Den drogliberala högern felar igen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Narkotikamissbruk och svarta pengar förmildrande:va

Tre månaders fängelse för Nettorånaren

Den 20-åring som erkänt det väpnade rånet mot numera nerlagda Netto i Åstorp har dömts till skyddstillsyn och tre månaders fängelse. Hans ålder och haschmissbruk räddar honom från ett längre fängelsestraff.

ÅSTORP. Rånet inträffade vid 19.30-tiden den 20 april. En ensam maskerad och beväpnad man dök upp i butiken. I kassan satt en ensam expedit som fick vapnet riktat mot sig. Vid rättegången berättade hon om den skräck och chock hon kände. Hon ropade på en kollega eftersom hon inte klarade av att stoppa pengarna i en kasse. Även kollegan tog illa vid sig av händelsen.

Rånaren försvann sedan med drygt 18 000 kronor i kontanter.

Redan samma kväll var den misstänkte 20-åringen infångad. Polisen hittade även rånarbytet tillsammans med kolsyrepistol och rånarluva i ett källarförråd.

Vid rättegången erkände 20-åringen. Enligt honom blev han tvingad att utföra rånet av en kille som han har en pokerskuld till. Skulden uppgick enligt honom till 10 000 kronor.

Och han hade några veckor tidigare försökt bli kvitt skulden genom att försöka göra inbrott i en affär i Ljungbyhed. Eftersom han skadade sig när han försökte såga upp väggen så, fick stöldförsöket avbrytas.

Enligt 20-åringen var det killen som gav honom rånarutrustningen.

Tingsrätten konstaterar att det är fråga om allvarlig brottslighet. Hade rånaren varit vuxen, hade straffet blivit ett och ett halvt års fängelse. Nu stannar påföljden för 20-åringen på tre månaders fängelse och skyddstillsyn. Skyddstillsynen kombineras med vård för hans haschmissbruk.

Han döms också att betala drygt 12 000 kronor i skadestånd till de utsatta expediterna.

I domen som inte överklagats till hovrätten, ingår även stöldförsöket i Ljungbyhed och diverse andra småbrott.

http://hd.se/astorp/2010/07/29/tre-manaders-fangelse-for/

Last edited:
Vad vill du ha fram :va Menar du att det skulle bli ett hårdare straff om den rödgröna sörjan hade styrt landet :confused:

Vad vill du ha fram :va Menar du att det skulle bli ett hårdare straff om den rödgröna sörjan hade styrt landet :confused:

Nej bara att sittande misslyckats.

Min dröm är medborgarlön och ett gulag i norrland:yoparty

Och medborgarlön borde även du gilla, man skattar inte ett öre:)

Jag visste inte att alla domare byts ut varje gång det är maktskifte.

Nåja lite makt har regeringen iaf, eller är dom bara marionetter till rättsväsendet?

På 4 år har man rätt att kräva lite resultat:gnissla

Last edited:
Nej bara att sittande misslyckats.

Min dröm är medborgarlön och ett gulag i norrland:yoparty

Och medborgarlön borde även du gilla, man skattar inte ett öre:)

Nåja lite makt har regeringen iaf, eller är dom bara marionetter till rättsväsendet?

Vänd dig till den socialdemokratiske ordföranden i Åstorps kommunfullmäktige med dina funderingar. :tummenupp

Domstolarna går väl efter samma regler som vanligt. Ifall inte regeringen specifikt ändrar nånting. Det är ju inte så att moderaterna går ut i tidningen och säger att vi ska gå hårdare åt brottslingarna och sen när domarna läser det så tänker dom att "jaha, då lägger jag på ett år på alla domar från och med nu då."

Men jag skulle hur som helst vilja se nån mer källa på att det var just hans haschmissbruk som gjorde att han fick lägre straff. Tycker det låter skumt. Det är väl troligare att hans dom blev förmildrad för att någon annan tvingade honom att utföra rånet?

Jag misstror också alla artiklar som pratar om haschmissbruk, det är ju som att skriva ölmissbruk. Inte riktigt rätt.

sovjet.jpg

Domstolarna går väl efter samma regler som vanligt. Ifall inte regeringen specifikt ändrar nånting. Det är ju inte så att moderaterna går ut i tidningen och säger att vi ska gå hårdare åt brottslingarna och sen när domarna läser det så tänker dom att "jaha, då lägger jag på ett år på alla domar från och med nu då."

Men jag skulle hur som helst vilja se nån mer källa på att det var just hans haschmissbruk som gjorde att han fick lägre straff. Tycker det låter skumt. Det är väl troligare att hans dom blev förmildrad för att någon annan tvingade honom att utföra rånet?

Jag misstror också alla artiklar som pratar om haschmissbruk, det är ju som att skriva ölmissbruk. Inte riktigt rätt.

Dom skall gå efter det riksdagen beslutat.

Var läser du in att hans haschbruk förmildrar straffet?

Om du klickar på källhänvisningen så ser du hela artikeln:tummenupp

Last edited:
jepp skyll på högern eller blame Canada eller kanske är de Mr Knugens fel. Kan vara Vicans bröllop som ställt till det med. ;D

Har du nån länk till det då? Det har jag aldrig läst någonstans och jag tycker att det borde vara nånting som man borde ha hört folk vara förbannade över.

Googla justitiedapertementet jag tror att dom kan vara inblandade.

I riksdagen sitter samtliga partier som kom över spärren vid senaste valet.

Och den majoriteten består av?

Som sagt det är dom blåas fel allt som går snett nu.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...