Det blir ingen gixxer....

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Som ni alla sa i tråden gsxr750 värd att köpa, det verkar inte vara en bra affär. Ska kolla på en zx-6r från 98 2600 mil med slipon för 45K, får jag ett hyggligt inbyte på min "minininja" slår jag till!.

Försäkringen mellan det två hojarna skillde 17000/år halvförsäkrat dessutom :)
Skumt? :
zx-r6 från 98 reg 109 hk 3200/år half
gsxr750 98 reg 98 hk 19900/år half

Mvh Capi

Tror inte du blir besviken. Det aer en skoj hoj! Aer den dessutom i svart/lila/guld blir jag imponerad. Men dom andra faergsaettningarna aer inte heller dumma!

Don Quixote skrev:
Tror inte du blir besviken. Det aer en skoj hoj! Aer den dessutom i svart/lila/guld blir jag imponerad. Men dom andra faergsaettningarna aer inte heller dumma!

den är svart lila guld :)

capi skrev:
Som ni alla sa i tråden gsxr750 värd att köpa, det verkar inte vara en bra affär. Ska kolla på en zx-6r från 98 2600 mil med slipon för 45K, får jag ett hyggligt inbyte på min "minininja" slår jag till!.

Skumt? :

Mvh Capi

de flesta bolagen räknar på orginaleffekten och den är väl på 135 hk på gixxern

känns som att det inte ska vara särskilt stor skillnad på de två hojarna! men försäkringsbolagen är ju dumma i huvet så i balnd blir det en ok premie!
GRATTIS!

hornet oskar skrev:
känns som att det inte ska vara särskilt stor skillnad på de två hojarna! men försäkringsbolagen är ju dumma i huvet så i balnd blir det en ok premie!
GRATTIS!
:fatta! Det är avsevärd skillnad mellan 600 och 750.

Jag fick min Zx6r -98 för 45k med slipon & den har gått runt 2500mil. Det var ett bra höst-pris enligt mig, nu när det är vinter kanske du kan pruta lite?

Kan det inte bli vår/sommar snart....... :yoparty

K-Man skrev:
:fatta! Det är avsevärd skillnad mellan 600 och 750.

Öh nej

Sen 15 år bygger premierna i Sverige på vikt och effekt, de delas in i klasser där klass 7 är den högsta.
Så ligger hojarna i samma klass ska det vara samma pris för samma person.
Prisskillnader fins ändå pga att bolagen verkar slå fram med tärning vad premien ska bli, kanske har zx6an nån skum effekt på papperet
(Kubikklasser fanns på 80-talet och gjorde HD dyrast att försäkra)
Menar du nåt annat så får du förklara.

Last edited:
Silwer skrev:
Öh nej

Sen 15 år bygger premierna i Sverige på vikt och effekt, de delas in i klasser där klass 7 är den högsta.

I somras när jag köpte hoj sa f-bolagen att klassindelningen inte finns längre, det är bara vikt, effekt, ålder samt hojtyp av hojens egenskaper som avgör. Möjligen att "hojtyp" skulle kunna motsvara olika f-klasser, men så sa dom till mig - att det inte finns klass6/klass7 etc längre.

edit: Hade kubik med först men har för mig att det inte är ett kriterium. Fick samma premie på en gixxer750 so på en cbr900 när de hade samma effekt.

Gixxern är en mer påkostad och fulländad maskin i mina ögon.

Skalman skrev:
I somras när jag köpte hoj sa f-bolagen att klassindelningen inte finns längre, det är bara vikt, effekt, ålder samt hojtyp av hojens egenskaper som avgör. Möjligen att "hojtyp" skulle kunna motsvara olika f-klasser, men så sa dom till mig - att det inte finns klass6/klass7 etc längre.

edit: Hade kubik med först men har för mig att det inte är ett kriterium. Fick samma premie på en gixxer750 so på en cbr900 när de hade samma effekt.

Jag har inte hört nåt om att klasserna skulle vara slopade, men de man pratar med i telefon vet oftast inte ett smack.

Silwer skrev:
Jag har inte hört nåt om att klasserna skulle vara slopade, men de man pratar med i telefon vet oftast inte ett smack.

varför man får olika priser på olika modeller i klass 7 kan bero på olyckstatistik helt enkelt.
För att få fram ungefärlig statistik måste det finnas runt 1200 hojar av den modellen man tänkt köpa annars går det under en schablon(stavning?) och blir troligtvis dyrare än vad den borde vara egentligen.

Exempel, Honda VTR 1000 F fanns det 600st av 2001 och den gick då in under samma tak som SP1, var det rätt? Åtminstone på TH
SP1:an har ca 135hk på 210kg och Firestormen på 110hk och 215kg...
Det är statistik som försäkringarna går på helt enkelt....

ungefär som med bilar, en bil som det står GTI på är dyrare än en GLSI även om i vissa fall GLSI modellen har mer HK/kg...

..... 2cents non the ...

capi skrev:

Skumt? :

Mvh Capi

Mycket klokt gjort av dig. :)
Men du får se till att pruta några kronor, jag köpte min 99:a, 1400mil ( Nyss Storservad ) för 45000:-, och då fick jag med en hjälm ochså :banana

håkan skrev:
varför man får olika priser på olika modeller i klass 7 kan bero på olyckstatistik helt enkelt.
För att få fram ungefärlig statistik måste det finnas runt 1200 hojar av den modellen man tänkt köpa annars går det under en schablon(stavning?) och blir troligtvis dyrare än vad den borde vara egentligen.

Exempel, Honda VTR 1000 F fanns det 600st av 2001 och den gick då in under samma tak som SP1, var det rätt? Åtminstone på TH
SP1:an har ca 135hk på 210kg och Firestormen på 110hk och 215kg...
Det är statistik som försäkringarna går på helt enkelt....

ungefär som med bilar, en bil som det står GTI på är dyrare än en GLSI även om i vissa fall GLSI modellen har mer HK/kg...

..... 2cents non the ...

Jag är tveksam till det här.
Visst har vissa hojar klassats om av bolag för att de har ansett dem som touringhojar eller liknade.
Bilar har inte klassningssystem på det här sättet så att blanda in dem funkar inte.
Vad jag förstår kör de bara vikt-effekt på hojarna och har en tabell för vilken klass den är i (sen tillkommer förstås antal år med kk och var man bor förstås)

Det har även sagt att klasserna som helhet ska bära upp sina egna kostnader, dvs alla klass7 åkare ingår i samma statistik och inte enskilda hojar för sig.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park