"De måste ha varit galna, de där människorna"

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
...citerade Alistair Horne en ung herde som betraktade fälten vid Verdun i The Price of Glory. Nu finns de snart inte mer. De där galna människorna.

I dag dog den siste Poilu, franske veteranen från första världskriget. Lazare Ponticelli blev 110 år gammal. I Januari dog den siste tyske veteranen, Erick Kästner, 107 år gammal.

I Storbritannien finns det ännu tre i livet, bland annat en veteran som deltog i Skagerackslaget 1916. En svindlande tanke.

I USA finns endast en, innan året är slut finns det stor chans att denna urkatastrof i Europas och mänsklighetens,historia glidit bort ur mannaminne.

Det kan väl inte komma som någon överraskning att folk dör till slut?:va

Världskrigen är ju trots allt ältade ganska länge nu med filmer, böcker och berättelser, så även om de som deltog stryker med så lär vi ju inte glömma bort krigen för det. Jag tycker mer synd om de människor som ansträngt sig för att göra världen bättre och dör utan någon form av erkännande...

Hatten av. Ett sånt vansinne det kriget var, helt ofattbart egentligen. I år är det 92 år sedan slaget vid Verdun, och landskapet är fortfarande ärrat av kratrar.

800px-Landscape_in_Verdun_Forest.jpg

Håller med Chris!
Har tänkt ofta på detta då jag är intresserad av krig och hur det påverkar oss.
Hatten av till dessa damer och herrar som slogs för framtida generationer hur dumt det än må vara! :bow :(

Och de killarna var redan medelålders när andra världskriget bröt ut... Ger lite perspektiv på åldrande.

Första världskriget är intressant tycker jag, det var liksom sista etappen i industrialiseringen (vilket soldaterna som mötte kulsprutor på slagfälten fick erfara). Männen som villigt drog ut i krig föreställde sig säkert nå't liknande det man kunde se på bombastiska oljemålningar som skildrade (nåja) Napoleon-krigen: Sablar, vackra hästar och heroiska insatser. Istället möttes de av lera, taggtråd, gas och kulsprutor. Helt ofattbart att de allra flesta klarade av att fungera i den miljön.

Andra världskriget var ju egentligen bara en fortsättning på första. Det "straff" som utdömdes till Tyskland bäddade ju för nazisternas makttillträde.

Båda krigen omformade ju Europa i grunden, och fortfarande idag så märks ju efterdyningarna, tänker främst på situationen på Balkan.

Tyvärr tror jag inte heller att man självsäkert ska säga att det aldrig kan hända igen.

Om man börjar nysta lite så är väl rätt många av konflikterna i modern tid sprungna ur skotten i Sarajevo?

Efter andra världskriget rök Sovjet och USA ihop och drog igång kalla kriget, samtidigt blev judarna erbjudna staten Israel som tröst och allt bråkande med muslimerna som bodde där innan håller ju i sig än idag.

USA har dessutom på grund av att dom inte drog jämnt med Sovjet haft ett ont öga till kommunister vilket gjort att dom aktivt jobbat för att jävlas med icke-västerländska stater genom att stödja olika filurer, bland annat Saddam och Usama om jag inte minns fel. Vad det ledde till vet vi ju...

Om man börjar nysta lite så är väl rätt många av konflikterna i modern tid sprungna ur skotten i Sarajevo?

Efter andra världskriget rök Sovjet och USA ihop och drog igång kalla kriget, samtidigt blev judarna erbjudna staten Israel som tröst och allt bråkande med muslimerna som bodde där innan håller ju i sig än idag.

USA har dessutom på grund av att dom inte drog jämnt med Sovjet haft ett ont öga till kommunister vilket gjort att dom aktivt jobbat för att jävlas med icke-västerländska stater genom att stödja olika filurer, bland annat Saddam och Usama om jag inte minns fel. Vad det ledde till vet vi ju...
livstids halshuggning för princip! :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...