Debatten om mobiltelefon i trafiken

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad tycker ni om att man än en gång tar upp mobiltelefon debatten i trafiken än en gång. Var man inte övertygad om de tidigare studierna man gjort där man ansåg att samtal med passagerare kunde vara lika distraherande som samtal via mobiltelefon?

Tröttsam debatt måste jag säga, även om man ser en och annan som tappat uppmärksamheten i trafiken som håller på med att skriva SMS, tala i mobil, samtala med medpassagerare eller ändra radiokanal eller leta efter något löst i passagerarestolen eller handväskan.

Rådande lagstiftning borde väl räcka mer än väl för att kunna stoppa och botfälla trafikanter som har ett trafikfarligt beteende oavsett om den vingliga färden sedan visar sig bero på att föraren var rattonykter eller rotade in sin handväska.

Roberts test ger jag inte mycket för. Snart är det inte möjligt att ta honom på allvar. Kanske har gränsen passerats för längesedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12834795.ab

Bättre att t ex läsa den här artikeln i så fall även om det rör sig om en begränsad studie.

http://www.dn.se/debatt/olycksriskerna-overdrivna-med-mobilprat-i-trafiken

Mjo, det är väl bara vid en hastig undanmanöver som en handsfree har någon fördel mot att hålla i telefonen med handen. Samtalet i sig distraherar lika mycket med handsfree som utan.

SMS är dock en historia för sig.

"Som att cykla och tugga tuggummi samtidigt"

Det finns redan idag regler för hur du ska bete dig i trafiken, och gör du inte det så finns det sanktionsmöjligheter inom gällande lagstiftning.

- Vårdslöshet i trafik, och grov vårdslöshet i trafik.

Problemet ligger i att bevisa brottet för polis och åklagare.

Sen att Robert Collin inte fixade att läsa ett SMS när han körde konbana bevisar bara att man inte ska läsa SMS när man kör konbana, vilket inte sker särskilt ofta i vanlig trafik.

Hjälpte för många år sen en kvinna ur sin bil efter att hon voltade utför en slänt och rullat ett antal varv.

" Handväskan ramlade ner på golvet och jag skulle bara ta upp den."

Den handlingen kan väl närmast jämföras med att läsa/skriva sms när man kör konbana.

Ur vägtrafikförordningen.

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

/KentW

Gps kan distrahera lika mycket tycker jag... Förbjuds den oxå då?

Gps.....?

Då är det mycket värre att ha en kvinna i passagerarstolen som ska läsa karta och "visa" vägen!

/KentW

Last edited:
Gps.....?

Då är det mycket värre att ha en kvinna i passagerarstolen som ska läsa karta och "visa" vägen!

/KentW

Det där kan jag skriva under på. Min ex-flickvän född Göteborgare och bott där eller i närområdet hela sitt liv och "kunde hitta i stan". Jag har aldrig någonsin behövt göra så många U-svängar i hela mitt liv som när hon satt i högersätet och skulle visa vägen. Otroligt brist på lokalsinne och vad som är höger och vänster. Nåja, jag fick ju se mycket av Göteborg när jag körde runt där i alla fall...

Det finns givetvis mycket man skulle kunna förbjuda i bilen vid körning men just telefon är ju ett erkänt problem, det har ju studier i många andra länder visat. Om det begränsar sig till prat eller sms låter jag vara osagt.

Jag är för ett förbud mot telefonprat utan handsfree, det kommer garanterat inte framkalla FLER olyckstillbud och det är ju inte direkt ansträngande att använda handsfree.

Då måste vi absolut börja med att förbjuda fruntimmer att ha barn i bilen!

Det finns inget så vingligt och ouppmärksamt som en kvinna med barn i bilen, då existerar fan ingenting utanför, dom skiter fullständigt i om dom vinglar över tre filer och mosar motorcyklister mot vägräckena på båda sidor, så länge Bernt-Eva sitter i barnstolen och grinar så är det viktigare att trycka in en napp/vifta med ett gosedjur.

Folk kanske skulle lära sig att hantera det istället?

SMS borde förbjudas helt, men prata är inte så mycket farligare än annat, bara att man kanske ska vänja sig vid att prata med telefonen i vilket öra som helst, inga problem för mig, och flera jag känner t.ex...

Men handsfreekrav är inte heller orimligt...

Jag tycker att handsfree är överskattat. Har haft både sådana med sladd som trådlösa och ljudkvalitén är inget att hurra för. Snarare har de blivit ett irritationsmoment för både en själv och den man talar med.

Man väljer ju själv om det är läge att ta samtalet beroende på vilken trafikmiljö man befinner sig i. Likaså väljer man att börja ändra adress i GPS när omständigheterna tillåter det. På de äldre mobiltelefonerna med riktiga knappar gick det ju att skriva sms samtidigt som man kör bil på motorvägen utan att lyfta blicken från vägen.

Något som jag tror ställer till det för många är de nya avancerade interfacen som de nya bilarna har. Förr hade folk en radio och några enklare luftkonditioneringsreglage. Idag har man en skärm som fyller många funktioner med massor med undermenyer. Även om de vore lika enkla att använda som en IPhone är de fortfarande inte särskilt användarevänliga.

Jag tycker man skulle sätta dit folk med ett trafikfarligt beteende. Om det sedan beror på att de är fulla, försöker ställa in sin GPS eller leta efter något de lagt vid sidan om i sin handväska eller portfölj. Det hör inte hit. Polisen har ju tillgång till video och bör kunna bedöma när någon har ett trafikfarligt beteende. Gäller bara att de få en lagstiftning som gör det möjligt för dem att verkställa straffen om den inte är tillräcklig som den är idag.

Fast monterad telefån i bilen kanske skulle vara standard? Typ som automatiskt halvljus?
Jag tycker det fungerar klockrent att prata rätt ut i luften med bägge händerna på ratten. Fast det kukar förstås till sig om någon får för sig att kolla smsen. :gnissla

Frågan har vart uppe länge, och jag frågar mig fortfarande om detta är ett verkligt problem..? Hur många skadas i trafiken pga mobilprat? :confused:

Mig kvittar det då jag har blåtandshandsfree i bilen. :tummenupp

Då måste vi absolut börja med att förbjuda fruntimmer att ha barn i bilen!

Ja, men här är ju problemet att det faktiskt inte går att förbjuda kvinnor med barn i bilen medan det är en väldigt enkel lösning att införa ett förbud mot brukande av mobil utan handsfree.

Som sagt, det kommer inte skada någon.

Detta och ett införande av obligatorisk hälsokontroll samt enklare körkortsprov vart tionde år skulle säkerligen motverka ett antal olyckor.

Och se det så här, det blir ju inget förbud utan man behöver bara betala lite böter om någon råkar se dig. Samma sak som med fortkörning, det är ju ok men du får ju betala lite för det :gnissla

Och se det så här, det blir ju inget förbud utan man behöver bara betala lite böter om någon råkar se dig. Samma sak som med fortkörning, det är ju ok men du får ju betala lite för det :gnissla

Tyvärr är det många som ser det så med att köra på fyllan redan.

Ju fler löjliga lagar och förbud, desto sämre efterlevnad av dom viktiga...

Det finns väl redan någon lag som är tillämplig om någon är ouppmärksam i trafiken...?

Tyvärr är det många som ser det så med att köra på fyllan redan.

Ju fler löjliga lagar och förbud, desto sämre efterlevnad av dom viktiga...

Jaha, så du tror på fullaste allvar att det skulle vara FÄRRE som körde på fyllan om vi inte hade ett förbud mot det? Nu vred jag lite på påstående men det är i runda slängar vad man kan tolka ditt inlägg som.

Och att de "viktiga" lagarna skulle efterlevas sämre pga fler mindre viktiga lagar låter ju som att det är taget ur luften, så kan det väl ändå inte vara :rolleyes:
Nej, jag vågar påstå att ett förbud mot mobilpratande utan handsfree kommer minska olycksstatistiken för olyckor där prat i mobil är orsaken.

Frågan är om vi nu verkligen ska införa ett förbud då den grova kriminaliteten antagligen kommer skjuta i höjden :(

Det finns väl redan någon lag som är tillämplig om någon är ouppmärksam i trafiken...?

Den uppfattas antagligen som bristfällig då det kan vara svårt att bevisa. Om personen däremot säger att han/hon talade i telefon när han/hon körde in i arslet på bilen framför så kanske det blir lättare att utreda samt skuldbelägga för försäkringsbolag etc.

Polisen efterfrågar ju en lagändring på denna punkten och försäkringsbolagen vill också se en ändring, det är min uppfattning av det hela.
Många företag har policy att mobil får endast användas i samband med handsfree under färd, på det senaste företaget jag var anställd hos så var det bland annat så. Merparten av budbilsföretagen har en sådan policy etc.

Man kan ju begränsa förbudet också, införa det mot all yrkestrafik till att börja med.

Last edited:
Jaha, så du tror på fullaste allvar att det skulle vara FÄRRE som körde på fyllan om vi inte hade ett förbud mot det? Nu vred jag lite på påstående men det är i runda slängar vad man kan tolka ditt inlägg som.(

Näe, det är inte vad jag sa, inte ens i väldigt runda slängar.

Lagen mot att köra på fyllan är viktig och ska vara kvar.

Men om vi stiftar en massa skitlagar som folk ändå bryter så har dom mindre moralisk spärr mot att bryta en lag till, även en viktig sån.

Om man sänker hastigheten till 30 på en massa ställen där det är totalt omotiverat så börjar fler och fler att köra för fort på 30 sträckor, även på dom 30 sträckor som ligger utanför skolor...

Näe, det är inte vad jag sa, inte ens i väldigt runda slängar.

Lagen mot att köra på fyllan är viktig och ska vara kvar.

Men om vi stiftar en massa skitlagar som folk ändå bryter så har dom mindre moralisk spärr mot att bryta en lag till, även en viktig sån.

Om man sänker hastigheten till 30 på en massa ställen där det är totalt omotiverat så börjar fler och fler att köra för fort på 30 sträckor, även på dom 30 sträckor som ligger utanför skolor...

Nej, inte vad du sa men vad man kan tolka det som.

Jag förstår dock inte vart du får det ifrån att det skulle framkalla massa notoriska lagbrytare genom att ha förbud mot saker och ting :va
Uppfostrar man sina ungjävlar korrekt så kommer de följa lagar till punkt och pricka och hålla upp dörren för gamla tanter, om man gör fel där så blir de som mig :(

Den här typen av förbud borde inte behövas utan sunt jävla förnuft borde räcka... men å andra sidan så förekommer det uppenbart att folk SMSar vid ratten, och bilar som missar högerregeln, skiter i att använda blinkers eller kör allmänt konstigt, typ sicksackar i sin fil etc, och där föraren sitter med en lur i örat ser jag dagligen så vi kanske är ett rike av idioter som behöver detaljregleras... :gnissla

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla