Daytrading - Hur göra?

Status
Ej öppen för fler svar.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag vill börja köpa och sälja aktier som en kul grej, och undrar hur man bäst går till väga! Hur börjar man, måste man ha något sorts konto någon stans? Finns det andra fina tips tar jag tacksamt emot.

Om det finns en likadan tråd får ni gärna vara dryga och länka till den! :tummenupp

Skapa ett konto på www.avanza.se eller liknande ställen. Sätt igång att trada men kom ihåg att företagen ofta tar courtage varje gång du tradar.
På sidan hittar du massa nyttig info och tips!
Lycka till och skicka 10% till mig :D

Last edited:
Kuritas skrev:
2622965 Jag vill börja köpa och sälja aktier som en kul grej, och undrar hur man bäst går till väga! Hur börjar man, måste man ha något sorts konto någon stans? Finns det andra fina tips tar jag tacksamt emot.

Om det finns en likadan tråd får ni gärna vara dryga och länka till den! :tummenupp

Om du inte har stor erfarenhet (låter inte så på frågan) så är inte daytrading nått att stå efter då siffror som hörs i hörs i samband med daytrading pekar på att det är bara 10-15 % av dom som sysslar med ren daytrading (altid säljer ett värdepapper samma dag som det köpts) som kan få det lönsamt.

Lämpligen börjar du med att ta reda på vilken mäklare som uppfyller dina krav på depån bäst med hänsyn till courtage och vilka funktioner du behöver.Förutom alla storbanker så finns bla teletrade,avanza och aktiedirekt med flera att välja på.Aktiedirekt har vart billigast på affärer under 50 000 (tror jaf det va) per köp/sälj tillfälle men det har börjat pressats priser senaste månaderna.Tänk på minst avgiften om du inte gör så stora affärer och när du kommer över brytpunkten för att affärerna ska betalas med procent istället för minsta avgiften,dessutom tar endel mäklare ut en årlig avgift för att man har depån där.
Du har mycke att vinna på att granska prislistorna och se vilket alternativ som blir billigast för dej.Lycka till med affärerna.

Öppna konto hos Avanza eller nordnet och börja handla. För att daytrada så ska man ha en del pengar och helst även möjlighet att belåna aktierna. Har du 100 k så kan du låna 900 k. Dock är det riskabelt om det går neråt....så det gäller att hoppa av och på med bra timing

Kuritas skrev:
2622965 Jag vill börja köpa och sälja aktier som en kul grej, och undrar hur man bäst går till väga! Hur börjar man, måste man ha något sorts konto någon stans? Finns det andra fina tips tar jag tacksamt emot.

Tufft! Tack för svaren! Jag ska inte köpa morgon och sälja kväll, så daytrading var ett tokigt ordval av mig.

Avanza verkar ju ha något "avgiftsfritt" handelssystem, det kanske duger för mig. Eller finns det osynliga kostnader?

Edit: Oj, Avanza Zero var visst något helt annat. Jag är en n00b!

Last edited:
Kuritas skrev:
2623050Avanza verkar ju ha något "avgiftsfritt" handelssystem, det kanske duger för mig. Eller finns det osynliga kostnader?

Avanza tar minst 39 Kr för en köp eller säljaffär om du har ett micro depå eller om du köper för så stort belopp att det blir procent som ska betalas så är procentsaten störst för microkontot med 0,15% av affären.
Så för en affär på 100 000 kr ska dom ha 150 kr

Om du har en bas depå däremot så är procentsatsen 0,085% så den affären hade kostat dej 85 kr om det inte vore för att minsta avgiften är 99 kr vilket du i det fallet kommer få betala.
Räkna på vilken depå som blir billigast för dej,tog bara micro och bas som exempel.

När vi ändå är inne på aktier.. Säg att man köper och säljer lite aktier några gånger i månaden, blir det mycket extra jobb med deklaration och sådant då?

jawohl skrev:
2624153 När vi ändå är inne på aktier.. Säg att man köper och säljer lite aktier några gånger i månaden, blir det mycket extra jobb med deklaration och sådant då?

Det kan de fixa åt dig.. Avanza gör detta för "småpengar"..

Medlem på forumet i sju minuter och skriver ovanstående inlägg. Anmäld.

(Editerade bort Basses quote / RoLLER)

Last edited by a moderator:
Medlem på forumet i sju minuter och skriver ovanstående inlägg. Anmäld.

Jag reagerade ungefär likadant. Enda anledningen till att en helt ny medlem skulle hitta denna gamla tråd är genom att googla på "daytrading" på sporthojs-siten.

Verkar med andra ord vara någon som ville berätta om daytrading innan han ens visste att någon frågade. Jag drog förstås öronen åt mig och klickade inte på länken som skickades i PM till mig. Sån är jag!

Jag reagerade ungefär likadant. Enda anledningen till att en helt ny medlem skulle hitta denna gamla tråd är genom att googla på "daytrading" på sporthojs-siten.

Verkar med andra ord vara någon som ville berätta om daytrading innan han ens visste att någon frågade. Jag drog förstås öronen åt mig och klickade inte på länken som skickades i PM till mig. Sån är jag!

Vi är nog lite osunt misstänksamma, du och jag. :gnissla

hehe, jag och Fagher noterade inte ens åldern på tråden... Kuritas, hur går det med daytradingen? :)

Day trading är inget man sköter med lillfingret samtidigt med sitt ordinare arbete. Och även av dom som lägger ner hela sin själ på det så slutar enligt undersökningar 90% med pengarna bortspelade. Och jag skulle tro att dom lyckade är antagligen mer eller mindre psykopater hela bunten eftersom det kräver total kontroll av sina känslor.

Och om vi sen ser oss omkring bland världens rikaste så hittar vi inga daytraders utan istället tålmodiga placerare. Men det örat vill väl ingen lyssna på?

För den som ändå vill lära sig så finns det en hel del filmsnuttar på youtube av varierande kvalitet men även med endel visdommar. Och man kan nog lära sig lite även om man inte är daytrader. Man ska ju känna sin fiende även om man på börsen har man den största inom sig.

Då han som drog upp tråden fejkar konto samt skickat reklam-PM, så har har han permanentbannats.

Tråden stängd.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...