Demontering av Slipon

wolf1143

Ny medlem
Gick med
22 May 2003
Hoj
Gsx-r 750, KTM 250-4T
Jag ska demontera mitt slipon och rensa skiten, min fråga är om de brukar ha en tendens att "bränna" ihop?
Är det bara att borra ut nitarna och sedan dra isär den. Jag provade detta för ett par vekor sedan men gav upp..... Det visade sig att två nitar inte var urborrade riktigt, detta misstag märkte jag när jag skulle nita ihop skiten igen :mad:

Märket på sliponet är Laser.

Jag borrade ur nitarna på ett gammalt kolfiberslipon (som jag inte vet vad det var för märke på). Gick ju bra. Problemen kom när jag hade nitat ihop det igen. Efter att ha kört lite så var nitarna lösa, hela slipon:et var rackligt. Nitade om det igen men det hjälpte inte. Kanske hade jag inget bra nitverktyg eller dåliga nitar. Jag borrade upp hålen och drog i plåtskruv istallet som jag tog locktite på. De skruvade ur sej själva, man fick dra åt dom efter 20 - 50 mil kanske. En vacker kväll när jag kom hem efter en långtur så fanns det ingen ljuddämpare kvar, den hade trillat av. Det var bara röret kvar (nej, jag hörde inte att jag hade tappat den eftersom hojen lät lika mycket med som utan dämparen). Åkte inte tillbaka och letade efter den utan köpte en ny istället, jag var SÅ JÄVLA TRÖTT på den.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph