I senaste numret av mc-folket så debatteras trafikförsäkringens privatiserande. De rödgröna varnar för att det i år är sista sommaren man då kan köra hoj, medan de blåa svarar med att skatten kommer att sänkas (ungefär iaf.).
Som exempel anger de blåa Finland, där modellen genomförts - men de säger inget om hur försäkringspremierna är i Finland. Någon som vet vad det kostar att försäkra en sporthoj i Finland?
Försäkringsbolag är vinstdrivande företag, vars enda ansvar är att tjäna pengar åt sina ägare. Iaf. när man kommer upp på ledning/styrelsenivå. Man tar alltså ut så mycket pengar det bara går och håller nere utgifterna - ur det perspektivet nekar idag flera bolag att teckna mc-försäkring. Antingen helt neka helförsäkring eller sätta en orimligt hög premie på trafikförsäkringen. Att inte alla bolag vill ha med motorcyklister att göra ger dålig konkurrens som är tänkt som den balanserade faktorn.Att det skulle komma "attraktiva" produkter för konsumenten ser jag som osannolikt givet att konsumenten är motorcyklist - jag tror inte att försäkringsbolagen vill ha dessa affärer helt enkelt.
Motorcykelägare har ofta flera fordon, men betalar bara en skatt. Innebär att man får höjd förskringspremie på bilen OCH motorcykeln, men bara en skattelättnad.
Som exempel anger de blåa Finland, där modellen genomförts - men de säger inget om hur försäkringspremierna är i Finland. Någon som vet vad det kostar att försäkra en sporthoj i Finland?
Försäkringsbolag är vinstdrivande företag, vars enda ansvar är att tjäna pengar åt sina ägare. Iaf. när man kommer upp på ledning/styrelsenivå. Man tar alltså ut så mycket pengar det bara går och håller nere utgifterna - ur det perspektivet nekar idag flera bolag att teckna mc-försäkring. Antingen helt neka helförsäkring eller sätta en orimligt hög premie på trafikförsäkringen. Att inte alla bolag vill ha med motorcyklister att göra ger dålig konkurrens som är tänkt som den balanserade faktorn.Att det skulle komma "attraktiva" produkter för konsumenten ser jag som osannolikt givet att konsumenten är motorcyklist - jag tror inte att försäkringsbolagen vill ha dessa affärer helt enkelt.
Motorcykelägare har ofta flera fordon, men betalar bara en skatt. Innebär att man får höjd förskringspremie på bilen OCH motorcykeln, men bara en skattelättnad.