Denna bärbara bra köp?

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Funderar på att köpa dator, en bärbar. Kikat en del på en Acer från OnOff, rea just nu.
Någon som kan datorer en aning? Funkar denna som allt-i-allo? Kommer väl spela lite grann, men kräver absolut inte maxgrafik på alla feta spel.

Eftersom min stationära är från 2005, saknar 3d-kort, usb 2.0 m.m. känns allt som en förbättring. :)

Ser helt OK ut även om jag tror man kan hitta bättre datorer om man lägger lite till.
Det jag tycker verkar lite konstigt är att den saknar Bluetooth :va
Hade inte heller varit fel med 4GB RAM eller mer, snabbare hårddisk (7200rpm) samt lite högre upplösning på skärmen.
Batteritiden är inte heller någon höjdare.

CPU o grafikkort är helt OK.

Ser helt OK ut även om jag tror man kan hitta bättre datorer om man lägger lite till.
Det jag tycker verkar lite konstigt är att den saknar Bluetooth :va
Hade inte heller varit fel med 4GB RAM eller mer, snabbare hårddisk (7200rpm) samt lite högre upplösning på skärmen.
Batteritiden är inte heller någon höjdare.

CPU o grafikkort är helt OK.

Håller med på de flesta punkter, vilket jag anser gör själva datorn till ett uselt köp då det saknas vissa elementära saker som Blåtand och en vettig skärm, den är ju ändå på 15".

Men däremot räcker minnet, mer (>4GB) så måste man ändå köra 64-bitars Windows då 32-bitars bara kan hantera lite drygt 3GB.

Blåtand kanske inte är ett måste, det går ju att köpa lösa blåtands donglar....

Det går men den jag köpte strular mest. Sen tar den upp en USB-plats och när man väl behöver den är den inte med eller har man lagt den på ett bra ställe....som man glömt :huvet

Blåtand kanske inte är ett måste, det går ju att köpa lösa blåtands donglar....

Grejen är inte att den just skulle behövas utan snarare att blåtand och wifi oftast ligger i samma kretsar numera och därmed börjar man undra vad de använder i den här datorn, det är inte standardprylar utan förmodligen billigt skit de vill bli av med.

Sådana osäkra kort gör att jag sätter "Köp ej" på den.

...den här datorn, det är inte standardprylar utan förmodligen billigt skit de vill bli av med.

Hoppas du har fel, jag köpte datorn och än så länge är jag nöjd.
Som sagt, mina krav är inte de högsta och Fallout 3 funkar utmärkt att spela på den. Nu använder jag dock en annan skärm till den, som är 19-tum istället för den lilla 15.6.

Grejen är inte att den just skulle behövas utan snarare att blåtand och wifi oftast ligger i samma kretsar numera och därmed börjar man undra vad de använder i den här datorn, det är inte standardprylar utan förmodligen billigt skit de vill bli av med.

Så bara för att den inte har blåtand oxå så är den skit?! Kan köpa att dom brukar sitta i samma krets men bara för att man tar bort ena behöver inte resten vara skit.... Behöver man inte blåtand så vill man nog inte lägga några pengar extra för att datorn har blåtand, finns det utan så är det ett bättre alternativ då för den personen!
Jag väntar på min nya dator som INTE har blåtand för jag behöver det inte, hade det på min gamla och denna extra dator...

Vill inte starta värsta upploppet här men jag köper bara inte ditt resonemang!

Hoppas du har fel, jag köpte datorn och än så länge är jag nöjd.
Som sagt, mina krav är inte de högsta och Fallout 3 funkar utmärkt att spela på den. Nu använder jag dock en annan skärm till den, som är 19-tum istället för den lilla 15.6.

Så länge köparen är nöjd är det ju bra!:tummenupp Men varför köpte du en bärbar om du ändå ska köra med annan skärm? Mac mini?!:va:tummenupp

Last edited:
Så länge köparen är nöjd är det ju bra!:tummenupp Men varför köpte du en bärbar om du ändå ska köra med annan skärm? Mac mini?!:va:tummenupp

Mac går bort direkt, jag är uppvuxen med 386:or, hoppade av glädje när Pentium dök upp som begrepp för första gången osv. Jag kör PC, så är det. Fast i vanor helt enkelt.
Ville ha en bärbar som kan användas som stationär också, med gamla skärmen. Kan ju lira Fallout 3 med 15.6 också, men det behöver jag bara göra när jag åker tåg/buss. :)

Så bara för att den inte har blåtand oxå så är den skit?! Kan köpa att dom brukar sitta i samma krets men bara för att man tar bort ena behöver inte resten vara skit.... Behöver man inte blåtand så vill man nog inte lägga några pengar extra för att datorn har blåtand, finns det utan så är det ett bättre alternativ då för den personen!
Jag väntar på min nya dator som INTE har blåtand för jag behöver det inte, hade det på min gamla och denna extra dator...

Vill inte starta värsta upploppet här men jag köper bara inte ditt resonemang!

Tror inte du förstod mitt resonemang, det handlar egentligen inte om man behöver BT eller inte, det handlar om att datorn är byggd med annat än standardkretsar vilket i sig gör att datorn blir mer suspekt och svår att rekommendera.
Kan funka kanon men det är svårare att säga då man inte vet vilka komponenter som den är byggd av.

Man kör med separat skärm för att det helt enkelt är bättre.
Visst går det att arbeta på skärmen på en bärbar men dom är ju sällan större än 15 tum. Vill man ha 19 tum eller mer så är det extern skärm som gäller. Dessutom är dom fristående skärmarna ojämförbart bättre än dom som sitter i bärbara.
Att bärbara datorer har en egen skärm gör ju att man kan ta med den lite överallt men det finns ju fortfarande bättre skärmar liksom.

Jag kör ofta med separat skärm, mus och tangentbord.

Tror inte du förstod mitt resonemang, det handlar egentligen inte om man behöver BT eller inte, det handlar om att datorn är byggd med annat än standardkretsar vilket i sig gör att datorn blir mer suspekt och svår att rekommendera.
Kan funka kanon men det är svårare att säga då man inte vet vilka komponenter som den är byggd av.

"Annat än standardkretsar" ????:va Där tror jag du har lite fel.... Men men, det var inte frågan i denna tråd.... Life goes on...:krama

Man kör med separat skärm för att det helt enkelt är bättre.
Visst går det att arbeta på skärmen på en bärbar men dom är ju sällan större än 15 tum. Vill man ha 19 tum eller mer så är det extern skärm som gäller. Dessutom är dom fristående skärmarna ojämförbart bättre än dom som sitter i bärbara.
Att bärbara datorer har en egen skärm gör ju att man kan ta med den lite överallt men det finns ju fortfarande bättre skärmar liksom.

Jag kör ofta med separat skärm, mus och tangentbord.

Jag väntar på min bärbara med 17" LED skärm....
Men jag vet att separata skärmar är överlägsna! Annars kan man ju koppla datorn till TV = stor skärm! :rolleyes:

Last edited:
"Annat än standardkretsar" ????:va Där tror jag du har lite fel....

Företagen är faktiskt så pass förslagna att om de ser att de har 300,000 kretsar kvar av en USB 1.1 krets så moddar de moderkorten och säljer ut dem och kallar det för FullSpeed USB, vilket det iofs är, men det är USB 2.0 HiSpeed som har gällt sen 2001. Jag köpte en NY Asus laptop 2008 med Core 2 åt morsan som hade sådana snikna USB-kretsar, dvs bara USB 1.1

Dvs man bör vara observant på vad det är man köper, som inte ens jag var då.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT