Decibel test hur mäter man ?

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
Vi skall ner till Linköping och åka på bana och där har dom visst en gräns på 95 db .Och så skall man visst ha orginal avgassystem men det har ju ingen.Hur noga är det .Det här är via smc sporthojskurs och jag har en thunderace yzf 1000 med slipon .Hur mäter man är det ett visst varvtal och hur långt ifrån ljuddämparen skall man mäta .Jag menar den gick ju igenom besiktningen med det.Kan dom skicka hem en om den låter för mycket det är ju inte så roligt när man åkt 20 mil.

Åk till bilprovningen..dom vet
Har du orginal borde det inte vara ngr problem.

mvh bc
jag har inte orginal jag har ett slipon och dom har strängare regler på bana vilket jag tycker är konstigt

Last edited:
jag har inte orginal jag har ett slipon och dom har strängare regler på bana vilket jag tycker är konstigt

Det är väl inte så konstigt... Runt banan finns grannar som klagar om det låter för mycket. Du kan få åka hem om du bullar för mycket.

Låter din hoj mycket så kan det va dumt att chansa, köp eller låna en orginalburk. Borde inte va så svårt att få tag på.

Det är väl inte så konstigt... Runt banan finns grannar som klagar om det låter för mycket. Du kan få åka hem om du bullar för mycket.

Låter din hoj mycket så kan det va dumt att chansa, köp eller låna en orginalburk. Borde inte va så svårt att få tag på.

Jag men bor det inte grannar längas alla vägar då.Men hur mäter man db ngn som vet

toya:verkar väldigt diffust det där med mätning, har hört följande:
90dB 10m rakt bakom och 95dB 45 grader 50 cm bakom. (men inget sägs om varvtal)
nån annanstans har jag snappat upp max 101 dB vid förbipassage på raka när man brassar på max.

Det mäts från en eller flera punkter brevid banan, just varit iväg 2 dagar med SMC på åsen o de va typ bara jag o ett par till som fick varning för för hög ljudnivå o de va inte många med orginalpipor där.
Det är bara att se till att inte ge fullt varvtal i onödan, inte dra på som en tok på start o mål tex, då klarar du dig utan problem.
Be dem mäta dig när du kör förbi i full fart o se ifall du ligger inom toleranserna eller ej så får du ju veta med en gång, du kommer inte bli hemskickad direkt bara för de.

Får väl för övrigt inte vara över 95dB på gatan heller egentligen...

Det mäts från en eller flera punkter brevid banan, just varit iväg 2 dagar med SMC på åsen o de va typ bara jag o ett par till som fick varning för för hög ljudnivå o de va inte många med orginalpipor där.
Det är bara att se till att inte ge fullt varvtal i onödan, inte dra på som en tok på start o mål tex, då klarar du dig utan problem.
Be dem mäta dig när du kör förbi i full fart o se ifall du ligger inom toleranserna eller ej så får du ju veta med en gång, du kommer inte bli hemskickad direkt bara för de.

Får väl för övrigt inte vara över 95dB på gatan heller egentligen...

Tack för ett vettigt svar känns lite lungnande man vill ju inte åka hem eller stå där och glo när polarna är ute och gasar .Jag skall försöka mäta med min telefon en nokia den går att mäta ljudstyrka med vet ej hur pålitligt det är men man kanske få ett hum

Tack för ett vettigt svar känns lite lungnande man vill ju inte åka hem eller stå där och glo när polarna är ute och gasar .Jag skall försöka mäta med min telefon en nokia den går att mäta ljudstyrka med vet ej hur pålitligt det är men man kanske få ett hum

Lugnt, du har minst 2 chanser på dig innan du blir hemskickad.
Så om du, mot förmodan, har högre än 95dB och blir varnad en gång så är det som sagt inte svårare än att slå av på gasen :rolleyes:

Bara för att man kan skrika betyder ju inte det att man gör det jämt och blir portad från biblioteket :D

Lugnt, du har minst 2 chanser på dig innan du blir hemskickad.
Så om du, mot förmodan, har högre än 95dB och blir varnad en gång så är det som sagt inte svårare än att slå av på gasen :rolleyes:

Bara för att man kan skrika betyder ju inte det att man gör det jämt och blir portad från biblioteket :D

Helt rätt nu kan man sova igen

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back