Det tråkiga med att köra hoj!

Afolkers

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -01
Är ju givetvis att man ser ut som en kyrkogård när man åkt en sväng. Inte f#n kan man kliva in i en affär eller visa sig nånstans om man kört över tio mil pga detta. Så min fråga till er är!

Anta att man kör samma sträcka i rask fart mot att man kör samma i ett lugnare tempo. Kommer massakern bli likadan eller blir det ett annat resultat?

Last edited:
Snackar du om döda flugor?

Vem bryr sig i så fall om sånt? När de blir för många på visiret så tar jag bort dem för att få fritt synfält men kläder och resten av hjälmen struntar jag i.

Nu vet inte jag vilket län garaget ligger i. Men jag tror att vi måste göra något åt dalälven. Typ dränera den och fylla den med något annat än vatten, kanske napalm för säkerhetsskull .
Mygginvasionen är ett hot mot allt liv i mellansverige. Fan ta myggen.

Nu vet inte jag vilket län garaget ligger i. Men jag tror att vi måste göra något åt dalälven. Typ dränera den och fylla den med något annat än vatten, kanske napalm för säkerhetsskull .

Hahahaha

Befann mig vid dalälven för en vecka sedan. Tog av mig handsken i max 10 min. Hade 4 bett efteråt.

Trots att det spöregnade !!!!

Afolkers skrev:
Är ju givetvis att man ser ut som en kyrkogård när man åkt en sväng. Inte f#n kan man kliva in i en affär eller visa sig nånstans om man kört över tio mil pga detta. Så min fråga till er är!

Ponera att man kör samma sträcka i rask fart mot att man kör samma i ett lugnare tempo. Kommer massakern bli likadan eller blir det samma resultat?

Ja, det finns en fysisk lag som säger att oavsett hastighet du färdas i så drabbas man alltid av samma konstanta mängd mosade insekter :gnissla Förövrigt svarar du själv med "Kommer massakern bli likadan eller blir det samma resultat", det är ungefär som: ska jag köpa en grön Ninja eller ska jag köpa en grön Kawasaki ninja?

"Probotector" Det jag menade var, blir det samma massaker om man kör snabbt eller skiljer det sig om man kör samma sträcka, samma förutsättningar, snabbt eller fort. Inser att jag skrev fel.

Men det "Lundgren" skrev då, att undvika neonfärgad mc/kläder, ökar det eller spelar det ingen roll för risken för krock med dessa flygfän, har nämligen ett väldigt gult ställ!

Om du först jag sträckan i hög fart 100 ggr och sen kör där långsamt 100 ggr så kommer du att märka att du träffats av färre myggor när du kör långsamt.

Om du däremot först kör där långsamt 100 ggr och sen gasar på 100 ggr så kommer du dock att träffas av färre flugor när du kör fort.

Last edited:
Hörde en gång (dock gällande regn) Att springer du fort alternativt går väldigt långsamt blir du mycket blötare än om du håller "mellanfart". Dock vet jag inte om det är sant eller om det kan tillämpas i detta fallet.

Vet dock att jag med vit Framlampa och vit framskärm fick mycket mer insekter än när jag körde med svart lampa och svart skärm. Motard då. Men kan ju vara mycket som skiljer men upplevde att man fick ta bort mer insekter med vitt.

Jag upplever att jag får mindre flugor och kryp på mig om jag håller lite högre tempo. Det beror säker på hojens utformning och att luften trycks runt mig på ett annat sätt som gör att en del småkryp styrs undan. Det är dock ganska marginellt.

För övrigt så hatar jag alla småkryp som verkar sikta in sig på visiret. :mad:

Visst är det kul när man riktigt ser att en slända dyker mot en och siktar perfekt vid ögonen. :gnissla

När jag var 16 bast så var det en kompis som krocka med en geting i 100 knyck. Den träffade på handen och han fick ett stick!

Hur f-n gick det till? Körde han upp i röven på getingen?

Det beror såklart på hur hojen är utformad. Jag tex har en vindruta och klipper minimalt med myggor under en "vanlig" tur. Körde dock hem från E-tuna en natt och kom hem med vansinnigt mycket lik. Måste kört igenom en myggsvärm eller nåt.......

Har du nån källa för det?

Måste få rätta mig själv först. (Du citerade mtt icke redigerade inlägg.)

Om du däremot först kör där långsamt 100 ggr och sen gasar på 100 ggr så kommer du dock att träffas av färre flugor när du kör fort.

Detta handlar om ren logik. Inte ens vid Dalälven borde de hinna föröka sig i en högre takt än man kör ihjäl dem.

Så kör du fram och tillbaka längs samma vägsträcka 100 ggr så är det inte lika många flugor kvar när du kör där de därpå följande 100 gångerna.

(OBS: Detta gäller förståss bara om du kör alla 200 vändor samma kväll.)

Last edited:
När jag var 16 bast så var det en kompis som krocka med en geting i 100 knyck. Den träffade på handen och han fick ett stick!

Hur f-n gick det till? Körde han upp i röven på getingen?

:rofl :arsele

Det måste han f*n ha gjort! De går ju att smälla med händerna utan att de hinner sticka.

Jag kärde med huvudet igenom åtskilliga såna där "kluster" då flugor svärmar för nån vecka sedan. Jag försökte ducka men det var inte alltid det fungerade ...

Nåväl, detta fick mig att inse hur evolutionen fungerar inom flugvärlden. Det var bara de längst upp i svärmen som hade en chans att föröka sig efter min framfart ...

*/ ?>
Back