Det small i hojen!

dogster

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
mellan hojar..
Skulle ställa av hojen idag, ska nämligen till London och jobba i drygt en månad. Så jag så ingen ansledning till att ha den påställd, kommer ju inte kunna köra iallafall!

Nu till problemet.. Drog iväg på ettan som vanligt och tänkte blåsa ur maskinen lite inför vilan. Då händer det som aldrig har hänt förut, vid rödmarkeringen så smäller det i motorn.
Motorn lägger bara av och går inte att starta igen. :confused:
Blir jäkligt konfunderad. Vad kan det vara? Kan den blivit överansträngd?

Låg på fullvarv i kanske 800-1000 meter, kan detta ha varit orsaken? Meckgubben trodde inte det men vem vet vad han vet egentligen.

Hojmekanikern sa att han aldrig varit med om nåt liknande. Då hade jag inte kört särskilt hårt heller tyckte han.
Är det någon annan med en R6 som har haft en problem som det där?

Drar till Swingin´London om tre timmar, dock känns det inte så Swingin´längre...

Last edited:
dogster skrev:
Skulle ställa av hojen idag, ska nämligen till London och jobba i drygt en månad. Så jag så ingen ansledning till att ha den påställd, kommer ju inte kunna köra iallafall!

Nu till problemet.. Drog iväg på ettan som vanligt och tänkte blåsa ur maskinen lite inför vilan. Då händer det som aldrig har hänt förut, vid rödmarkeringen så smäller det i motorn.
Motorn lägger bara av och går inte att starta igen. :confused:
Blir jäkligt konfunderad. Vad kan det vara? Kan den blivit överansträngd?

Hojmekanikern sa att han aldrig varit med om nåt liknande. Då hade jag inte kört särskilt hårt heller tyckte han.
Är det någon annan med en R6 som har haft en problem som det där?

Drar till Swingin´London om tre timmar, dock känns det inte så Swingin´längre...
Låste sig bakdäcket efter smällen? Isf. har din motor med all säkerhet nypt. Kan du beskriva lite grundligare vad som hände, vilka symptom du lade märke till etc? Kan ju även vara några packningar som gått eller ngt annat inne i motorn.

Last edited:
när min small, så lät det inte så jättemycket, men jag hade olja över vägen samt mig själv och hojen... 5x5cm hål i bakdelen av motorn...

så om det verkligensmall kolla diverse packningar runtomkring motorn för läckage eller nått... annars öppna upp botten av motorblocket å leta efter små metallbitar. Om du hittar några har du problem.

jag hoppas du har kollat saker som säkringar osv, och att motorn går runt på startmotorn?
Sitter den fast så har den skurit på ett eller annat sätt, men det är ovanligt, men din grummliga beskrivning om hur du körde lät absolut inte hälsosam.

Prata just med mecken och han surrade om att arbetet förmodligen kommer ta ett jäkla tag. Var snack om delar från Japan osv.

Bakdäcket låste sig inte efter smällen. Det verkar inte som ngt säkerhetssystem har aktiverats.
Vidare så skulle mecken pilla isär hela maskinen ikväll, sen skulle han återkomma. Han trodde dock inte att det var någon packning som hade smällt, snarare att det är nåt fabriksfel på någon metalldel som har uppstått.

Jag värmer ofta upp hojen på sätt jag skrev i första inlägget, och det har inte varit ngt problem förrens nu.

Från det ena till det andra, vet någon vart jag kan köpa sjyssta dubbdäck till hojen? Ska nämligen köra runt i trakterna runt Östersund i vinter. Då skulle jag behöva lite sjyssta taggar på svålarna...

värmer du upp motorn med att köra på högvarv på 1an?
Du skojar va?
Du måste för tusan komma upp i arbetstemp innan du ens kan tänka på att varva högt.

dogster skrev:

Jag värmer ofta upp hojen på sätt jag skrev i första inlägget, och det har inte varit ngt problem förrens nu.

Vadå, fullgas på ettan i en kilometer?

Du talar i gåtor. :hej

Vad jag har hört så har inte R6:an något varvtalsstopp utan motorn varvar helt enkelt så mycket den orkar och om du brukar värma motorn så så får du skylla dig själv.

Nänä, det är lugnt. Kör du en kall motor 1 kilometer mot varvstoppet på ettan och den smäller är det inget fel. Tvärtom, det är antagligen precis vad som skall hända.

MrGooFy skrev:
Vad jag har hört så har inte R6:an något varvtalsstopp utan motorn varvar helt enkelt så mycket den orkar och om du brukar värma motorn så så får du skylla dig själv.

Varvstopp finns...

Är man sån jävla idiot att man värmer upp motorn genom att köra 1km på varvstopp på 1:an så är man för dum för att äga en hoj! Nästan rätt åt dig att den rasa...

t-rex skrev:
Nänä, det är lugnt. Kör du en kall motor 1 kilometer mot varvstoppet på ettan och den smäller är det inget fel. Tvärtom, det är antagligen precis vad som skall hända.
Hoppas att han skämtar, om inte är det ju synd om killen...

/A

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...