Thunder skrev:
Jag anmäler mig imorgon tillsammans med en polare. Den 1 juli blir det.
Vet däremot inte riktigt vilken grupp som jag skall vara med i. Jag har kört båge sedan 1990 och under de första åren gjorde jag nog 2000-3000 mil per år. Sedan gjorde jag ett uppehåll tills förra året. Har bara slökört på bana när jag varit funktionär på Falken. Någon som kan ge en hint om hur snabbt/långsamt det går i blå grupp?
Tacksam för svar i denna fråga.
Det framgår inte hur långt ditt uppehåll var? Men än viktigare är hur du känner att din körning känns?
Tempot i blå grupp är relativt högt men det finns, självklart, variationer inom resp. grupp. Och syftet med dagen är ju att träna på en del saker som är nya så tempot skall inte vara allt för högt, vi säger max 75% av din förmåga, för att du skall kunna löra något nytt.
Om du känner att din körning funkar bra utan några större störningar i val av tex hastighet inför en kurva på vägen (dvs. du klarar av att köra utan att slå av gasen mitt i kurvan eller än värre bromsa så kan du välja blå grupp. Känns det lite mer osäkert och du ibland kommer in i för hög fart, dvs. gjort en relativt rejäl missbedömning på ingångshastighet, så passar nog gul grupp bättre.
Det är svårt att rekommendera någon vilken grupp han/hon skall välja eftersom körningen är så otroligt individuell och det inte alltid är rättvisande hur många mil man kör/säsong eller vilken typ av hoj man kör eller hur många år man kört.
Mitt bästa råd blir nog att välja en grupp som du, utefter den beskrivning av grupper vi har gjort på hemsidan (
http://www.smcvast.se/sidor/bkk/gruppbeskrivning.html), känner kan passa. Skulle det sedan visa sig att du skall köra i en annan grupp så skall vi försöka i största möjliga mån att tillgodose dina önskemål.
Går inte det så lovar jag dig att det är inte hela världen eftersom all grupper kör i stort sätt samma övningar om än med vissa modifikationer om instruktörerna anser så, vilket fattas beslut om löpande under dagen.
Välkommen!
// Niklas
General E skrev:
Jag anmälde mig till första dagen, ingen aning om hur det funkar med försäkringen dock.
Mitt mål är att slippa bli retad för mina platta motorvägsdäck efter kursen.
Under 2005 gällde försäkringen för 99% av alla försäkrade och inregistrerade hojar i landet om SMC stod som arrangör. Vi har inte allt 100% klart än (SMC Riks jobbar på det). Men vill du vara helt säker tag direktkontakt med ditt försäkringsbolag och förklara att det rör sig om en UTBILDNING, inte en bandag och att SMC är arrangör.
Mvh!
// Niklas
Marcus skrev:
Jo då, det står här
http://www.smcvast.se/sidor/bkk/inledning.html
Det är heldag, från ca 07.00 - 17.00
Datumen är spikade (se annat svar) men när det gäller klockslagen så är de endast preliminära än så länge.
Alla som anmäler sig får ett detaljerad kursplan senast 3 veckor innan kursdatum. Där står exakt vilka tider som gäller. Räkna dock med att HELA dagen tas i anspråk och att ni skall anmäla er och få era hojar besiktigade relativt tidigt på morgonen så vi hinner nyttja HELA bantiden. Nåja, tidigt och tidigt det beror ju på hur morgonpigg man är!
Själv är jag så otroligt morgonpigg och käck att jag brukar gå upp innan jag lagt mig...

Det var väl så Monty Python sa!?
Mvh!
// Niklas