De 5 första i Sydafrika den 18 april:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Redovisar mitt tips:

1. Biaggi
2. Gibernau
3. Rossi
4. Capirossi
5. Edwards

Men det känns ju i nuläget som en mycket vansklig gissning innan några gemensamma tester har genomförts.
 
Aldeles för tryggt.

1. Capirossi. Ducati har filat på hojen under vintern och Capirossi har vad som behövs. Med mer förfinad elekronik åker hästarna ner i baken. Som blivande vinnare av MotoGP 2004 visar han redan på säsongspremiären var skåpet ska stå.

2. Edwards. Det här är hans stora chans och det vet han. Han ha fått köra på mycket skitmaterial under åren, är mer laddad än någonsin och kommer att köra hårdast av alla. P g a fel teamsponsorer kommer det i slutändan att bli Gibernau som får teamets resurser och därigenom tar sig förbi Edwards i sammandraget under andra halvan av säsongen.

3. Barros. Hondas fjärdeförare (får man väl säga?) blir den som i slutändan får bära Hondas fana och hamnar på en andra plats i MotoGP. Han börjar säsongen med en stabil tredjeplats.
 
Ja, det var en trygg och ganska tråkig gissning. Men jag har svårt att bortse från Biaggi (som verkligen har sin stora chans) och Gibernau (som även han ska göra det i år om han någonsin ska göra det). Grejen är att alla är piskade att tillvarata årets tillfälle att bli världsmästare när Rossi möjligen är i underläge. Nästa år är det troligen för sent. Å andra sidan kommer årets mästare bli den som tog titeln för att Rossi hade bytt till Yamaha. Känns nog inte helt gjutet.
 
Jag vet att Gibernau körde bra i somras, han verkade få någon konstig boost av katos död. Frågan är om hans körning 2003 var ett One-hit-wonder..
Även om det är flera förare som tillhör toppen på bra maskiner nästa år, så är det de tre italienarna som är de bästa förarna. Men Honda knäcker Ducati nästa år så...
1. Biaggi
2. Capirossi
3. Rossi
4. Barros
5. Gibernau

Edwards är en bra förare och fighter, han har vunnit gärdsgårdsligan, men i motogp krävs det mer, dessutom gnäller han redan på testdag två att han är trött och det är "fel" på däcken... Hayden behöver mer tid för att konsistent tillhöra toppen, förutom att givetvis åka fortare än han gör nu.
 
Rossi har ett bra läge för sin del då alla som kör Honda vet att dom måste prestera sitt bästa i början på säsongen innan Rossi kört in sig/utvecklat Yamahan.

Eftersom Honda faktiskt har 6st(!!) mycket bra förare som alla kan ta och vinna race så kan det faktiskt bli så att dom tex 6 första racen vinns av 6 olika Hondaförare! Då kommer inte Rossi kanske behöva tappa allt för mycket för att kunna hänga med i poängenställningen...
 
oFFkeFF skrev:
Frågan är om hans körning 2003 var ett One-hit-wonder..


Sete fick en bättre hoj efter Kato och hans ersättare kom från Japanska 600-standard mästerskapet med bara ett inhopp innan i VM och då i Supersport600.

Teamet kommer nog få mera jobb när dom nu har fått Edwards som den andre föraren. Han kommer behöva uppmärksamhet/resurser som innan kunde koncentreras bara på Sete..
 
Axxexs skrev:
Sete fick en bättre hoj efter Kato och hans ersättare kom från Japanska 600-standard mästerskapet med bara ett inhopp innan i VM och då i Supersport600.

Teamet kommer nog få mera jobb när dom nu har fått Edwards som den andre föraren. Han kommer behöva uppmärksamhet/resurser som innan kunde koncentreras bara på Sete..

Sen är frågan om Honda verkligen kommer ge alla sex hojar samma delar, eller i samma tempo. Möjligtvis i början av säsongen, men medan tiden går, kommer den förare/team som visar bäst resultat få Rossis fd plats, även om repsol kanske fortfarande har några plus i kanten för sin historia ihop med Honda.
 
Jag är oförmögen att rösta med något annat än hjärtat: (Jag är medveten om straffsparksupplägget...) :rolleyes:

1. Nakano
2. Rossi
3. Ukawa
4. Gibernau
5. Tamada
 
abstruse skrev:
Jag är oförmögen att rösta med något annat än hjärtat: (Jag är medveten om straffsparksupplägget...) :rolleyes:

1. Nakano
2. Rossi
3. Ukawa
4. Gibernau
5. Tamada

Ok för Nakano, men ukawa kör inte race nästa år...
 
Jag tror att titelfighten 2004 kommer att stå mellan dessa:

Givna kandidater som jag tror har vad som krävs:

Max Biaggi-Behöver knappast motiveras, kommer att vara Hondas No1 nästa år och kommer att vara mer hungrig än han någonsin varit.

Alex Barros-Barros har skitår ibland och kanonår ibland. Nu har han dock chansen att verkligen göra ett avstamp mot VM-titeln. Är definitivt snabb nog men håller han sig på hjulen?

Sete Gibernau-Från kraschkung till världsmästarämne på en säsong. Sete körde inte bara snabbare än tidigare år, han höll sig på hjulen också. Även då han var hårt stressad av Rossi. Visade både klass och kyla när han slog Rossi i ett par sistavarvsdueller i början av säsongen. Jag tror Sete kommer att vara lika vass nästa år.

Valentino Rossi-Kommer att vara med där framme, Biaggi lyckades slå Honda på en Yamaha och då finns det ingen anledning att tro att inte Rossi skulle klara det. Hade det rätt tufft att hålla Sete stången under 2003, i år blir det ännu tuffare.

Outsiders:

Loris Capirossi-Världens bäste roadracingförare ena dagen och sprattlande i sandlådan den andra. Capirossi har alltid varit dödligt snabb men har aldrig riktigt varit den som kunnat stabilt sy ihop en hel säsong sen 125-tiden. Kommer dock att vinna race och har definitivt kapaciteten att utmana om titeln.

Troy Bayliss-Två gånger på pallen under sin första MotoGP-säsong. Var dock ojämn och hade många DNF, slutade trots detta sexa. Är tillräckligt hård och verkar vara en mental mördarrobot. Frågan är bara om han inte börjar bli gammal och trött.....

Colin Edwards-Har också en gyllene chans att visa vad han verkligen går för. Är säkerheten själv när allt går i hans väg, men verkar inte riktigt räcka till i Motogp. Är dock en given kandidat till att vinna enstaka race.

Sådana som verkligen inte kommer att vinna:

Nicky Hayden-Ägnar för mycket tid åt att stå och posera i tretusenkronorsbrillor och vaxa håret samt att ge fullständigt intetsägande tramsintervjuer. Borde åka hem till USA och köra Kalle Anka-AMA eller göra audition hos Boyzone.
 
oFFkeFF skrev:
Sen är frågan om Honda verkligen kommer ge alla sex hojar samma delar, eller i samma tempo. Möjligtvis i början av säsongen, men medan tiden går, kommer den förare/team som visar bäst resultat få Rossis fd plats, även om repsol kanske fortfarande har några plus i kanten för sin historia ihop med Honda.


Enligt vad Barross sagt i en intervju, nu när han blev officiell för Repsol/HRC, så kommer alla 6 Honda förarna få identiska hojar för säsongen i år.

Den som har bäst chans att vinna VM kommer att kunna få extra support med ev bättre delar till slutet av säsongen.

Kommer det stå mellan 2 Hondaförare så kommer förare i Repsolteamet gå först eftersom det är det "officiella" HRC-Hondateamet och det ligger större prestige hos dom att det teamet vinner än att ett "privatteam" vinner.

Har aldrig hänt innan att ett "privat" Hondateam vunnit något VM i största klassen.
Honda har bara vunnit med sitt HRC-team.
 
Last edited:
Axxexs skrev:
Enligt vad Barross sagt i en intervju, nu när han blev officiell för Repsol/HRC, så kommer alla 6 Honda förarna få identiska hojar för säsongen i år.

Den som har bäst chans att vinna VM kommer att kunna få extra support med ev bättre delar till slutet av säsongen.

Kommer det stå mellan 2 Hondaförare så kommer förare i Repsolteamet gå först eftersom det är det "officiella" HRC-Hondateamet och det ligger större prestige hos dom att det teamet vinner än att ett "privatteam" vinner.

Har aldrig hänt innan att ett "privat" Hondateam vunnit något VM i största klassen.
Honda har bara vunnit med sitt HRC-team.

Tror risken är rätt stor att någon anna hondaförare kan ta titeln än Barros/Hayden.. Det skulle vara om man såg att barros inte fixade titeln och gav endast gav honom 50-hk extra kittet..
Biaggi enser iaf jag är den störste av hondaförarna, även om gibernau visat stordåd i somras..
 
hermes skrev:
så här kommer det att bli

1. Gibernau
2. Ukawa
3. Capirossi
4. Biaggi
5. Rossi

Tar vi det en gång till då, Ukawa har ingen plats på gridden, han är förpassad till testförare, men det är ju ingen omöjlighet att han får delta i något rejs då och då..
 
Jag tror också att chansen är väldigt stor på att någon annan Hondaförare än Barros/Hayden kan vinna VM!

Biaggi helt klart, Sete med..

Vore kul om en Hondaförare som inte kör för Honda/HRC vann VM-titeln, skulle va första gången det hänt att en Hondaförare vunnit som inte kör för Hondas eget "officiella" team!!
 
Alldeles för tidigt att säga ngt men här kommer en fundering.

1. Capirossi. Som sagts är han grymt snabb, liksom Ducatin. Dock är Capirex för ojämn och blandar och ger. Inte världsmästare.
2. Biaggi. Bäste Hondaförare, vad andra än må hoppas på, som kommer göra allt för att visa vad han går för.
3. Rossi. En bra men inte spektakulär start på säsongen. De andra kommer dock få det svettigt mot slutet av året.
4. Barros. Har kört bra på RC211V förut och är stabil.
5. Melandri. Att få kompisen Rossi på samma hoj kommer göra denna talang gott. Han kommer börja året där han slutade på Philip Island, med skillnaden att han undviker sandfållan.
 
Yamahateamen är färdiga för dem som undrade om dom skulle ha både Gauloises/Fortuna lack på deras hojar.

Yamaha "factory".

Rossi: Blå Gauloiselack
Checa: Röd/Silver Fortunalack

Tech 3.

Abe: Blå Gauloise ack
Melandri: Röd/Silver Fortunalack

Kommer alltså se ut som att Rossi och Abe är teampolare och Checa och Melandri också är teampolare, fastän dom inte är det!!
 
Last edited:
Får se till att komma ihåg den här tråden när rejsen väl startar. Brukar kunna bli rätt kul och se hur man själv och andra har gissat utgången ;)
 
1.Biaggi
2.Edwards
3.Rossi
4.Capirossi
5. Bayliss

Sete vurpar från ledning på andra varvet när han försöker gör korstecken och vinka till sin morsa samtidigt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top