det va nära att kedjan flög av!!

jep84

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
gammelsukka
hallo

Superfint ute idag!! tog premiärturen runt 15.00.

Har nyss haft av kedjan å fixat, så jag stannade till efter några fullgasrepor för å kolla om den var bra spänd.

Märker då att kedjelåset endast består av delen med 2 pinnar :3freak "Brickan" på andra sidan + låsningen e borta.. kedjan hade tuggat sönder kedjeskyddet pga att halva kedjan flyttats ngt i sidled..

Kunde gått illa!

(mycket folk ute i sala idag hör av er så hänger jag på.. om jag kan=)

Last edited:
jep84 skrev:
hallo

Har nyss haft av kedjan å fixat, så jag stannade till efter några fullgasrepor för å kolla om den var bra spänd.

Märker då att kedjelåset endast består av delen med 2 pinnar :3freak "Brickan" på andra sidan + låsningen e borta.. kedjan hade tuggat sönder kedjeskyddet pga att halva kedjan flyttats ngt i sidled..

Kunde gått illa!

Vilken tur du hade!! jag brukar låsa kedjelåset med lite locktite, bara ett tips

jep84 skrev:
hallo

Kunde gått illa!

vad kör du för hoj? Förhoppningsvis hinner man få en hoj innan sommaren är över och då kan det vara bra med mer Arboga-folk att köra med.

hallå där tur att det gick bra, jag bor i Sala men just nu är hojen GSXR 750 -00 isär skruvad den ska lackas. Men om ett par veckor är det dags för prov tur. Va d har du för hoj?

Dee_cati skrev:
vad kör du för hoj? Förhoppningsvis hinner man få en hoj innan sommaren är över och då kan det vara bra med mer Arboga-folk att köra med.

Pluggar i Arboga men tar kanske dit hojen ett tag, är jag å en kille till på "kursen" som kommer åka lite. Hojen e en gsx400

där hade du tur.
jag råkade ut för något liknande i slutet av förra säsongen... dock hade jag inte samma tur. kedjan gick av och gjorde rent hus.
inte skoj alls.
jag litar aldrig med på ett clipslås.
NITLÅS!!! det är det enda raka.
jag vågar inte köra med något annat.
lycka till i fortsättningen.
//droopfy

UrbanTiger skrev:
På en 400 lär det inte vara någta problem med ett clipslås. Nått fel har det blivit när du meckade med det.
Det finns säkert 18 trådar om nitlås kontra clipslås. Läs dom för tips på hur du kan göra för att säkra att clipset sitter kvar.
Och sätt clipset åt rätt håll.

Kedjan nötte mot kedjeskyddet vars bakre fäste gått sönder.. Därav gick låset antagligen upp.

Rätt monterat var det men
det lutar ändå åt att få kedjan nitad ordentligt.

Vad tar verkstäderna för en nitning?

va händer om kedjan lossnar då? Man rullar väl bara framåt en bit o inte kan köra?

Rolle85 skrev:
va händer om kedjan lossnar då? Man rullar väl bara framåt en bit o inte kan köra?

Tja, om inte kedjan typ snor in sig i hjulet eller liknande....då kan det bli tvärstopp och eventuellt en dubbel saltomortal i pikstil.

Skalman skrev:
Tja, om inte kedjan typ snor in sig i hjulet eller liknande....då kan det bli tvärstopp och eventuellt en dubbel saltomortal i pikstil.

Eller att kedjan slår sönder vaden på den som kör....

Köpte ny kedja förut som var 2 länkar för kort. Så jag fick ta 2st från min gammla kedja. Nitade nog fast dom. Men är fruktansvärt nojig att det ska gå å lossna. Händer det så lär det ju inte va när man e ute å söndagscruisar antagligen.

SuckaRobbe skrev:
Köpte ny kedja förut som var 2 länkar för kort. Så jag fick ta 2st från min gammla kedja. Nitade nog fast dom. Men är fruktansvärt nojig att det ska gå å lossna. Händer det så lär det ju inte va när man e ute å söndagscruisar antagligen.

Känner mig också toknojig efter mina egna bravader...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74952
/ Thomb

shit tur att du stannade och kollade. Köpte själv drivpaket i veckan och satte på själv, försäljarn sa att nitlås är det ända rätta så jag fick med sånt gratis. Jag körde med clip innan och jag råkade också av ren slump lägga märke till att låset var på väg av.... NIT 4 life :)

Rolle85 skrev:
Tja, endera av två saker kan hända:

- Kedjan sprutar bakåt ner i ett dike. Framdrivning av mc:n upphör.

- Kedjan lindar sig runt framdrevet och moddar motorblocket på ett oönskat sätt. Framdrivning av mc:n upphör även i detta fall.

Inget av dem var kul fast det första var enklare att fixa.

Nu är det ju så att jag har köpt orginalgrejer. Ett orginal drivpaket kostar 370 euro här med nitar. Men man blir ändå fruktansvärt nojig. Har sett drivpaket på lelles från 1200-1500kr. E det något som duger?

Skorpan skrev:
eller att den slår sönder kåpor,eller pangar benet i värsta fall,inget jag vill vara med om iaf...

Ja just det, det glömde jag! Den alldeles nybytta skylthållaren, blinkers och stänkskärm gick också åt h-e. Mitt i natten på E18. Då höll jag på att sluta köra motorcykel. Varpå makterna ingrep och sände mig ett sällskap som kört på bana under dagen och hade plats över till mig på sitt släp. Märkligt hur det kan vara ibland. Nästan lite läskigt.

Men. Aldrig mer o-nitat. Som sagt.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...