Den Svenska industrins framtid?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag är orolig, hur kommer de gå för den Svenska industrin i framtiden. Frågan är minst sagt aktuell i dessa dagar när SAAB håller på att lägga ned helt.

Går de inte att bygga bilar i Sverige med de löner som industriarbetarna kräver?

De verkar ju fungera (det kanske inte funkar bra men de verkar funka bättre) att bygga bilar i större delen av Europa, har industriarbetarna inom bilbranschen i Frankrike, Italien och Tyskland så mycket lägre löner än den Svenska industriarbetaren inom bilbranschen?

Hur är det med den övriga industrisektorn i Sverige? Har industriarbetarena för hög lön? Jag hittade den här länken http://www.metal-supply.se/article/view.html?id=21550 Det kan vara ärlig och säga att jag förstod inte hela artikeln helt men om jag begripit saken rätt så har Metall varit duktiga på att förhandla löner. Kanske för duktiga?

Är de inte bättre att få lägre lön och behålla jobbet?

Jag är ute på djupt vatten med mina frågor för jag förstår nog inte hela bilden men jag är nyfiken och se vad folk har för åsikter.

Och sist men inte minst en simpel fråga: Vad har en montör för lön på Volvo/SAAB/Scania etc etc?
 
Det handlar nog mer om produkten än lönen.

Skulle du själv betala 249 900:- för en SAAB 95 2.0t 150hk. Det är den billigaste 95'an jag hittar på deras site. Konstruktionen är över 10 år gammal...
 
En tysk metallarbetare har bättre betalt än en svensk så däri ligger inte hela problemet...
 
Äh, saab läggs ner. Volvo kommer att kraschlanda. Staten kommer att sälja iväg LKAB till kina för att vara alla kvartalskonomer till lags.

Sedan kommer kostnaderna från all importerad energi när kärnkraftverken läggs ner se till att Ericsson och *metallbearbetning flyttar utomlands och Sverige går under och blir ett modernt U-land.

Skratta ni, men får jag rätt kan jag säga "vad var det jag sa". Får jag fel är det bara bra. Win - Win till mig :yoparty

*tillagt
 
Last edited:
En tysk metallarbetare har bättre betalt än en svensk så däri ligger inte hela problemet...

Dessutom, om jag fattat det rätt, väldigt generösa avgångsavtal.

Vilket gör att det är billigare att sparka folk i Svedala.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top