Det finns inte resurser att stävja detta?? (Streetrace i hbg)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
http://hd.se/helsingborg/2013/06/24/polisen-vill-forbjuda-streetrace/

Nu vet jag inte om det är en tidningsgroda eller inte ang om det är lagligt eller inte.

Men hur svårt kan det vara att lagföra dessa, skicka in en polis med oblå kläder som fotar ett tag när det drar igång och sen Max 4 målade bilar som står vid utfartsvägarna från området dom lekt på.

Att man hävdar resursbrist är ju löjeväckande, har man tid att fota oss vid glasskiosken när vi är kanske 10 som tar en runda så måste ju ett sånt här evenemang med tusentals åskådare i direkt livsfara vara The motherload av extremhet med motorfordon inblandat.

Bitterheten lyser igenom det vet jag men förhelvete varför måste fokus hela tiden vara på oss när det finns så många fler att titta på som befinner sig i på allmänna asfalterade ytor?

Jag vill se Motormännen gå in och bara säga att alla bilar som framförs extremt och med fara kommer att beslagtagas vid upprepade händelser med bilarna.
(Nu kommer nån att hävda att så är fallet men NEJ!!! Och det kommer aldrig bli så heller...)

Det där kommer ju inte hända det vet vi ju alla men det är en rolig tanke.
Bilen ingår ju i infrastrukturen och är en helig ko som ingen får pissa på, oavsett om den bara används som leksak av blåtänder som har den som rekreation från traktorn.

En helt galen tanke vore kanske att vi alla som har ett fordon som framförs på allmän väg skulle ha samma åtgärdspaket när det inte framförs som man borde, men jag tänker väl fel som vanligt.

Tycker den här biten känns fullständigt vansinnig:

"– Under hela våren har vi bevakat olika streetrace kontinuerligt och dessutom haft ett antal riktade insatser mot den här företeelsen. Så gott som varje och fredags- och lördagskväll lägger vi stora resurser på streetrace och tyvärr innebär det att sådant som bostadsinbrott och misshandel får vänta, säger Karim Ottosson."

Kanske för att jag tycker streetrace är ett brott utan offer. Naturligtvis händer olyckor så offer finns ju men jag har sett rätt många race och aldrig nån olycka, då känns det konstigt prioriterat att inte lägga resurserna på inbrott och misshandel där det helt klart finns offer.

Jag antar att de prioriterar efter omfattning och straffskala så för somliga känns det säkert helt rätt men jag är inte övertygad.

Klassisk opinionsbildning...
Genom att anspela på att du och jag inte får hjälp när nån bryter sig in hos oss, eftersom alla patruller är upptagna med att jaga race-sugna ungdomar i trimmade bilar, hoppas man att allmänheten ska tycka mer illa om street-race. Det ökar anmälnings motivationen, dvs fler ringer tidigare och tipsar om när nåt är på gång, kanske gör iakttagelser om reg.nr etc.

Karim Ottosson skrev:
...Så gott som varje och fredags- och lördagskväll lägger vi stora resurser på streetrace och tyvärr innebär det att sådant som bostadsinbrott och misshandel får vänta.

Ser ut som att polisen är där och kör och därför inte har tid med andra brott. :D

Kommunerna låter ju inte folk organisera lagliga streetraces, därför kommer det olagliga alltid finnas kvar. I Älmhult arangerades det ju lagliga streetrace ett tag. Det var MYCKET folk där.

I Kristianstad vet jag de har kämpat länge med att få rätt till en oanvänd vägsträcka att köra på men kommunen har hela tiden sagt nej. Ändå gnäller de på att folk kör på allmän väg. Konstigt då, när det är det enda sättet att mätta sitt begär..

Polisen utövar miss-riktade insatser som vanligt, hur fanken kan streetrace vara en prioritering? Hur många olyckor har det hänt på alla tusen race som körs varje Fre-Lör runt om i Sverige?

Jag tror att svagbegåvad ett krav för att nå högt inom Polisen.se :arsele

Klassisk opinionsbildning...
Genom att anspela på att du och jag inte får hjälp när nån bryter sig in hos oss, eftersom alla patruller är upptagna med att jaga race-sugna ungdomar i trimmade bilar, hoppas man att allmänheten ska tycka mer illa om street-race. Det ökar anmälnings motivationen, dvs fler ringer tidigare och tipsar om när nåt är på gång, kanske gör iakttagelser om reg.nr etc.

De kan ju med sund förnuft prioritera inbrott, så är det problemet löst. Skriv en arg insändare i tidningen vettja, det löser alla problem!

Tycker den här biten känns fullständigt vansinnig:

Kanske för att jag tycker streetrace är ett brott utan offer. Naturligtvis händer olyckor så offer finns ju men jag har sett rätt många race och aldrig nån olycka, då känns det konstigt prioriterat att inte lägga resurserna på inbrott och misshandel där det helt klart finns offer.

Håller med. Visst har det väl hänt någon olycka men på hur många tusen race då... Det brukar ju ändå vara ganska väl valda sträckor utan trafik så det är väl inte värre än att förarna kör ihjäl sig.

Hellre streetrace än 740-raggare som åker och sladdar runt bensinpumpar och inne i city...

Olagliga Streetrace... De e fan töntigt.. Åk till strippen i Malmö istället, eller gå en BKK-kurs.. Eller titta vidare på fast and the furious..
De va inte många år sen nån idiot (i en bil, BMW tror ja) körde ihjäl både sig själv och passagerare på Berga i Hbg.. Å för vad? Street-cred? Skryt-rättigheter på Shellmacken på Stattena? Ja jävlar...:huvet

Olagliga Streetrace... De e fan töntigt.. Åk till strippen i Malmö istället, eller gå en BKK-kurs.. Eller titta vidare på fast and the furious..
De va inte många år sen nån idiot (i en bil, BMW tror ja) körde ihjäl både sig själv och passagerare på Berga i Hbg.. Å för vad? Street-cred? Skryt-rättigheter på Shellmacken på Stattena? Ja jävlar...:huvet
"Lagliga streetrace, de e fan töntigt", har dött folk på sådana med du vet^^ för vad = inte ett skit förutom ett intresse.

Töntigt? Du ägde allstå en rutten bil och kunde inte vara med, eller?

Som jag ser det är det ingen skillnad att köra mot varandra på gatan eller strippen, precis samma sak med skillnaden att det kan hända mer än en gång per per år i bästa fall...det är ju inte precis så att man behöver gummimattan på strippen med mer eller mindre standardbilar med sina 400-600hk.
Jag körde i mina yngre dagar en hel del streetrace med bil, grymt skoj, och som regel är det nån med lite skalle som håller i det som ser till att publiken inte hänger över "banan", men olycker kommer alltid att hända, oavsett om det är lagligt eller ej.

Töntigt? Du ägde allstå en rutten bil och kunde inte vara med, eller?

Som jag ser det är det ingen skillnad att köra mot varandra på gatan eller strippen, precis samma sak med skillnaden att det kan hända mer än en gång per per år i bästa fall...det är ju inte precis så att man behöver gummimattan på strippen med mer eller mindre standardbilar med sina 400-600hk.
Jag körde i mina yngre dagar en hel del streetrace med bil, grymt skoj, och som regel är det nån med lite skalle som håller i det som ser till att publiken inte hänger över "banan", men olycker kommer alltid att hända, oavsett om det är lagligt eller ej.
Givetvis kommer de att ske olyckor även om dom är lagliga. Men då körs de under kontrollerade former. De finns ambulans på plats och platsen som det körs på är avsedd för de. Finns fan inga försvar till att köra race på allmän väg..
Å du har alldeles rätt, jag har aldrig ägt en bil som ens skulle ha en suck i ett race! Har inte det intresset, helt enkelt!
Men ja e helt för lagliga race! Å dom körde iaf oftare än 1 ggr/år i Malmö, så vitt ja vet!

Last edited:

Töntigt? Då har du väl aldrig provat själv eller haft suget efter att sota ur din räser?

Återigen, hellre någon form av arrangerade race utan inblandad övrig trafik än att kryssa mellan bilar i 200+ på motorväg, eller vad säger alla RR-mästare här inne :hihi

Och köra på stripp blir inte alls samma sak. Det kräver så mycket mer för att dra igång, det kostar, publik ska dit...

Töntigt? Då har du väl aldrig provat själv eller haft suget efter att sota ur din räser?

Återigen, hellre någon form av arrangerade race utan inblandad övrig trafik än att kryssa mellan bilar i 200+ på motorväg, eller vad säger alla RR-mästare här inne :hihi

Och köra på stripp blir inte alls samma sak. Det kräver så mycket mer för att dra igång, det kostar, publik ska dit...

Klart ja har! Men de stod inte folk å glodde vid sidan av vägen.. Inte heller kör ja "race" mot någon annan.. Ja påstår inte att ja slaviskt följer alla km/h-skyltar, finns det ingen anledning att försvara de heller eftersom de e inte de som de handlar om.. Det som retar mig är att bara för att de finns många som vill smiska sina bilar på allmän väg, så ska de anordnas lagliga race.. "så vi får nånstans att köra"... De finns!!! Vill man köra race, då får man BETALA vad de kostar att åka på lagliga banor, eller bita i de sura äpplet å ge f*n i de om man inte har råd!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park