Den nya SMC-försäkringen, problem för sporthojsåkare!?

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Det ser ut att bli dyrare för alla som tidigare haft SMC-försäkringen och sporthoj, eftersom det nya avtalet med Bilsport & MC gör att man inte kan försäkra sin sporthoj där (så vitt jag förstått det). Som om det inte vore dyrt nog.

Hur många remsor är det som sitter på SMC-försäkringen och har en sporthoj i garaget? Fler än 2 skulle jag gissa på... :va

Pressmeddelande och kort info
http://www.hojnyheter.se/smc-byter-forsakringspartner-11028#more-11028

Diskussion på SMC-forum
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=4389

vart väl billigare för Jerry har jag för mig han skrev i en annan tråd på forumet.

Salus Ansvar :fakta

Självrisken på SMC-försäkring är väl ganska saftig?

Lånar tråden lite...

Nån som har erfarenhet kring priser på gamla garageförsäkringen som numera kallas avställningsförsäkring som jag förstår det?

Hojen ska inte ställas av i ordets rätta bemärkelse, utan bara "förvaras" under vinterhalvåret. Skydd mot stöld är väl egentligen det viktigaste.

Billigaste stället jag hittat för en Honda CB1000R är 550-600kr i månaden(!)

Jag pröjsar något på 300 i månaden för min under vinterhalvåret på Folksam. Hojen är en R1:a och jag bor i Fjollträsks utkant och är nyss fyllda 34 (vad nu det ska ha med garageförsäkringspremien att göra).

Jag pröjsar något på 300 i månaden för min under vinterhalvåret på Folksam. Hojen är en R1:a och jag bor i Fjollträsks utkant och är nyss fyllda 34 (vad nu det ska ha med garageförsäkringspremien att göra).

Låter överkomligt för den typen av cyckel!! Vad får du ge de andra månaderna?

Lånar tråden lite...

Nån som har erfarenhet kring priser på gamla garageförsäkringen som numera kallas avställningsförsäkring som jag förstår det?

Hojen ska inte ställas av i ordets rätta bemärkelse, utan bara "förvaras" under vinterhalvåret. Skydd mot stöld är väl egentligen det viktigaste.

Billigaste stället jag hittat för en Honda CB1000R är 550-600kr i månaden(!)

Det är väl vad Hondas märkesförsäkring kostar per månad... helförsäkrad året runt.

Det är väl vad Hondas märkesförsäkring kostar per månad... helförsäkrad året runt.
Det var faktiskt IF som hade den månadskostnaden, fast för deras "avställningsförsäkring".

Hondas märkesförsäkring hos IF gick på 1162kr/mån räknat på mig. Så visst är det ju 50% skillnad men ändå det är ju sjukt att inte ett ställe är billigare än så.

Den försäkringen är ju en hel/hel som inte går att säga upp. Men det går ju att lösa om man känner för det.

Jag får ringa runt en sväng till om ett tag antar jag. Då kanske de har "glömt" mig (de sparar ju offert på persnr i nån månad).

Ja just det, den hamnar på 1162:- ja... själv kör jag med den försäkringen på VTR:en, hamnar på samma försäkring nämligen har jag för mig.
Visst, lite dyrare under avställningsmånaderna men oftast bra mycket billigare under den aktiva säsongen.

Jag ringde en handläggare för SMC-försäkringar på Folksam, som sa att min nuvarande SMC-försäkring fortsätter löpa på (och försvinner inte alls), så länge jag har kvar den nuvarande SMC-försäkringen och inte gör ändringar eller tecknar ny försäkring.

Så enligt handläggaren så löper allt på som vanligt för oss befintliga kunder.

Min månadskostnad för helförsäkring är 691 kr/mån --> ca 8300 kr/år

Ja just det, den hamnar på 1162:- ja... själv kör jag med den försäkringen på VTR:en, hamnar på samma försäkring nämligen har jag för mig.
Visst, lite dyrare under avställningsmånaderna men oftast bra mycket billigare under den aktiva säsongen.
Sorry, det är jag som är för flummig för mitt eget bästa :tuttar

IFs Hondaförsäkring går på 1162:- per månad året om.

Men vill man teckna en avställningsförsäkring hos IF så går den på mellan 500-600:- per månad. Även om det är 50% billigare än ovan så känns det ändå lite väl mycket. 200-300:- per månad känns mer "okej" :tummenupp

vart väl billigare för Jerry har jag för mig han skrev i en annan tråd på forumet.

Nja, på sätt och vis kanske, med en avställningsbar försäkring och fipplande med på/av blir det billigare i det stora hela än nu.

En vanlig helårs skulle blitt' en 3000:- mer vill jag minnas, men det är ju lättare att skicka iväg en bunt pengar i försäkring när man kan använda hojen, och ha en hundring i garageförsäkring på vintermånaderna (rent psykologiskt är det mera rätt ;) ), så har jag den påställd 4 månader är det samma-lika kostnad som det varit nu utslaget på ett år...risken att det är väder i det här landet för det är lika med noll.. :D

Bilsport&MC är den största tabben de kunde gjort på SMC, just för att de inte tar in kåphojarna (25 lock i trafik är ju intressant... :va ) - undrar om de verkligen har gjort någon konsekvensanalys av det hela?

Jag tror väldigt många som gått storbanekurser har gjort så primärt för att få möjlighet att försäkra en ny sporthoj utan att donera en njure (jag gjorde det, inte donerade en njure då, gick SHK steg 1, och såg utbildningen som ren bonus) - via smc/folksam.

/inte imponerad egentligen

Last edited:
betalar en 100ing i månan för garage hos länsförsäkringar,
dom var ju typ dom enda som ville ta i mig,,

halvförsäkring för 4000tusen har jag för mig
jämnfört med folksam som ville ha 3dubbla

betalar en 100ing i månan för garage hos länsförsäkringar,
dom var ju typ dom enda som ville ta i mig,,

halvförsäkring för 4000tusen har jag för mig
jämnfört med folksam som ville ha 3dubbla
En hundring låter vettigare! Klart det beror ju säkert en hel del på hoj och vart man bor också.

min hoj, min ålder plus bilsport mc(moderna försäkringar)plus smc medlem(ej smc försäkring) under 3300 kr helår hel påställd hela året, inget att fundera på..:)

min hoj, min ålder plus bilsport mc(moderna försäkringar)plus smc medlem(ej smc försäkring) under 3300 kr helår hel påställd hela året, inget att fundera på..:)

En gammal KS50 är säkert ännu billigare.... :hihi Bilsport&MC är fördelaktigt på mer sansade hojar, det är ingen nyhet.

Det SMC behöver få kontakt med är unga grabbar på supersporthojar, ett av lockmedlen var möjligheten att kunna försäkra någorlunda vettigt. Det sket sig nu. PunGt.

Nja, på sätt och vis kanske, med en avställningsbar försäkring och fipplande med på/av blir det billigare i det stora hela än nu.

Men visst finns avställning och påställningsavgiften kvar? Har för mig att det kostar en 50kr varje gång man ställer av eller på.

Men visst finns avställning och påställningsavgiften kvar? Har för mig att det kostar en 50kr varje gång man ställer av eller på.

Jupp. :) Men maj, juni är ju oftast relativt säkra, sedan slår ju regnperioden till, med lite tur har man några fina helger i augusti. :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman