Dessa fantastiska fartkameror???

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Såg precis på tv-programmet Top Gear där de berättade om en undersökning av fartkameror som hade gjorts i England! Enligt undersökningen hade antalet döda ökat kraftigt på de vägsträckor där man hade satt upp fler fartkameror, medans antalet döda hade minskat på de vägsträckor där det inte satt några kameror!!!

Själv undviker jag helst vägsträckor med fartkameror även när jag kör mc, trots att man inte blir tagen av dem om man skulle råka köra för fort.
Detta beror enbart på att jag upplever det som att de bilister som känner till vart kamerorna sitter, kör lugnt och stilla där kamerorna sitter (med köbildning som följd) och gör sedan allt för att köra om så många som möjligt på vägsträckorna emellan kamerorna! Jag vet inte hur många (läs massor) vansinnesomkörningar som jag har sett på dessa sträckor, men jag vet att jag var grymt nära att få en bil rätt i grillen en gång tack vare just en sådan omkörning på en sträcka mitt emellan två fartkameror!

Vilken tur att det satsas mängder med pengar på fartkameror här i Sverige samtidigt som vägarna och dess beläggning stadigt blir sämre :huvet
 
Ok, nu vet jag inte hur det är i England, men vi bor i Sverige, och sist jag läste om fartkameror så räddade dom liv. :7peta
 
BajkMajk skrev:
Vilken tur att det satsas mängder med pengar på fartkameror här i Sverige samtidigt som vägarna och dess beläggning stadigt blir sämre :huvet

Tanken är väl att bara dom som har en suv ska kunna köra på svenska vägar om några år, dvs vi med hojar, och vanliga svenssons som inte har råd med en Jeep Grand Cherokee ska tvingas stanna hemma. Och då kan det säkert bli mindre dödade i trafiken...
 
Hoztic skrev:
Tanken är väl att bara dom som har en suv ska kunna köra på svenska vägar om några år, dvs vi med hojar, och vanliga svenssons som inte har råd med en Jeep Grand Cherokee ska tvingas stanna hemma. Och då kan det säkert bli mindre dödade i trafiken...

Trafik?? :va Ligger vi i lite och får samma röd/gröna styre nästa period med H****n persson i spetsen så får vi nog va glada om vi får cykla utan tullar och bilarna tvångs skrotas väl.. :3freak
 
aja, säger vi ifrån då??
:7peta
välkommen till mellanmjölkens land :pannkyss
 
Någon måste ju sitta på lite fakta i det här målet?!?

Även jag såg ovan nämnda inslag i Top gear och undrade lite över trovärdigheten.

Så... alla kalenderbitare och trafikforskare, fram med fakta som vi kan ta ställning till.
 
Superbee skrev:
aja, säger vi ifrån då??
:7peta
välkommen till mellanmjölkens land :pannkyss
Det finns fartkameror i USA också, landet som alla bittra, lågutbildade och klichefyllda hata-sverige-svenskar brukar framföra som paradiset på jorden. :fakta
 
BajkMajk skrev:
Såg precis på tv-programmet Top Gear där de berättade om en undersökning av fartkameror som hade gjorts i England! Enligt undersökningen hade antalet döda ökat kraftigt på de vägsträckor där man hade satt upp fler fartkameror, medans antalet döda hade minskat på de vägsträckor där det inte satt några kameror!!!

Själv undviker jag helst vägsträckor med fartkameror även när jag kör mc, trots att man inte blir tagen av dem om man skulle råka köra för fort.
Detta beror enbart på att jag upplever det som att de bilister som känner till vart kamerorna sitter, kör lugnt och stilla där kamerorna sitter (med köbildning som följd) och gör sedan allt för att köra om så många som möjligt på vägsträckorna emellan kamerorna! Jag vet inte hur många (läs massor) vansinnesomkörningar som jag har sett på dessa sträckor, men jag vet att jag var grymt nära att få en bil rätt i grillen en gång tack vare just en sådan omkörning på en sträcka mitt emellan två fartkameror!

Vilken tur att det satsas mängder med pengar på fartkameror här i Sverige samtidigt som vägarna och dess beläggning stadigt blir sämre :huvet


Hmm, TopGear är inte programmet att ta fakta ifrån och försöka presentera som sanning, det är ett underhållningsprogram, i likhet med de Brittiska tabloidtidningar som bara innehåller dynga och lögner.

Sen är England England och Sverige Sverige och.......äh du hajar. Men var inte ledsen, på´t igen och leta upp mer sanningar att presentera för oss och regeringen...
 
"Resultaten av de försök som gjorts i Sverige och utomlands är mycket positiva. På vissa sträckor i Sverige har trafiksäkerhetskamerorna bidragit till att antalet dödsolyckor sjunkit med 60 procent. På samma sträckor har antalet svårt skadade minskat med 30 procent. "

Saxat från vv.se hela artikeln här

Så Top gear kanske har överdrivit lite för att skojja till det...eller nåt
 
BajkMajk skrev:
Detta beror enbart på att jag upplever det som att de bilister som känner till vart kamerorna sitter, kör lugnt och stilla där kamerorna sitter (med köbildning som följd) och gör sedan allt för att köra om så många som möjligt på vägsträckorna emellan kamerorna! Jag vet inte hur många (läs massor) vansinnesomkörningar som jag har sett på dessa sträckor, men jag vet att jag var grymt nära att få en bil rätt i grillen en gång tack vare just en sådan omkörning på en sträcka mitt emellan två fartkameror!

Vilken tur att det satsas mängder med pengar på fartkameror här i Sverige samtidigt som vägarna och dess beläggning stadigt blir sämre :huvet

Det är fantastiskt vilken ständigt återkommande brist på självinsikt- och ransakan som broderas ut på forumet.
Det är alltså enligt dig alla fartkameror som är det livsfarliga elementet på vägarna och inte bilisterna som inte håller hastigheten och gör ogenomtänkta omkörningar. Grundtesen i ditt resonemang om man hårddrar det att varje begränsning från fri fart är farlig och dålig då man efter varje ställe av kontroll får en ökad hastighet.

Vänd på resonemanget.
Vilken otur att folk inte klarar av att hålla en rimlig hastighet på utsatta/farliga vägpartier så att man slipper satsa mängder av pengar på fartkameror här i Sverige samtidigt som vägarna och dess beläggning stadigt blir sämre.

Väx upp, börja tänka själv, (och gärna kritiskt), och ta lite ansvar.
 
klart kamerorna funkar, jag har 2 kameror på vägen till jobb. eftersom det är jobbigare att sitta o speja efter kameror så kör jag alltid prick 90 hela vägen. om jag kör bil dvs :tungan
hade dom inte suttit där hade jag lätt kört 120.
 
-dB skrev:
klart kamerorna funkar, jag har 2 kameror på vägen till jobb. eftersom det är jobbigare att sitta o speja efter kameror så kör jag alltid prick 90 hela vägen. om jag kör bil dvs :tungan
hade dom inte suttit där hade jag lätt kört 120.
Sänker mig nog också till ca 5 över (tex 95km/h på navigationen).
Har kollat mätaren jämfört med gps:en och på min bil ligger jag ca 8 under i 90
Dvs jag kan köra ca103 på mätaren och ligga i 95 ärliga när kamrerna kommer.
Om de nu vill skicka en bot på nån km/h efter avdragna % så får jag väl stå mitt kast.
Kör annars inte så fort heller, men nog sänker de sträckorna iallafall min fart med 5-15km/h beroende på vägsträcka och förhållanden.
Kan ju hända att man passerar en och annan kamera på väg till Karskoga (läs Åsen) med lite högre fart vid vissa datum:rolleyes:
 
Ripper skrev:
"Resultaten av de försök som gjorts i Sverige och utomlands är mycket positiva. På vissa sträckor i Sverige har trafiksäkerhetskamerorna bidragit till att antalet dödsolyckor sjunkit med 60 procent. På samma sträckor har antalet svårt skadade minskat med 30 procent. "

Saxat från vv.se hela artikeln här

Så Top gear kanske har överdrivit lite för att skojja till det...eller nåt


Självklart är det naturligt att framställa sitt eget arbete som nyttigt och meningsfullt. Det vi bör fokusera på är "vissa" sträckor. Om det finns sträckor där statistiken försämrats, nämns inte. Vissa kan vara 2 st sträckor. Och de kan vara 20 m långa. Allt går att vinkla. Självklart vill man framställa det man jobbar med som nödvändigt, så att man har ett jobb att gå till i framtiden. Tullens beslag har ökat, polisen är mer effektiv, det är "de kriminella" som gör mer hyss, och därför krävs ännu fler anslag till berörda myndigheter. Den stora förloraren, är som vanligt du och jag och alla andra skattebetalande suckers. "om vi sänker medelhastigheten med x km/h, så minskar dödsfallen med y". Sanningen är snarare, om vi gör det, så kör 9 av 10, saktare, vilket säkert sänker dödsfallen för dem, men inte för den tionde, hetsige, hetlevrade resande säljaren som måste hinna till sitt möte, och gör en ÄNNU vansinnigare omkörning när han får en halv chans, och dör samt dödar nån helt oskyldig på kuppen. Det är effekten av all hastighetsfixering. Och det får man aldrig läsa hos Vägverket.
Jag tror att det skulle vara nyttigare för alla inblandade, att förändra BETEENDET hos alla trafikanter, så att man gör bättre riskanalyser när man kör. Kör fortare där det går, och långsammare där det inte går. Idag, är svensken så djävla regelfixerad att han gör i 89 på 90 väg, oavsett om det är perfekta förhållanden, eller isgata. Vilket är både fantasilöst, och livsfarligt.
Så. Då fick man skälla av sig lite på morgonkvisten. :mad:
 
Assman skrev:
Sanningen är snarare, om vi gör det, så kör 9 av 10, saktare, vilket säkert sänker dödsfallen för dem, men inte för den tionde, hetsige, hetlevrade resande säljaren som måste hinna till sitt möte, och gör en ÄNNU vansinnigare omkörning när han får en halv chans, och dör samt dödar nån helt oskyldig på kuppen. Det är effekten av all hastighetsfixering. Och det får man aldrig läsa hos Vägverket.

Man häpnar...tänk att det är Vägverkets fel att den hetsiga försäljaren kör ihjäl sig och i det här scenariet tar med sig en oskyldig in i döden. Menar du verkligen på fullaste allvar det du skriver eller är det bara ett utslag av dåligt morgonhumör?
 
Last edited:
Assman skrev:
Självklart är det naturligt att framställa sitt eget arbete som nyttigt och meningsfullt....
... Idag, är svensken så djävla regelfixerad att han gör i 89 på 90 väg, oavsett om det är perfekta förhållanden, eller isgata. Vilket är både fantasilöst, och livsfarligt.
Så. Då fick man skälla av sig lite på morgonkvisten. :mad:

Jag sökte fakta i målet och det närmsta trovärdiga siffror jag hittade var hos VV. Det går inte att avgöra av det lilla faktainehållet vad som egentligen har minskat och vart.
Regelfixeringen är intressant... Man räknar med att vägen skall vara halkfri och snöfri året runt, är den inte det så struntar man i de och kör som vanligt ändå eftersom man inte vet vad som händer om man får sladd i modden.

Resurser skall läggas på rätt ställen och inte ödslas på att ta fram nya metoder och prylar för att dämpa farten. Dom resurserna borde istället läggas på attitydförändringar hos trafikanterna.

Denna disskussion rör sig förmodligen i mittfåran av vardagsbilism, runt dom stora lederna med den tätaste trafiken, där det är farligt på riktigt att köra.

Skäll på bara, men skäll inte på mig, jag ställer mig lika frågande till trafikforskningssiffrorna som du.
 
Magnus-Sthlm skrev:
Det är fantastiskt vilken ständigt återkommande brist på självinsikt- och ransakan som broderas ut på forumet.
Det är alltså enligt dig alla fartkameror som är det livsfarliga elementet på vägarna och inte bilisterna som inte håller hastigheten och gör ogenomtänkta omkörningar. Grundtesen i ditt resonemang om man hårddrar det att varje begränsning från fri fart är farlig och dålig då man efter varje ställe av kontroll får en ökad hastighet.

Vänd på resonemanget.
Vilken otur att folk inte klarar av att hålla en rimlig hastighet på utsatta/farliga vägpartier så att man slipper satsa mängder av pengar på fartkameror här i Sverige samtidigt som vägarna och dess beläggning stadigt blir sämre.

Väx upp, börja tänka själv, (och gärna kritiskt), och ta lite ansvar.

Haha, spiken i kistan. Helt rätt. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top