DB dödare??

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Ort
I Hembyn
Hoj
Trajja Scrambler
Är det nån som har en fiffig konstruktion att få ner ljudet på hojen inför bandagar?? En liten ritning på en db-killer vore fint......
 
Dom bukar ju naja tråd i kryxx över utblåset för att "slå sönder" ljudet.
 
Finns ju att köpa både orginal o pirat till dom flesta tillbehörssystem. Tittade i någon katalog på mc-varuhuset för ett tag sen och ett universal kostade runt 50 pix har jag för mej så då känns det ju lite överkurs o tillverka själv.
 
eller kan man ge fan i att varva ut fullt på ettan på rakorna....
 
Tips från coachen: Köp originalprylar! Universal har en förmåga att:

1. Sitta dåligt
2. Strypa flödet något fantastiskt mycket

/ Jens
 
Dom bukar ju naja tråd i kryxx över utblåset för att "slå sönder" ljudet.

Funkar icke.

Eller så kan du montera originalsystem så är du säker på att få köra.






I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.
 
Last edited:
Funkar icke.

Eller så kan du montera originalsystem så är du säker på att få köra.






I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.
vad säger du om att skjuta i ett rör i slipon.et? som har samma diameter som insidan av insattsen i dämparn? jag hade tänkt ge mig på en sådan lösning nu i helgen då jag inte kan få tag på original dämparn till min R6a
 
vad säger du om att skjuta i ett rör i slipon.et? som har samma diameter som insidan av insattsen i dämparn? jag hade tänkt ge mig på en sådan lösning nu i helgen då jag inte kan få tag på original dämparn till min R6a

Universal db-killern är ett vekare rör på ca 1-2 dm. som är lite grövre i ena ändan för att passa den ljuddämpare som den skall sitta i. Det veka röret har stansade flikar! Kostar som sagt ca 100:-
Flikarna och det vekare röret hindrar avgaserna att flöda fritt ut. Avgaserna måste då fara lite fram och tillbaka innan dom hittar ut vilket tar ner ljudet flera db!
 
Last edited:
Universal db-killern är ett vekare rör på ca 1-2 dm. som är lite grövre i ena ändan för att passa den ljuddämpare som den skall sitta i. Det veka röret har stansade flikar! Kostar som sagt ca 100:-
Flikarna och det vekare röret hindrar avgaserna att flöda fritt ut. Avgaserna måste då fara lite fram och tillbaka innan dom hittar ut vilket tar ner ljudet flera db!

Grejjen är ju, hur mycket kan man stoppa flödet innan man måste börja mappa om insprutningen, vore ju inte kul om man brände en kolv alt. ventil för att det blir nån mottrycksvåg i systemet som gör att den går snålt vid nått varvtal?

Och byta tillbaka till original på min är ju döden, låter som en elektroluxdammsugare, den väger as, har inbyggd cat, och är stor som ett hus i jämf. med original.

Men iofs, jämf att inte få köra så!!! Jag skall prova att sätta några prytllar längst bak på utblåsen som delar upp ljudpulserna och förhoppningsvis inte hindrar flödet alltför mycket, återkommer med bilder senare.

Är ju ett problem på twinnarna att det är så jäkla hårt ljud i varje puls och 12.3:1 i komp hjälper också till :(.

Fick litet klagomål på Kinnekulle, låg på 95-96 vid förbipassering, men då varvade jag nog rätt hårt på maxgas också, fick gasa litet mindre på startrakan helt enkelt, men hur kul är det :)
 
Funkar icke.

Eller så kan du montera originalsystem så är du säker på att få köra.






I alla såna här trådar är det en sak man ska komma ihåg; Ljud är energi. Energi kan inte förstöras, slås sönder, splittras el dyl. Man kan endast leda om energi eller omvandla den. Om man monterar ett kryss gör man inget av det. Om man gör en db-killer kan man i ideala fall tjäna 1-3 db vid förbifart. Är det så att man ligger på gränsen kan det räcka, men oftast ligger man 5-10 db över om man kör med slipon. Med 7 års erfarenhet av bullermätning kan jag bara rekommendera originalblås så slipper man skruva när alla andra kör.


Akrapovics original sänkte min ZX10R från 98-102 beroende på bana och mätinstrument till runt 90 med insatserna isatta. Hojen är fortfarande galet snabb rakt fram så jätteskillnad kan det inte ha varit.

/ Jens
 
Universal db-killern är ett vekare rör på ca 1-2 dm. som är lite grövre i ena ändan för att passa den ljuddämpare som den skall sitta i. Det veka röret har stansade flikar! Kostar som sagt ca 100:-
Flikarna och det vekare röret hindrar avgaserna att flöda fritt ut. Avgaserna måste då fara lite fram och tillbaka innan dom hittar ut vilket tar ner ljudet flera db!

jo jag har sett universal dB-killers men jag hittar inget som passar mitt Devil Slipon. de universal jag hittar ramlar ner i dämparn för att de är för små.
 
Om man väljer att köra med dB killers så rekomenderar jag att prova dessa i en bänk.
Vi provade 2 olika sorter när vi mappade hojen.
Variant 1: (Har en vägg vid infästningen som gör att avgaserna bara kan komma ut via lilla röret)
d58.jpg

Variant 2:
bild_004.jpg


Vi trodde alla att variant 2 skulle ha mer flöde, men icke..

Variant 1 tog 3hk från motorn.
Variant 2 tog 15hk!!!:gnissla

Och inga klagomål om ljudet på senaste ERFen på Anderstorp. :)
 
Om man väljer att köra med dB killers så rekomenderar jag att prova dessa i en bänk.
Vi provade 2 olika sorter när vi mappade hojen.
Variant 1: (Har en vägg vid infästningen som gör att avgaserna bara kan komma ut via lilla röret)
d58.jpg


Vi trodde alla att variant 2 skulle ha mer flöde, men icke..

Variant 1 tog 3hk från motorn.
Variant 2 tog 15hk!!!:gnissla

Och inga klagomål om ljudet på senaste ERFen på Anderstorp. :)

Om man som jag provar på å bygga egen dB killer, hur lång behöver den vara? finns de nått riktmärke på längden? antar att de låter mindre ju längre den är? typ 30cm som gäller i snitt?

förstår ju helt klart att de beror på vad för dämpare man har osv.
men den översta bilden så ser röret väldigt kort ut.
 
Om man som jag provar på å bygga egen dB killer, hur lång behöver den vara? finns de nått riktmärke på längden? antar att de låter mindre ju längre den är? typ 30cm som gäller i snitt?

förstår ju helt klart att de beror på vad för dämpare man har osv.
men den översta bilden så ser röret väldigt kort ut.

Hej. Hmm knepig fråga, vi har inte byggt våra men de vi använder är ca 15 cm långa.
Prova göra en teleskop variant kanske :-) Kanske man kan hitta en optimal variant med längd kontra ljud kontra effekt.
 
Variant 1: (Har en vägg vid infästningen som gör att avgaserna bara kan komma ut via lilla röret)
d58.jpg
Mina ser ut ungefär som dessa, fast utan rör :va
Vad de gör i effekt har jag ingen aning om, men jag tycker inte att den känns speciellt trött. Däremot så gör det förvånansvärt mycket i ljudnivå. Har inte mätt, men skulle väl tippa på sisådär storleksordningen 10 dB ("hälften så högt"). Från burkarna, alltså. Sedan finns det ju mycket annat som låter ändå... :rolleyes:
 
Mina ser ut ungefär som dessa, fast utan rör :va
Vad de gör i effekt har jag ingen aning om, men jag tycker inte att den känns speciellt trött. Däremot så gör det förvånansvärt mycket i ljudnivå. Har inte mätt, men skulle väl tippa på sisådär storleksordningen 10 dB ("hälften så högt"). Från burkarna, alltså. Sedan finns det ju mycket annat som låter ändå... :rolleyes:

10 db är en omöjlighet med den typen av rör. I bästa fall 3-5 db kan du räkna med
 
10 db är en omöjlighet med den typen av rör. I bästa fall 3-5 db kan du räkna med

Jag har som sagt inte mätt, men jag uppskattar nivån från dämparna till ungefär hälften (ganska grovt). Du är välkommen hem till mig om du har en mätare :)

Frågan är hur lätt det är att mäta det med tanke på alla andra ljud omkring, men nånting skulle man väl kunna få ut...
 
Last edited:
Jag har som sagt inte mätt, men jag uppskattar nivån från dämparna till ungefär hälften (ganska grovt). Du är välkommen hem till mig om du har en mätare :)

Frågan är hur lätt det är att mäta det med tanke på alla andra ljud omkring, men nånting skulle man väl kunna få ut...

Har alla typer av mätare, och har mätt ljud på banor i 5 år. Kom hit till anderstorp med hojen så ska vi mäta:tummenupp
 
3db ÄR "halva" ljudet. =) (dvs en ökning eller minskning med 3dB ökar minskar ljudet med hälften, det är ju en logaritmisk skala)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top