Det är INTE lågkunjuktur hos mc-handlarna...

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jag o MissVims var inne hos en mkt känd mc-handlare i Uppsala i dag.
Vi stod o klämde på ngr av deras saluhojar i affären och efter ca 5-10 min så kom en från personalen o undrade om vi behövde hjälp:rolleyes:
Jupp, sa vi o började peka på en hoj... DÅ fick han ett telefonsamtal o lämnade oss kvar som ngr dumma fån:va
Efter att vi väntat i ÖVER 10 min på att han skulle komma tillbaka så lämnade vi affären och kommer definitivt INTE handla där.
Men dom har säker hur mkt som helst o göra o ansåg säkert att det inte vara värt att sälja ngt för ca 100 000:- till oss, dom har ju så mkt pengar över:dummer


(för att inte vara så snäll... VILKA JÄVLA IDIOTER!!!!)




.../Yoshi


(dom har ju 2 st bokstäver som upprepar sig i sitt namn, L och E)
 
Fy fan vad tråkigt, råkade ut för samma sak för 2år sen. Klev in i Yamahacenter och ville köpa en mc. Säljarna bara satt på sitt kontor och jag fick ingen hjälp efter 40 minuter körde jag till Honda och fick hjälp direkt därav min första mc blev en ny Honda.
 
Fy fan vad tråkigt, råkade ut för samma sak för 2år sen. Klev in i Yamahacenter och ville köpa en mc. Säljarna bara satt på sitt kontor och jag fick ingen hjälp efter 40 minuter körde jag till Honda och fick hjälp direkt därav min första mc blev en ny Honda.

Precis så är det på Honda resp. Yamaha Center i Gbg med:va

Till och med när man var ett fjunigt moppefucko så blev man erbjuden hjälp av säljarna på Honda.

Men som farsgubben en gång sa när han hade varit på Yamaha Center: "Nähepp, dem ville visst inte sälja en motorcykel i dag heller".
Det summerar Yamaha Centers service rätt bra, tycker jag:rolleyes:
 
Säger samma om Helsingsborgs Yamaha, ville känna och se Fz-1 samt få mera info, blev ombedd att vänta och efter 45 min *tog tiden* så körde jag till Motorsport Landskrona och köpte B-kingen på 10 min med nykokt kaffe i handen, underbar service.
 
För mig är det precis tvärtom, får alltid hjälp på Yamaha center i Göteborg (Cristoffer) och även inne hos tillbehör/kläder men lite si och så hos Honda
 
Måste hålla med de flesta andra hittills i tråden...

Varit på Yamaha i Gbg EN gång, men jag lovar att jag inte går tillbaka dit.
Personalen verkade tämligen oengagerad. Var ju en sådär två år sedan nu, men ändå. Åker man till Honda eller Johans MC blir man alltid väl behandlad, även om man bara vill klämma, känna eller fråga. Tack vare det har Johans fått tjäna en hel del pengar på mig. Jag föredrar att gå dit om jag behöver något tillbehör eller liknande, även om det kanske är lite billigare elsewhere.
 
Tyckte att Motorsport i Landskrona var helt värdelösa, kom in och hade tänkt köpa full utrustningen för 10-15 000:- Efter jag gått runder där ett par varv och kollat utan att få någon uppmärksamhet från säljarna körde jag ner till Bröderna Hörberg i Lödde och fick kanon service och dessutom ett bra paketpris.
 
Precis så är det på Honda resp. Yamaha Center i Gbg med:va

Till och med när man var ett fjunigt moppefucko så blev man erbjuden hjälp av säljarna på Honda.

Men som farsgubben en gång sa när han hade varit på Yamaha Center: "Nähepp, dem ville visst inte sälja en motorcykel i dag heller".
Det summerar Yamaha Centers service rätt bra, tycker jag:rolleyes:

Håller med om Yamaha center i Gbg men absolut inte om Honda center, min erfarehet av dom är att dom nästan är för på hugget, man hinner nästan inte klämma och känna på grejorna innan säljarna är framme och proppsar på att "det är klart att du skall provköra" har inte ens behövt visa leg/körkort då jag provat hojar hos dom heller.
 
OK... jag ska inte döma dig OP för jag är inte insatt i situationen.

men i regel har folk som inte själva jobbar med kunder ibland svårt att förstå hur det fungerar. Det kanske ringde 15 struliga reklamationskunder och dom var underbemannade och fick en varuleverans och det enda det adnra etc etc...
Ganska säker på att säljarna har annat för sig än att bara prata med kunder som vill få alla hojars kompletta historia uppläst för sig live. (säger inte att det var detta OP ville, men tycker synd om säljarna som alla hackar på!)
 
Men Yoshi, du måste ju förstå att han har sett här att folk är sura för att dom aldrig svarar i telefon i såna där affärer, å nu ville han göra SH nöjt! :hihi

Skämt åsido, det finns säljare å så finns det säljare. Dom borde fatta vem som ger dom lönen :huvet
 
OK... jag ska inte döma dig OP för jag är inte insatt i situationen.

men i regel har folk som inte själva jobbar med kunder ibland svårt att förstå hur det fungerar. Det kanske ringde 15 struliga reklamationskunder och dom var underbemannade och fick en varuleverans och det enda det adnra etc etc...
Ganska säker på att säljarna har annat för sig än att bara prata med kunder som vill få alla hojars kompletta historia uppläst för sig live. (säger inte att det var detta OP ville, men tycker synd om säljarna som alla hackar på!)

Jag har jobbat som butiksansvarig säljare i 6år och visst hände det att det körde ihop sig, men i såfall så ursäktade man sig och förklarade för kunden att man just den dagen var kort på folk.
Dessutom är kunden i butiken alltid viktigast, man svarar aldrig i telefon medan man hanterar en kund.
Tyvärr är det här vanligt inom alla branscher i dag, det finns inte längre några riktiga säljare utan de flesta är expediter som bara tar betalt och tyvärr inte ser sambandet mellan kunders pengar och deras egen lön.
Troligen mycket beroende på högkonjunkturen som varit, alla har sålt bra oavsett om de tappat ett antal kunder.

Jag brukar skämtsamt säga att släpp in mig i en bilhall och jag ska sälja skjortan av deras bästa säljare på en vecka.
 
känner igen det där skulle handla hos mc delen i Eskilstuna -06 säljaren satt o snackade skit på sitt kontor istället för att hjälpa till kan tillägga att dom har nyligen gått i konkurs.....
 
Jag önskar nog mest att få bli behandlad som TS. När jag gör ett av min få besök i större motorcykelbutiker är det oftast för att handla några attiraljer. Tex ett nytt ryggskydd, hylomar, nya handtag, kedjespray eller nåt liknande.

Jag vet för det mesta precis vad jag vill ha, och finns det inte hemma vill jag sedan länge inte höra om ngt "som är lika bra " som det jag ville ha. Ty det alternativet har jag för det mest redan provat och vill inte ha. För det är "inte lika bra".

Men ofta hinner jag inte ens fram till reservdelsdisken innan jag blir genskjuten och uppvaktad av en säljare redan när jag passerar havet av nya köpehojar eller Blixt Grodon-skinnställ med ryggpucklar, blixtar och fartränder i besynnerliga mönster.

Efter att jag fått mina precious attiraljer händer det ibland dröjer jag mig kvar bland de ny saluhojarna på väg ut för att studera ngn intressant teknisk lösning på ngn av de nya cyklarna. Då kommer samma säljare farande igen. "Du kanske ska ha en Sugikuki 1000 gxxypvs duperninja iaf!!??" Nej nej skrattar jag lite krystat och backar mot dörren hårt hållande i min prylpåse medans jag håller uppsikt över den oljade säljaren som leende följer efter.

MC-varuhuset i Sthlm är en riktig fälla för oss garagenördar ty där måste man passera genom den marmor- och täckmatteprydda saluhallen med säljare i MTV-generationen innan man äntligen når tillbehörs- och reservdelsavdelningen. :D

Jag har aldrig köpt en ny motorcykel i hela mitt. :gnissla

/J
 
Håller med om Yamaha center i Gbg men absolut inte om Honda center, min erfarehet av dom är att dom nästan är för på hugget, man hinner nästan inte klämma och känna på grejorna innan säljarna är framme och proppsar på att "det är klart att du skall provköra" har inte ens behövt visa leg/körkort då jag provat hojar hos dom heller.

Bättre att dom är för på istället för att inte engagera sig alls.
 
Känns som det e för dålig konkurrens i mc-branchen. Ingen butik som jag varit i kommer i närheten av utbudet av prylar som finns i den butiken som trådskaparen menar. Sthlms butikerna känns som ett skämt i jämförelse å då borde dom ju kunna nå ut till sjukt mycket mer kunder. Jag menar hur många e vi inte som åker en jävla bit till Uppsala bara för att det inte finns nån butik i närheten som kan mäta sig med dom?
 
Yamaha Center förlorade en kund på mig i höstas.

Var där för att provköra en specifik hoj och fick INGEN hjälp alls på en halvtimme. Då drog jag.

Blev en splitterny hoj från en annan handlare som både gav mig suverän service och ett riktigt bra pris.

Men vill man inte sälja så tänker inte jag truga..
 
Tummen upp för MC-varuhuset i Stockholm, köpte min första hojj där av en kille som heter Krister Pettersson (tror jag). Han babblade om allt möjligt i en timma. Kändes förtroendeingivande faktiskt med lite kaffe också! De yngre killarna och tjejen inne på utrustningsavdelningen är också trevliga och hjälpsamma, frågar alltid om man vill ha hjälp. På verkstan kan det va trist med köer men jag har alltid fått mycket bra bemötande och snabb service där. :tummenupp

Var på Johans-MC i göteborg, ingen kom fram och frågade om vi ville ha hjälp, trots att jag och min tjej var där 45 minuter och provsatt det mesta dom hade inne på golvet.

Konkurans är bra ibland!

(nej jag jobbar inte på MC-varhuset)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top