De nya körkortsreglerna.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Hej!

Som Alla vet så kommer det nya regler för Mc.

Min fråga är om jag söker Lämp nu för A(Begränsad) år 2013 Kommer denna klass försvinna och bli till A2 Kommer Mitt A-intyg gå över till A2 eller måste jag söka om?

Mvh

Jag skulle tro att du inte behöver söka om lämpet, för det säker man väl bara för motorcykel, inte en specifik klass?

Jag kommer ju att söka för A-Begränsad Eftersom jag är 20 år.
men denna klass kommer att försvinna under 2013.

Jag kommer ju att söka för A-Begränsad Eftersom jag är 20 år.
men denna klass kommer att försvinna under 2013.

Du kommer väl att söka A, för A begränsad finns inte som specifik typ? Men jag är inte helt säker, men tycker det verkar rätt dumt att vara tvungen att skaffa nytt lämp, men ring för säkerhets skull transportstyrelsen och fråga?

Man kan inte söka körkortstillstånd för A begränsad idag eftersom det finns ingen körkortsklass som heter det. Det man söker är körkortsklass A och sedan när man kört upp på en mellanhoj får man ett villkor som säger att man inte får köra kraftigare hoj än 25kw / 0,16kw/kg under två år.

De som frågar mig brukar jag rekommendera att söka för hela Grupp 1 samtidigt. Den gäller för AM, A1, A, B, BE och traktorkort och det kostar inte mer att söka än för bara en behörighet. A2 kommer antagligen att även det ingå i den gruppen. Det har fördelen att vill du om ett par år ta t.ex. BE så behöver du inte söka ett nytt körkortstillstånd eller betala en ansökningsavgift till.
https://etjanster-kk.vv.se/korkortstillstand/KorkortstillstandAnsokan.aspx
En anledning till att det förutom grupperna även finns så man kan söka för enskilda behörigheter idag är för att man kanske på grund av rörelsehinder eller sjukdom t.ex. kan ta B-kort ganska enkelt men har svårare för att ta ett A-kort. Då ska man inte få problem med att söka körkortstillstånd för B bara för att man skulle vara mer hindrad att kunna ta en av de andra behörigheterna.

Jag kan inte lova att om man söker för Grupp 1 idag att det automatiskt utvidgas till att innefatta A2. Men på 0771-81 81 81 når du Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor. De vet säkert hur det ligger till.

Last edited:
De som frågar mig brukar jag rekommendera att söka för hela Grupp 1 samtidigt. Den gäller för AM, A1, A, B, BE och traktorkort och det kostar inte mer att söka än för bara en behörighet. A2 kommer antagligen att även det ingå i den gruppen.

Söker man för flera typer, så tar det MYCKET längre tid att få det godkänt, för då måste pappret skickas runt. (Enligt en kompis som gjorde så denna sommar)

Det tar inte längre tid, en i familjen sökte för grupp 1 nyligen. Tog bara någon vecka att få tillståndet i brevlådan.
Tog fan längre tid att boka hos optikern....

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!