skulle vara stum av förundran...

Det är motorcyklisterna som kommer leva vidare! :bow

LiCrO skrev:
första bilen märker det snabbt och bromsar in bilen bakom får panik bromsa och svänga till jag bromsar på ordentligt men lyckas låsa bakbromsen och bara glider.

Använd frambromsen nästa gång kanske? :fakta

Frågan är varför du låg bakom en bil?

skämt å sido, men håller man ett avstånd och alltid ligger
lite om sidan så kan man svänga ut bredvid bilen snyggt och smidigt... =)

Om du hade kört 100km/h fortare hade du redan vart förbi när den där cykeln körde ut! Nej ta det lugnt i trafiken (speciellt vid skolor) ungar och djur är extremt dåliga trafikanter..

Re: Re: Re: det var "för" nära..

LiCrO skrev:
Tror du jag är dum? :confused:
känner mig idiot förklarad,
klart jag använder frambromsen.

Jag vill inte strö salt i såren men vad har egentligen ett låst bakhjul med inbromsningen att göra? Den minimala markkontakt bakhjulet har under en hård inbromsning kan knappast vara orsaken till att du inte lyckades stanna.

/HW

ABS är inte så dumt ibland.....Skulle nog spara en del dyra (försäkrings)kronor då o då.
/u

uj vad jag varit med om det där, alltså att man ofrivilligt låser upp bakhjulet vid panikbromsning.
man får sladdar som heter duga, en hel del har det med saken att göra.
men bromsar man som vissa jag känner nästan enbart med bakbromsen är det livsfarligt tat köra mc
Jag bromsar mycket lite med bakbromsen numera, främst använder jag den på löst underag.
med sporthoj kan jag nog köra hela dagen utan att använda bakbromsen en enda gång.

Re: Re: Re: Re: det var "för" nära..

HW skrev:
Jag vill inte strö salt i såren men vad har egentligen ett låst bakhjul med inbromsningen att göra? Den minimala markkontakt bakhjulet har under en hård inbromsning kan knappast vara orsaken till att du inte lyckades stanna.

/HW

som jag också sa. jag lärde mig en läxa "att hålla avstånd till framförvarande bil"

fast nu är det så att jag har fåt tag på en firma i skäne som fixar min fälgar för 500 kronor styck.. :tummenupp
känner mig inte lika fattig längre.

älska skåningar :bow

Killen på cukeln cyklar bara iväg då? :3freak
Ser man inte att man orsakar en trakifolycka eller alla bara körde vidare som ingenting hade hänt eller?

Låter konstigt.

750RR

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back