Demontering av SAS ?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är det någon mening att demontera SAS-systemet på en KTM 1290 ?
påverkar den körupplevelsen ?
Är det bara vikt och utrymmen som man tjänar?
Finns det några nackdelar att ta bort den ?

:va
 
Jag märkte ingen fördel eller nackdel med att ta bort sas systemet på min KTM 990 sm 08. Ha de kvar om du kan stå ut med vikten.
 
Last edited:
Boosterplug är så sanslöst överprisad så det är komiskt. Är en populär mod på min BMW men jag bytte helt enkelt ut orginal ntc givaren i luftburken mot en annan från elfa med andra värden (så nu tror ecu att insugsluften alltid är 15 grader kallare än vad den är, boosterplug lurade 20 grader). Kostade typ 5 spänn
 
OK, om jag fattar det rätt så trixar den med signalen från temp-givaren i luftburken, -är det bra eller dåligt? :va
Den kommer att luras att det är kallare än vad det är och motorn kommer gå fetare....
Vad händer med tempen på instrumentbrädan, blir den också fel ?
Bränsleförbrukningen, ökar den ?

Jag kör med ett ganska öppet slip-on ( tappat dB-killern) och hade mycket avgas smällar vid avslag. Detta blev betydligt bättre. Som jag har förstått det är det bra för motorn att den går lite fetare (6%). Låg och mellanregistret känns ännu bättre och bensinförbrukningen oförändrad med min körstil i alla fall. Temp mätaren på instrumentbrädan påverkas inte.
 
Boosterplug är så sanslöst överprisad så det är komiskt. Är en populär mod på min BMW men jag bytte helt enkelt ut orginal ntc givaren i luftburken mot en annan från elfa med andra värden (så nu tror ecu att insugsluften alltid är 15 grader kallare än vad den är, boosterplug lurade 20 grader). Kostade typ 5 spänn

Kanske är det så. Nu gör den ju lite mer än bara lurar ecu:n med 20 grader konstant om jag fattat det rätt. Oavsett så är jag väldigt nöjd med det resultat som jag fick.
 
Kanske är det så. Nu gör den ju lite mer än bara lurar ecu:n med 20 grader konstant om jag fattat det rätt. Oavsett så är jag väldigt nöjd med det resultat som jag fick.

Jag har beställt en, den luras med tempen lite olika vid olika temperaturer. Dyrt eller onödigt?
Det kostar att ligga på topp ...:tummenupp

Sas´n ryker nog också när man ända måste demontera alla kåpor och skit :banana
 
Kanske är det så. Nu gör den ju lite mer än bara lurar ecu:n med 20 grader konstant om jag fattat det rätt. Oavsett så är jag väldigt nöjd med det resultat som jag fick.

Var är den extra temperaturmätaren placerad ?
Den skall ju sitta på något svalt ställe ...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top