Dax för byte av kolv? Aprilia RS!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Hej!
Jag har sökt lite här i forumet och sett att många rekomenderar att man ska byta kolv vid 1000 mil.
Min Aprilia RS -02 har precis passerat de 1000 milen och det är så att den går faktiskt jävligt dåligt nu.
Alla strypningar är borta så den gick väldigt bra innan, den var ganska slö under 5000-6000 rpm men vid 7000 rpm stack den iväg som satan. Har varit uppe i 160km/h med den. Numera så går den knappt att köra med över 8000 rpm den bara bluddrar och har sig. Även när jag har den i friläge så kan man ibland inte varva den mer än till 7000 rpm för då bara bluddrar den fast man gasar fullt ut. Nu senast när ja va ute och körde så provade jag att försöka köra fort men den gick inte ett skit mer än i 130km/h.
Tror ni att det är kolven som är sliten?

Vad kostar de delar som behövs för att byta kolv m.m?
Kan man byta den själv eller bör man lämna in den till verkstad?

Tack på förhand! :hej
 
det är nog inte kolvens fel. Nåt annat som är fel.

tex. avgasporten?
 
Jag hade satsat på avg porten om jag var du, eller kasst stift, men om det inte är någondera och du köper kolv så kan jag hjälpa dig att byta den.
 
stoooffe skrev:
tror du det?
Den har ju fungerat perfekt innan så varför skulle avgasporten jävlas nu?


allt kan jävlas när du minst annar det, inget fungerar perfekt..

Kolla så att den rör sig/inte vajern har gått av.mm
 
stoooffe skrev:
Okej jag ska ut och kolla vajern i sånna fall, inget annat annars som jag ska kolla efter? Förutom stiftet som solid nämnde?


Mnjää, om du inte har tummen mitt i handen så _KAN_ du pilla av avgassystemet och se om porten rör sig + att du kan slå en kik in i cylindern och se så den inte är full av repor osv.

Edit: ha inte motorn igång när du glor in i cylindern, bara ett tips... :rolleyes: :näsblod
 
Solid snake skrev:
Mnjää, om du inte har tummen mitt i handen så _KAN_ du pilla av avgassystemet och se om porten rör sig + att du kan slå en kik in i cylindern och se så den inte är full av repor osv.

Edit: ha inte motorn igång när du glor in i cylindern, bara ett tips... :rolleyes: :näsblod


hahah okej men det är lugnt jag känner en snubbe som är väldigt duktig på motorcyklar så han hjälper mig :)


Edit: Jag ska försöka se till att den är avstängd :3freak :rolleyes:
 
Din avgasport kan ha kletat fast som min gjorde.
 
H4 skrev:
Kan inte vara något med förgasaren?
låter rätt osanorlikt att en hoj kan få högre bränsleblandning bara sådär helt plötsligt.. :D men visst.. ditt huvudmunstycke kanske har lossnat.. :rolleyes: :hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top