DB mätning med iphone.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
http://www.youtube.com/watch?v=MSCgjG6ykw8

Har idag packat om ljudämparn med ny ull. svettsat i en bakåtvänd kona som ska leda in ljudet i ullen samt borrat i 3 m8 kors i dämparn.

vi hade 103 db på mätning på falken i tisdags. tror ni iphone mätarn stämmer? vi stod ungefär 2 meter från fordonet. första röda strecket på db skalan är 90 db. andra är 100 tredje 110 osv...

tänkte åka förbi bilprovningen i veckan å se om dom kan mäta kanske.
kan man åka ner till anderstorp å få ljudet ätt av din stefan annars?

jag skulle ju inte lita en iPhone..

ne de gör inte jag heller. men de har ksrivit i flera trådar här att iphone appsen skall vara pålitlig. dock finns de ju massa olika db apps. denna var ju gratis... får den inte över 95 db hur ja än gasar....

Som sagts tidigare så är de inte helt tillförlitliga, dels beroende på app men framförallt beroende på att du inte kan kalibrera mikrofonen.
Det finns en app från Studio Six Digital som vad jag vet är den mest korrekta. Den kostar dock 300 kr tror jag, de ska tydligen släppa en mätmikrofon till I-phonen och då blir det som vilken dB mätare som helst.

ne de gör inte jag heller. men de har ksrivit i flera trådar här att iphone appsen skall vara pålitlig. dock finns de ju massa olika db apps. denna var ju gratis... får den inte över 95 db hur ja än gasar....

Om du inte får den över 95 hur du än gasar så gissar jag att den inte är tillförlitlig. Om du gasar med telefonen precis intill avgasröret borde du lätt komma upp i över 100 om du inte kör en elhoj.

Om du inte får den över 95 hur du än gasar så gissar jag att den inte är tillförlitlig. Om du gasar med telefonen precis intill avgasröret borde du lätt komma upp i över 100 om du inte kör en elhoj.

har inte provat precis intill faktiskt. bara provat på typ 3 meters avstånd. men får prova mer, skall se om bilprovningen vill mäta me kanske. om man inte kan komma förbi anderstorp och du mäter? bjuder på fika:)

Den funkar inte som stämapparat i varje fall, så att den då skulle funka som db-mätare förefaller otroligt. iPhone är en leksak, inget precisionsinstrument.

Den funkar inte som stämapparat i varje fall, så att den då skulle funka som db-mätare förefaller otroligt. iPhone är en leksak, inget precisionsinstrument.
Vi har faktsikt referensmätt I-phone med Audio Tools appen från Studio Six mot våra två dB-mätare på jobbet, jobbar på ett konserthus, och den är förvånansvärt nära "riktig" utrustning.

Bilprovingen går ju via tabell på den cykel som skall mätas och vilket varvtal den skall mätas ifrån. Exempel min ska gasas till 6000 nästan 7000 sen kollar dom. Dom gör testet ett par ggr. Ställer en mick ett par dec snett från utblåset.
En del hojar kan låta högre med dovare ljud men kommer endå inte upp i samma db som den med mer snärt/slag ljud.

På bana mäts ju vid förbifart på raksträcka där varven oftast ligger långt över.

detta är jumed gratis appen och fullgas strax innan varvstopp på 2an. mätte även trean fullt men kom ändå inte över 95 db.

har inte provat precis intill faktiskt. bara provat på typ 3 meters avstånd. men får prova mer, skall se om bilprovningen vill mäta me kanske. om man inte kan komma förbi anderstorp och du mäter? bjuder på fika:)

Vi har danskar här i helgen så kom du förbi så kan jag mäta.

Som sagts tidigare så är de inte helt tillförlitliga, dels beroende på app men framförallt beroende på att du inte kan kalibrera mikrofonen.
Det finns en app från Studio Six Digital som vad jag vet är den mest korrekta. Den kostar dock 300 kr tror jag, de ska tydligen släppa en mätmikrofon till I-phonen och då blir det som vilken dB mätare som helst.

Är det den här du tänker på?
http://www.studiosixdigital.com/spl.html

Ligger på 65:- isf vilket ju är helt överkomligt.
En riktig kalibrerad mätare kostar ju skjortan, så kan en sådan här app ge en indikation är det lätt värt pengarna.

Vi har testat en tisdagsträning med I-Phone vs. systemet mätning på samma plats (vid grinden/utsläppet) fick vi ungefär samma värde minns ej exakt +-1dB kanske fast då höll vi bara fram mätaren ej säker på avstånd och vinkel.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien