Debut i 250R -Kul, kort och smärtsamt!

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Det här året har jag tagit en pause från racingen i min ordinarie klass 125R, men när racesuget blev för stort och jag fick möjligheten att grensla en av Nordgrens 250-bestar på SM´t i Knutstorp så var det bara att köra på.

TSR-Hondan med #33 på gick som en dröm och var inte alls så svårkörd som jag hade föreställt mig. Bromsarna var väl det som kom att bli lite problematiskt för min del. Inte alls att dom var dåliga utan dom var lite för bra för min smak, en väldigt lätt dosering på frambromsen var tillräckligt för att skicka upp bakhjulet i luften vid inbromsningarna.
Vi förbättrade känslan i bromsen till kvalet med ett grepp med lägre utväxling, det förbättrade det hela men bromsen var fortfarande svårdoserad.

Fredag:
1:a och 2:a träning blev det inte så mycket kört pga kedjebrott och batteristrul.
3:e träningen funkade allt som det skulle och jag skakade av mig den värsta ringrosten.

Lördag:
Kval #1: Allt flöt på bra och jag började våga använda mer av den brutala kraften i tvåfemti´n :D . De två sista varven fick jag draghjälp av teamkollegan Anders #20 och jag satte mitt snabbaste varv på 1.05.4 (tack Anders). Det räckte till en 9:e kvaltid för stunden.

Kval #2: Blev ingen putsning av kvaltiden men kände mig rätt nöjd ändå då jag orkade hålla högt tempo hela passet trots att det var förbannat varmt.
Några förbättrade sina tider från första kvalet och jag blev nerpetad till 12:e plats.

Söndag:
Warm up: Testade en lägre utväxling för att få bättre driv ut på rakan, det funkade bra.

Race:
Kommer iväg hyffsat i starten men lamellerna greppar inte helt när jag väl släppt ut kopplingen. För att inte slira kopplingen får jag pruta på gasen första varvet tills jag får tillräcklig sinnesnärvaro och släpper på kopplingens justering.
Nu hade jag tappat dom flesta i fältet, jag kände att jag hade bra fart i kroppen så det var bara att sätta igång att jaga.
Jag laddar för att bromsa om en (kommer tyvärr inte ihåg vem det var) i vänstern innan hårnålen men är lite för bestämd på dom stygga GP-bromsarna och lyfter bakhjulet lite väl mycket.
Här efter är mitt minne lite vagt men jag vet att jag touchade framförvarande och hann tänka att det här kommer göra ont.....och det gjorde det.:mad:

Tappade andan vid smällen och jag kände rätt snabbt att det var något knas med höger axel och revbenen i ryggen så jag trivdes bäst med att ligga kvar.
Jag tyckte synd om min flickvän som satt på läktaren och såg eländet.
Efter nogrannare undersökning i Lund konstaterades det att höger nyckelben är av och frakturer på revbenen i ryggen. Det blir en stillsam tillvaro några veckor framöver.:)

Sammanfattningsvis var det ändå en riktigt rolig racehelg tillsammans med glada människor och djur i Nordgrens tält.
Vill tacka Andreas i 125R och ni andra som plockade ihop mina prylar när jag var på sjukan.


5_copy1.jpg

Hojjarna
2_copy1.jpg

Stolt chafför
3_copy1.jpg

Depån´s läckraste mek.
4_copy1.jpg

Anders laddar för nattmek.
6_copy1.jpg

Sonni Harms engelska Bulldog
07aug439.jpg

Fack!
 
Last edited:
Du får fan inte ligga still sådär nästa gång, upp och vinka även fast det gör ont! Ska bli kul om du kommer tillbaka till 125R, helst med en riktigt seg gammal märr till hoj så jag kan blåsa om dig på valfri raka! ;)
Krya på dig!
 
Skönt att höra att du är hyfsat OK! Det såg inget vidare ut! Krya på dig!
 
KUl med fler som testar, men håll dig borta från asfalten för det hade ju kunnat bli bra det där. :tummenupp
 
Får börja med att tacka för en trevlig helg! Du fick upp bra fart trotts ett uppehåll från banan och att du inte hade kört en 250R innan. Trisst med vurpan bara!

Enligt Martijn Hoogeboom så tyckte han det såg ut som att det var du och Anders Blacha som körde ihop. Hojen klarade sig med bara någon liten repa och gasvajjer, bromshandtag och en titanbult till fotpinnen gick sönder.

Har lite smågrejjer från dig som råkade bli kvar i vårat tält. Som hjälmpåse, klädhängare, fönsterputs osv.

Krya påre och hoppas se dig på banan igen!!

Mvh//teampolaren.
 
Du får fan inte ligga still sådär nästa gång, upp och vinka även fast det gör ont!
Krya på dig!

Word! Skrämde skiten ur oss! Sen är det ju så att det är dags att lämna Torkel och 125R och köpa en ÄNNU äldre 250 än mig att bli omkörd på
Ha det gött
 
Last edited:
Tack för omtankarna! :pannkyss

Ja 250 gav riktig mersmak trots marksyningen, men ekonomin kan nog bli svår att lösa.
Får se var eller om man dyker upp nästa år.


Å grattis till nytt PB Anders :tummenupp

/Göran
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top