Det här med aktier osv

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Jag har tänkt lite på leka runt med några få aktier, lägga en tusenlapp eller så och se om man kan tjäna några tior på det. Nu undrar jag bara hur fixar jag enklast VP-konto, har handelsbanken och leker gärna genom internet.

Sen undrar jag om jag skulle vilja köpa dollar, hur gör jag då bäst i ren investeringssyfte, då jag egentligen inte vill ha dollar, utan bara spekulera på eventuell värdestegring. Går det inte köpa nån fond eller så, som baserar sig på dollar? För det kostar väl mer om jag köper riktiga dollar, då de tar sina avgifter?

Villee skrev:
Jag har tänkt lite på leka runt med några få aktier, lägga en tusenlapp eller så och se om man kan tjäna några tior på det. Nu undrar jag bara hur fixar jag enklast VP-konto, har handelsbanken och leker gärna genom internet.

Sen undrar jag om jag skulle vilja köpa dollar, hur gör jag då bäst i ren investeringssyfte, då jag egentligen inte vill ha dollar, utan bara spekulera på eventuell värdestegring. Går det inte köpa nån fond eller så, som baserar sig på dollar? För det kostar väl mer om jag köper riktiga dollar, då de tar sina avgifter?

Jag har avanza, det är gratis med ett konto hos dem. Dock kan courtaget vara dyrare än hos banken...

///M

Mingves skrev:
Jag har avanza, det är gratis med ett konto hos dem. Dock kan courtaget vara dyrare än hos banken...

///M

Är det inte lättast ha allting hos banken, där man har konton med mera? Tänkte inte heller handla med stora belopp, kanske 5k totalt till att börja med, finns väl minimiavgifter hos vissa mäklare som skulle käka upp all tänkbar vinst??

Jag kör med SEBs tjänst, eftersom jag ändå har dom som bank. Funkar la rätt bra, men för små belopp bli courtaget ganska dominerade. Tror det är 0.3% eller minst 100 kr varje gång man köper eller säljer.

Lycka till, och ta det lugnt i början. Lätt att man bli övermodig... :rolleyes:

EDIT: SEB tar 400 per år för tjänsten, men det känns bra att ha depån på samma ställe som resten av pengarna.

Somsagt, kliv in på Handelsbanken som nu var din bank och säg att du vill ha en aktiedepå knuten till ditt konto. Så blir dte jätte lätt att leka med aktier. Jag har det så själv och det är rätt så bekvämt.

Villee skrev:

Nu ligger dollarn på 7.68, om du köper för 5000 kr så för du 651 dollar. Säg att dollarn går upp ökar 1 kr i värde, då har du gjort en vinst på 651 kr minus växlingsavgifterna. Känns som att det är ett dåligt alternativ för att tjäna pengar.... Får ju nästan bättre ränta på sparkontot. :va

Thundercat skrev:
Nu ligger dollarn på 7.68, om du köper för 5000 kr så för du 651 dollar. Säg att dollarn går upp ökar 1 kr i värde, då har du gjort en vinst på 651 kr minus växlingsavgifterna. Känns som att det är ett dåligt alternativ för att tjäna pengar.... Får ju nästan bättre ränta på sparkontot. :va

Jo, rädd för det, hoppades på något sätt att det finns nån fond som endast har dollar, och följer därav dollarns värdeutveckling, då det inte kostar nånting på handelsbanken att leka med fonder har jag för mig.. marginellt belopp iaf. Värre med aktier.

*/ ?>
Back