Den ekonomiska ångest-tråden!

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Jag satt och filosoferade idag och fick plötsligt en rejäl ångest över hur mycket pengar jag har spenderat i år, helt i onödan. Så jag tänkte att det kunde vara trevligt att jämföra lite "onödiga köp och utgifter" med varandra så att jag inte ska tycka altför synd om mig själv :rolleyes:

Här är några exempel som jag råkat ut för i år:

1: Lånade svärfarsans bil och råkade backa på en annan bil.

Ekonomisk förlust: 7000kr

2: Elementet i tvättstugan gick sönder i vintras i mitt boende vilket resulterade i att alla vattenledningar i dusch/tvättstuga frös och exploderade. Hela stugan blev vattenskadad.

Ekonomisk förlust: 5000 kr (dock försäkring :näsblod)

3: Åkte igår fast för fortkörning av en civilsnut på motorväg. 120,9 på 90väg, 0,1 km/t från att bli av med kortet :näsblod

Ekonomisk förlust: 3200 kr

4: Efter att ha letat efter ett skinnställ halva sommaren så bestämde jag mig tillslut för att beställa hem ett från en återförsäljare då jag hade provat ut rätt storlek av samma märke (strl 48). Väl vid provdatumet så var 48:an för stor (så klart), men säljaren plockade då vänligt fram en 46:a som han "hade beställt för säkerhets skull". Den var också för stor dock men han övertalade mig med sina försäljarknep och jag ångrade inte köpet förens jag kom hem. Skickade tillbaka skinnstället och fick kompensera med 2000 kr för att dom nu fick sälja det som demo-ex.

Ekonomisk förlust: 2000 kr.

Totalt över 17000 kr på ingenting alltså, (endast under detta året) och då har jag säkerligen glömt nått..

edit: tänkte även lägga till i sammanhanget att jag tillhör väll gruppen "fattig student" som har jobbat i 1,5 år och sparat varenda krona för att äntligen kunna köpa min hoj

:näsblod:näsblod :crash:banana

Last edited:
köpte en tröja och ett par skor i 8:an för 1000 kr respektive 1400 kr. det ångrar jag bittert nu när jag precis kom hem med en livsförbrukning av skor i form av tre stycken par för 398 kr allt som allt...

Det är väl inget man kan ångra sådär, tycker inte jag iaf.
Handlar jag nåt så vet jag att jag köpt det jag behöver. Inte går man o handlar
nåt som man inte behöver:)

Jag har däremot ångrat mina sålda föremål som tex, min GSX-R750 Überfighter:huvet...Två gånger ångrar jag detta (köpte den, sålde den, köpte den och sen sålde den)...De e vad jag ångrar

Jag kommer snart få en räkning från lantmäteriet på 140.000-160.000 schmacarou som i vanliga fall skulle ligga på runt 50.000 pga kommunalanställda lobotomeras vid tjänsttillträde..

Klotat med halvförsäkring ett minus på 10000:- förmodligen. Har nu efter en veckas sjukhusvistelse lyckats sluta röka och då sitter jag på sjuksängen och räknar på vad jag rökt upp,,, ca, 14000:- på ETT år. Skulle man då räkna bakåt i tiden så skulle det på 20 år bli :( mycket pengar.
Men på de 10 dagar efter olyckan så har jag sparat 400:-

Köppte en scooter 125:a för runt 7000kr och antagligen bränt motorn pga att någon snott min olja och jag fortsatte och körde.

Allmänt bränt pengar på öl, pizza och delar som inte kommit på min supermotard. kan väl vara 6000-7000kr

Köppte snowboardutrustning som knappt är andvänd för 5000kr. I för sig så var det värt det när man andvände det men när man tänker efter så är det inte värt för att åka 1-2 veckor om året även om man är rätt go.

ingen stor summa men betalde för att springa göteborgs-varvet men blev inte av för att jag var förbannad för min dåvarande tjej hade varit otrogen och sa att jag kanske hade gjort henne på tjocken. ca 500 spänn tror jag

Snusat för i alla fall några tusen senaste halv året och innan de rökt massa. snusat ungefär 3500-4000 kr rökt ungefär lika mycket

fyller på senare om jag kommer på mer. har missat en del...

Last edited:
Slif skrev:
3: Åkte igår fast för fortkörning av en civilsnut på motorväg. 120,9 på 90väg, 0,1 km/t från att bli av med kortet

Ekonomisk förlust: 3200 kr

Jag skulle sett detta som "ekonomisk vinst: 40.000 eftersom jag inte blev av med lappen"

Jag skulle sett detta som "ekonomisk vinst: 40.000 eftersom jag inte blev av med lappen"

hehe det är sant, firade faktiskt med öl med polarna när jag kom hem :fyllisar

men är det bara jag som har lagt pengar på ingenting? ja menar, visst man kan köpa skor för 5000 men då har man iaf fått ett par skor :hihi:)

Klota i onsdags och smällde min arai rx7rr pedrosa á 7995.- ( visserligen köpt lite billigare )

Förra året sved mer men det är glömt nu :hihi

Lånade farsans 245:a till Norrtälje i helgen då jag behövde skjutsa mer än en passagerare. Hastighetsmätaren är trasig. Så jag drar förbi hastighetskameran som jag trodde att jag höll strax under 70.

Polaren har sitt solskydd nere och trycker ansiktet mot taket och jag ungefär lika så. Såg hur kameran blinka till mellan det översta delen på rutan och backspegeln.

Så jag känner mig iaf säker på att mitt ansikte inte var med. Nu är frågan. Visst måste man fortfarande se ansiktet för att bli dömd va? För isf tror jag att jag slipper en ekonomisk förlust!

Hastighetsmätaren är trasig.
Såg hur kameran blinka till mellan det översta delen på rutan och Visst måste man fortfarande se ansiktet för att bli dömd va? För isf tror jag att jag slipper en ekonomisk förlust!

KAn de inte identifiera dig, är du safe! :fakta

Men! Nu kan ju jag ange dig - så vänligen sätt in halva bötesbeloppet på mitt konto: XXXX-XX XXX XX på X-banken! :D

Jag har skaffat ny flickvän....:glömdet

Vad säger den gamla om det?

Min ångest infann sig lite akutartat när jag efter att dumpat bort drygt 20 balubas på 2,5 semestervecka (vilket jag inte tyckte gjorde så mkt, eftersom vi trots allt är 2, och jag bealat en hel del och vi har ändå gemensam ekonomi).

Ågren klev innanför dörrn när tjejen suckar och säger att hon tömt kontot på ännu mer.. Var fan hände??? Vi båda trodde att det var vi som stod för kungaprasslet de veckorna, så har vi plundrat banken båda två!!! :eek

Last edited:
Köpte en skinnjacka men insåg samma kväll att jag inte tänker använda den.

Gick för att lämna tillbaka, men givetvis hade de inget öppet köp.
Tillgodo-kvitto á 4000 kr i en affär där jag inte hittar nåt att handla. :mad:

Köpte en skinnjacka men insåg samma kväll att jag inte tänker använda den.

Gick för att lämna tillbaka, men givetvis hade de inget öppet köp.
Tillgodo-kvitto á 4000 kr i en affär där jag inte hittar nåt att handla. :mad:

Faran med att handla kläder på Ö&B

Enligt min budget skulle jag ha galet mycket pengar över förra månaden. Det blev inte så, och jag kan inte komma på vart fan de tog vägen. Inga krogbesök eller sånt, de är bara... borta.

Last edited:
Faran med att handla kläder på Ö&B

Enligt min budget skulle jag ha galet mycket pengar över förra månaden. Det blev inte så, och jag kan inte komma på vart fan de tog vägen. Inga krogbesök eller sånt, de är bara... borta.

Autogiro!!! :död

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...