Defekt relä?

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Hejsan, böt till led blinkers och jag bestämde mig för att köpa ett LED relä istället för att löda till motstånd.

Själva blink frekvensen stämmer bra, den blinkar i rätt takt.
Men när jag sätter på blinkers så tar det ca 2 sekunder innan den börjar blinka, nästan som om den missar den första blinkningen men sen blinkar det som vanligt.

Enda gången man inte får en fördröjning är om man redan har blinkers igång, tex om vänster blinkers är igång och jag byter över till höger blinkers så går den över utan någon fördröjning.

Bajs relä eller kan det vara något annat som strular?
Köpte relät från ebay, om det är relät, vart kan jag få tag på en som fungerar ordentligt?

$_35.JPG
 
jag förstår du är förbannad. men skulle det inte funka att börja blinka tidigare? annars hade jag testat med. motstånd. i förhoppningen det snabbar på reläet.
 
Inte värmerelaterat då? Nu är det som vi vet lite svalare och då kan reglagen bli lite sega för att fettet inuti stelnar till.
 
jag förstår du är förbannad. men skulle det inte funka att börja blinka tidigare? annars hade jag testat med. motstånd. i förhoppningen det snabbar på reläet.
Tror att du är på rätt väg.
TS kan ju iofs ha fått ett relä som ligger i toleransytterkanten, det är ju elektronik inuti..
Motstånd är inte nödvändigt en 10-25W glödlampa funkar lika bra och är mer tillgänglig..
 
Ett elektronisk relä (som jag gissar att detta är) borde inte påverkas av motståndet i lysdioderna.

Testa att koppla om och vända lysdioderna. Om dom nu är kopplade från +12V till till relä, kan det vara att dom ska vara kopplade från relä till jord, eller vice versa. Ifall blinksekvensen börjar med att relät driver till +12V kommer ju lysdioderna inte lysa förrän relät växlar, ifall andra änden av lysioderna ligger på +12V. Eller tvärtom.
 
jag förstår du är förbannad. men skulle det inte funka att börja blinka tidigare? annars hade jag testat med. motstånd. i förhoppningen det snabbar på reläet.
Är inte förbannad haha men jag skulle vilja få blinkerserna o funka ordentligt :)

Det verkar inte finnas för min modell :(

Inte värmerelaterat då? Nu är det som vi vet lite svalare och då kan reglagen bli lite sega för att fettet inuti stelnar till.
Tror inte den innehåller något fett faktiskt, kolla på bilden nedan.
Och problemet har varit densamma oberoende på vädret.

Tror att du är på rätt väg.
TS kan ju iofs ha fått ett relä som ligger i toleransytterkanten, det är ju elektronik inuti..
Motstånd är inte nödvändigt en 10-25W glödlampa funkar lika bra och är mer tillgänglig..

Ett elektronisk relä (som jag gissar att detta är) borde inte påverkas av motståndet i lysdioderna.

Testa att koppla om och vända lysdioderna. Om dom nu är kopplade från +12V till till relä, kan det vara att dom ska vara kopplade från relä till jord, eller vice versa. Ifall blinksekvensen börjar med att relät driver till +12V kommer ju lysdioderna inte lysa förrän relät växlar, ifall andra änden av lysioderna ligger på +12V. Eller tvärtom.

Som ni säger så verkar den vara elektronisk, sen förstår jag inte riktigt era instruktioner, det jag gjorde var att koppla de nya LED blinkerserna med samma polaritet som glödlamporna hade ursprungligen, de kommer väl inte lysa alls om jag vänder på polariteten på lamporna?

Såhär ser det ut inuti den jag fick, 20150625_165436.jpg20150625_165546.jpg
 
Last edited:
Man kan ju koppla på två sätt, om jag inte tänker fel.
+12V - lampa - relä
eller
Relä - lampa - jord

På ena sättet börjar lampan med att lysa en halv sekund, sen släkt en halv sekund.
På andra sättet börjar lampan med att vara släkt en halv sekund, sedan lysa. Det är alltså så här jag tror att dina blinkers är kopplade.

Med LED istället för lampa behöver dom vändas rätt också, ja.

Men det kan helt klart vara elektroniken som är "seg" också. Antagligen en 555-timer. I den kopplingen pendlar en kondensator mellan 1/3 och 2/3 av spänningen i takt med blinket. Antagligen fördröjs första blinket p.g.a att kondensatorn måste laddas från 0 istället för 1/3 av spänningen.
 
ok, vet inte vilket sätt den e kopplad men jag skulle gissa att det är Relä - lampa - jord.

Så det jag bör testa och göra först är att switcha på kablarna?
När du säger vändas rätt, menar du att om kablarna jag har nu är ++ och -- så byter jag plats på dem så de blir +- och -+?

Tack för visad tålamod, har inte jobbat med reläer o sånt förut så jag känner mig lite förvirrad :P
 
Jag tittade noggrannare på kretskortet och reläet, och ser att det inte är växlande. Betyder att om det blinkar har du kopplat enda sättet som går att koppla. Går nog inte att "vända" för att få snabbare ljus.

Ser att det går en hel del ledningar från stiften in på kretsen. Jag kanske hade fel om att motstånd inte har betydelse. Du kan ju testa att koppla in dom gamla glödlamporna i reläet, för att testa detta.

Men det första jag skulle göra, vore att helt enkelt lyssna på relät. Om det är en lång fördröjning innan det klickar, båda med LED och glödlampor, kan du nog inte göra något, d.v.s du får byta relä. Om det klickar direkt, men inte börjar lysa förrän andra klicket, kan du möjligtvis göra något.
 
Aha ok men de ska jag kolla upp, jag tippar på att relät är av dålig kvalite.

jag återkommer med resultat senare idag.
 
Vad jag förstått har du köpt ett SK universal relä för LED blinkers till Suzuki. Dvs det innehåller också startspärr om koppling mm inte är rätt när man ska starta. Tydligen är det fel på reläet. Trist. :mad:
 
Reläet avger inget klickande ljud när blinkers är på, vet ej hur man ska tolka det...


Vad jag förstått har du köpt ett SK universal relä för LED blinkers till Suzuki. Dvs det innehåller också startspärr om koppling mm inte är rätt när man ska starta. Tydligen är det fel på reläet. Trist. :mad:

Det stämmer, den har funktionerna du nämnde också.
 
Reläet avger inget klickande ljud när blinkers är på, vet ej hur man ska tolka det...

Jag gissar att det betyder att det relä som finns används till t.ex. startspärr.

Och ström till blinkers kommer via/från "14-anslutningarkretsen".

Det finns två kondensatorer på kretskortet. Jag gissar att den ena kondensatorn styr blinkfrekvensen.
Större kondensator långsammare blink, mindre kondensator snabbare blink.
Kan den andra kondensatorn ha till uppgift att sortera bort tillfälliga störningar ?
Om du byter/minskar den kondensatorn så kanske fördröjningen innan blink minskar?

Men jag är lite fartblind eftersom jag mixtrat mycket med elektronik själv.
 
Reläet avger inget klickande ljud när blinkers är på, vet ej hur man ska tolka det...

Jag gissar att det betyder att det relä som finns används till t.ex. startspärr.

Och ström till blinkers kommer via/från "14-anslutningarkretsen".

Det finns två kondensatorer på kretskortet. Jag gissar att den ena kondensatorn styr blinkfrekvensen.
Större kondensator långsammare blink, mindre kondensator snabbare blink.
Kan den andra kondensatorn ha till uppgift att sortera bort tillfälliga störningar ?
Om du byter/minskar den kondensatorn så kanske fördröjningen innan blink minskar?

Men jag är lite fartblind eftersom jag mixtrat mycket med elektronik själv.
 
Ja, så är det antagligen. IC-kretsen styr gaten på T1, som klarar stora strömmen till lamporna.

Jag får be om ursäkt för vilseledande information. Men det verkade ju rimligast att reläet på kretskortet användes till blinkers.

Men jag tyckte att han skrev att blinket hade rätt frekvens. Om kondensatorn eller någon av resistorerna byts, kan man få kortare fördröjning, men då blir också blinkfrekvensen högre, vilket kanske inte är önskvärt.
 
Grejen är att jag måste besikta hojen nästa säsong, vilket var anledningen till varför jag ville fixa detta.
Det simplaste för mig är ju att behålla min nuvarande setup men det finns ju chans att jag inte får ett godkänt tack vare fördröjningen av blinkningen tänker jag i alla fall.

Har ni några fler tips baserad på de nyuppkomna uppgifterna?
Är det värt att beställa ett till "LED relä"?
 
IC-kretsen skulle kunna vara en schmitt-trigger NAND, eller liknande. Lustig koppling i så fall. Verkar som att när IC-kretsen aktiverar transistorn, så att det börjar lysa, kortsluter den sin egen matning/kondensator över ett 100ohm motstånd. När matningen sjunkit under en viss nivå antar jag att gaten växlar, så att transistorn släpper, vilket gör att kondensatorn börjar laddas igen.

Det går ev. att lösa problemet genom att lägga till någon komponent, eller trixa med komponentvärdena som finns. Men kräver ju lite tid och elektroniskt kunnande. Motståndet över blinkers kan nog ha betydelse, så prova först med original glödlampor, som föreslagits.
 
ok innan jag testar något, jag gjorde en till upptäckt...

*vrider nyckeln
*blinkar, fördröjning, släcker blinkers
*blinkar direkt efter, fördröjning, släcker blinkers
*blinkar direkt efter, mindre fördröjning, släcker blinkers
*blinkar direkt efter, ingen till liten fördröjning

Släcker jag blinkers igen och låter bli blinkersen ett tag så blir den trög igen...
Har aldrig märkt detta då blinkersen hinner bli trög igen innan man använder den.

Gissar på att det är som ni säger, att kondensatorn är på 0 och tar tid att ladda upp sig?

Läsa av basic komponenter och löda kan jag, det jag inte kan är vad jag behöver och vilken motstånd och liknande.

Några nya ideer?
Kanske jag kan löda dit något eller ändra någon komponent.
 
Tror inte den innehåller något fett faktiskt, kolla på bilden nedan.
Och problemet har varit densamma oberoende på vädret.

Relät är väl inget reglage? =)

*Blinkersknappen* = det reglaget, där har du boven gissar jag, öppna o kika. Kanske inte så svårt att mäta från knappen så ser du om fördröjningen är där eller inte.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top