db vid besiktning

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Hej. Har en Bandit 1200 med Leo Vince Slip on med en db.killer tror jag det är (ser ut som en dildo):rolleyes: Funkar det vid besiktning eller skall man byta till orginal ? nån som har erfarenhet?
Tack

Det är ju rätt enkelt att byta så för att vara på säkra sidan e det enklast att bara kasta om burk när du far till besiktningen.

själv har jag en akra på min R1 som inte låter högt alls, men jag orkar inte åka på någon ombesiktning bara för den sakens skull så jag kastar om inför besiktningsdagen.

Dock kanske det finns nån/några kunniga här på forumet som har lite bättre koll på vad som är lagligt osv. inom detta ämne.

Lotteri

Det är enklast att byta om du ha kvar originalburkarna. DB killer funkar nog säkert OK om de inte låter för högt. Det finns massor av historier där man har klarat sig igenom med skrikande R4 or eller dunkande twinnar men i slutändan är det upp till besiktningsmannen att avgöra.
Original är aldrig några problem.
Tjong

För äldre hojar så är det 103db som gäller. Det kom någon ny regel förra året för mc som har helfordonsgodkännande att det är db som står på skylten på ramen som gäller..

tack för svaren, jo jag har kvar org. pipan....sätter väl på den då. Värför ska man ha db-killern överhuvud taget ??? hehehe

tack för svaren, jo jag har kvar org. pipan....sätter väl på den då. Värför ska man ha db-killern överhuvud taget ??? hehehe

Kan tex. vara bra att ta med vid bankörning då vissa banor har krav att det inte får låta för mycket. Annars ska killern givetvis alltid va ur.:tummenupp

Förra året åkte jag på en Kawa ZX10-05 och det var dags för besiktning. Jag körde in som den stod med stålomspunnet,pc3,filter och G&G system på.....Inga som helst problem:D Visste även om det med helfordonsgodkända som kom -03 men jag testade för det är ju inte värre än att köra in igen annars;)

Jag rullade in med min gamla Gpz 750 till besiktningen för att få en arbetsorder. 4-1 system sen har nån kört ett spett genom dämparen så det är bara fullt blås igenom.

Han nämnde inte ens att den var högljudd... :)

Men det är ju en gammal hoj så det är väl 103 dB och sen kanske han var lomhörd.

Bandit 1200 2001-2005 har en baffel inne i kollektorn som dämpar ljudet rätt mycket. Jag besiktigade min 3 gånger med ett ART system utan db-killer och besiktningen plockade inte fram db-mätaren. Jag tror du kan chansa.

Jag var förbi bilprovningen ett par ggr innan den blev godkänd pga för högt db (106 vid 6500).
Första gången så frågade han om besdämp hade ingått när jag köpte hojen, men jag ville testa med V&H förstärkaren bara på kul, och veta på vilket varv man vågar ligga på om det är vanlig trafikkontroll för att undvika onödiga samtal med haffa.
Lindade sen om V&H pipan och var förbi för en db-test, de var schyssta och gjorde en gratistest :tummenupp sen var det bara att skruva på besdämpen och få godkänt.

En av snubbarna på den stationen hade en likadan hoj som jag och han undrade om han kunde få låna besdämpen när det var hans tur :D

Så om den låter så är det en chansning, har du långt till SBP så är det nog läge att byta till original innan besöket.

Tror det är som många säger, lotteri.

Men det ska bli intressant att åka in på besiktning i år för min del. Jag kör på en chansning, i värsta fall så får jag tyvärr kapa, slitsa och svetsa lite :tungan

Man får väl göra en ny skylt med 103 dB instämplat och sätta på ramen.
De brukar väl sitta med popnit så det är inte svårt att byta.

Någon som vet var lämpliga skyltar finns att köpa??? Eller någon firma
som kan göra en kopia av den som sitter på hojen?

På min hoj står 94 dB om jag minns rätt. Då funkar det nog bara med
original...

Mvh,
Ingvar

Apropå besiktning, hur brett isär måste blinkersarna (hmm konstigt ord) fram sitta? bak är det 18 cm har jag för mig, men fram måste det väl vara lite mer eller?

Kör själv en 1100 gixxer med 4-1 och en Laserpipa och enligt frugan låter de som fan när man kommer hemmåt men har ingen besdämpare så får testa med den och se vad dom säger.. :D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti