Demontering av bromskolvar

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Det drar ihop sig till en renovering av mina bromsok på min zx9r. Erfarenheter av demontering av bromskolvarna mottages tacksamt.:)

Last edited:
Gissar att du har fixat renoveringssatsen som behövs med alla packningar.

Sen behöver du bromsrengöring, bromsoksfett eller bromsvätska, tillgång till tryckluft, ett rent ställe att hålla till på och en del tid.

Är inte så avancerat men det gäller att vara noggrann och hålla delarna helt rena.

Det som jag hade mest problem med var att få ut kolvarna ut OK:en. Men lite träbitar i olika storlekar samt tryckluft så funkade det :tummenupp
Tänk på att inte ha fingrarna mellan kolvarna om du ska trycka ut dom med tryckluft. Det åker ut med en hyfsad kraft och det är inte skönt att hålla fingrarna mellan. Har testat :rolleyes:
Vad du än gör så använd inte något verktyg för att dra ut kolvarna. Vill absolut inte ha repor på dom.

Tack för uttömmande svar!:tummenupp Har beställt komplett renoveringssats.

när jag renoverade bromsoken på bilen var det nästan så att kolvarna flög iväg när jag tyckte ut dom med tryckluft.
så jag la en träbit inne i oket som fångade upp kolven, sedan var det bara att ta bort den med handen.

Vet inte om det finns risk för att detta skall hända på hoj-oken men jag informerar endå :tummenupp

när jag renoverade bromsoken på bilen var det nästan så att kolvarna flög iväg när jag tyckte ut dom med tryckluft.
så jag la en träbit inne i oket som fångade upp kolven, sedan var det bara att ta bort den med handen.

Vet inte om det finns risk för att detta skall hända på hoj-oken men jag informerar endå :tummenupp

Hmm. Skulle kanske förtydligat vad man skulle ha träbitarna till :)
Dom har man precis som US säger till att lägga mellan kolvarna när man ska trycka ut dom för att dom inte ska flyga iväg/slå ihop för hårt.

Fingrarna var i alla fall ingen bra idé att ha där :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back