Derbi GPR 125

Flykt

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
-
Hur förhåller sig en Derbi GBR125 gentemot RS/mito med mera?

Jag är ute efter en hoj jag fattar tycke för i utseende, men givetvis ska den fungera och gå bra. Det är främst en två takt jag söker då fyrakt sägs gå riktigt kass. Jag är inte ute efter någon extrem topphastighet, men resan upp till hastigheten är viktigast (=accelerationen). Toppfart: 130-140 duger alltså (trimmad/otrimmad kvittar) och accet ska vara bra dit. Hellre det än 170 med sämst acc.

Mito: för mycket skruva för mig. Inte många ÅF, inga nya modeller (?) så känns inte aktuell.

Aprilia RS: det som det ser ut och bli i dagsläget. Dyr försäkring (är det lika dyr på Derbi?) går bra och finns nya exemplar av.

Jag ska alltså ha minst -05 och framåt.

MVH

Nog lika mcket skruva på RS som mito, men ja, delar är billigare och lättare att få tag på.

Derbin har samma motor som yamaha DT har jag för mig, alltså är den märkbart klenare än RS och mito, lär gå ungefär som gammla tzr, fördelen är väl att den motorn brukar hålla ihop lite bättre, samt dra mindre bensin, än dom lite extremare italienarna.

Det jag hört att dom har problem med är elektroniken, men den är ju iofs ingen höjdare på RS/mito heller, så...

Derbi använder väl Dt-motorn om jag minns rätt. Alltså håller den ganska bra.

OK, jag stryker det med att mito måste man skruva med och framhäver att den inte har några nya modeller...

När ni säger att den är "märkbar klenare än RS/Mito" vad exakt menar ni då?
Menar ni overalla prestandan? Både acc och toppfart?

Vilken är trevligast och köra strypt?

EDIT: nog fan är det 2-takt i dom? aldrig kollat på dom men såg en GPR Nude som det stod att det var 2-takt.

Du säger att RS är dyr i försäkring? Vad är dyrt enligt dig? Jag får betala cirka 4500:- för hel/hel för min Aprilia RS 125 -07.

OK, jag stryker det med att mito måste man skruva med och framhäver att den inte har några nya modeller...

EDIT: nog fan är det 2-takt i dom? aldrig kollat på dom men såg en GPR Nude som det stod att det var 2-takt.

jaa dom e 2takt.. Men om du ska köra strypt kan ju ju lika gärna köpa en 4takt :)

Mito gjordes nya fram till -06. 2007 vet jag inget om.
Den har sämre acc och toppfart, eftersom den har mindre hästar.

Ska du köra strypt är ingen trevlig. Då kan du lika gärna köpa 4-takt.
Motorerna mår inte bra av att vara strypta.

Jag har för mig att jag har sett att GPR är 4-t. Men jag vet att GPR Nude är 2-t.

Mito gjordes nya fram till -06. 2007 vet jag inget om.
Den har sämre acc och toppfart, eftersom den har mindre hästar.

Ska du köra strypt är ingen trevlig. Då kan du lika gärna köpa 4-takt.
Motorerna mår inte bra av att vara strypta.

Jag har för mig att jag har sett att GPR är 4-t. Men jag vet att GPR Nude är 2-t.

jag har en kompis som har en gpr och det är vekligen inte en 4-takt!

Vill du slippa skruva lär Derbin vara det enda valet. :tummenupp

Även om du köper en nyare RS/Mito är det inte säkert den funkar som den ska...

3178022 OK, jag stryker det med att mito måste man skruva med och framhäver att den inte har några nya modeller...

Om man säger så funkar RS/Mito hyggligt på en bana om man moddar lite och föraren inte har för höga krav. Derbin är ren gathoj och låter som sagt som det bästa för dina behov. Men ja, den är betydligt slöare. :)

Last edited:

Även om du köper en nyare RS/Mito är det inte säkert den funkar som den ska...

Om man säger så funkar RS/Mito hyggligt på en bana om man moddar lite och föraren inte har för höga krav. Derbin är ren gathoj och låter som sagt som det bästa för dina behov. Men ja, den är betydligt slöare. :)

alla gpr:ar är nog 2-takta
:yoparty

jag tror inte gpr:en är "betydligt" slöare men visst så skilljer det lite men det är inte som dag och natt.

jag tror inte gpr:en är "betydligt" slöare men visst så skilljer det lite men det är inte som dag och natt.

Det är rätt stor skillnad, åtminståne högre upp i registret. nu är ju gpr inte helt felfria heller, och risken är stor att nånting ger upp på en sån med, däremot blir det med all sannolikhet mindre skruvande än på mito/RS. oftast kan man tänka: mer effekt=mer skruva, så länge det är tal om samma kubik, och motortyp.

går ju att dreva om om man vill ha mer acc och mindre topp, och tvärt om.

Ja, gpr är 2t, däremot är sendan 4t (xt motor).

Det är rätt stor skillnad, åtminståne högre upp i registret. nu är ju gpr inte helt felfria heller, och risken är stor att nånting ger upp på en sån med, däremot blir det med all sannolikhet mindre skruvande än på mito/RS. oftast kan man tänka: mer effekt=mer skruva, så länge det är tal om samma kubik, och motortyp.

är det inte honda motor?

nåja så om det är en DT-motor så är det minimalt med strul, fast det finns väl så klart måndagsex

Gpr:en är defenitift slöare om den har 23 häst. En mito/RS ligger väl närmare 30?
En gammal honda nsr har 23, 24 häst på bakhjulet så dom kan man väl jämföra. Och jag har kört med en rs och kan säga att skillanden är rätt enorm.

3178658 alla gpr:ar är nog 2-takta
:yoparty
Mjo, men lite skillnad på dryga 20 och dryga 30 pollar. ;)

3178704 jag tror inte gpr:en är "betydligt" slöare men visst så skilljer det lite men det är inte som dag och natt.
Som jag skrev verkar det vara en del skillnad, dock har jag aldrig kört GPR så ska inte vara för säker... :)

3178750 Det är rätt stor skillnad, åtminståne högre upp i registret. nu är ju gpr inte helt felfria heller, och risken är stor att nånting ger upp på en sån med, däremot blir det med all sannolikhet mindre skruvande än på mito/RS. oftast kan man tänka: mer effekt=mer skruva, så länge det är tal om samma kubik, och motortyp.

Nu är det som så att jag jämför allt med erfarenheter från denna sommar och alla skräckhistorier om RS:ar som rasar till höger och vänster. :hihi

En nyare GPR lär vara duktigt driftsäker i jämförelse..

Last edited:
Mjo, men lite skillnad på dryga 20 och dryga 30 pollar. ;)

Som jag skrev verkar det vara en del skillnad, dock har jag aldrig kört GPR så ska inte vara för säker... :)

Nu är det som så att jag jämför allt med erfarenheter från denna sommar och alla skräckhistorier om RS:ar som rasar till höger och vänster. :hihi

En nyare GPR lär vara duktigt driftsäker i jämförelse..

sant, motorn är mycket driftsäkrare, däremot har jag hört att resten av hojen inte riktigt håller samma kvalité, dock har jag ingen erfarenhet av detta, däremot kar jag erfarenhet av att allting som kan gå sönder går sönder, oberoende hur bra kvalité det ska va. :D

elektroniken är ju välkänt att det suger på derbi. har meckat med derbi i flera år och kan säga att det inte är någon höjdare. fast det var visst redan nämnt i tråden.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back