Dax att förkovra sig kanske!?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En dryg vecka efter lanseringen av datumen börjar vi ny få fullt i en av grupperna (Grön grupp) för 17/6. Men det finns fortfarande platser kvar i de andra grupperna och i samtliga grupper för 1/7.

Efterfrågan är dock stor och när vädret visar sin bättre sida finns risk för en ännu snabbare anstormning. Vill ni gå någon av kursdagarna vänta inte med att anmäla er!

Mvh!
// Niklas

Hade faktiskt vart roligt att testa på en sån här kurs ger ju en billigare försäkring om inte annat :)

Lite synd att det är falken bara käkar ju däck som fan en hel dag allså :hihi

ä va fan jag anmäler mej

Last edited:
Jag anmälde mig till första dagen, ingen aning om hur det funkar med försäkringen dock.
Mitt mål är att slippa bli retad för mina platta motorvägsdäck efter kursen. :hihi

Rasorblade skrev:
Tack! Skulle nog vara kul...
Vilka dagar har ni andra bokat och i vilken grupp?

Jag anmäler mig imorgon tillsammans med en polare. Den 1 juli blir det.
Vet däremot inte riktigt vilken grupp som jag skall vara med i. Jag har kört båge sedan 1990 och under de första åren gjorde jag nog 2000-3000 mil per år. Sedan gjorde jag ett uppehåll tills förra året. Har bara slökört på bana när jag varit funktionär på Falken. Någon som kan ge en hint om hur snabbt/långsamt det går i blå grupp?
Tacksam för svar i denna fråga.

Vad är det för skillnad på gul och blå grupp?

Gul grupp
Gul grupp är för dig som kört på bana tidigare.

Blå grupp
Blå grupp är för dig som känner att du har flyt i körningen och är redo att lära känna din motorcykel (och dig själv) ytterligare.
:va

Rasorblade skrev:
Står inget om vilka tider det är?
Är det en heldag? :va

Datumen är:
Lördagen den 17/6
Lördagen den 1/7

Välkommen!
// Niklas

Rasorblade skrev:
Vad är det för skillnad på gul och blå grupp?

Gul grupp
Gul grupp är för dig som kört på bana tidigare.

Blå grupp
Blå grupp är för dig som känner att du har flyt i körningen och är redo att lära känna din motorcykel (och dig själv) ytterligare.
:va

Hmm, bra fråga!
Ett generellt svar är enkelt att ge nämligen utgångstempot på övningarna där blå grupp kör något fortare än gul grupp.

Har du kört en del på bana och känner att din körning, både på väg och bana funkar relativt ok utan allt för många störningar (individuellt eller hur!?) så rekommenderar jag dig att välja blå grupp.

Känner man sig aningen mindre till freds med sin körning och kanske inte kört lika mycket på bana tidigare så passar kanske gul grupp bättre.

Om det är för stora inbördes skillnader i grupperna, efter första banpasset, kommer vi försöka att flytta deltagare till en grupp där tempot stör mindre. Vilket skall läsas som att vi lika väl kan flytta en deltagare till en snabbare grupp som till en inte så lika snabb grupp. Orsaken till detta är för att vi vill ha så homogena grupper som möjligt för att deltagre inte skall störa/bli störda när ni övar på det moment som är meningen ni skall öva på. Dvs. vi vill försöka skapa så bra inlärningssituation som möjligt och dessutom blir det roligare! :tummenupp

Flytta en deltagare gör vi dock ENDAST om det finns plats i annan grupp vilket instruktörerna i den gruppen avgör. Finns inte plats körs resten av dagen i den grupp som deltagaren har anmält sig till.

Hoppas det blev lite tydligare nu!?

Mvh!
// Niklas

Thunder skrev:
Jag anmäler mig imorgon tillsammans med en polare. Den 1 juli blir det.
Vet däremot inte riktigt vilken grupp som jag skall vara med i. Jag har kört båge sedan 1990 och under de första åren gjorde jag nog 2000-3000 mil per år. Sedan gjorde jag ett uppehåll tills förra året. Har bara slökört på bana när jag varit funktionär på Falken. Någon som kan ge en hint om hur snabbt/långsamt det går i blå grupp?
Tacksam för svar i denna fråga.

Det framgår inte hur långt ditt uppehåll var? Men än viktigare är hur du känner att din körning känns?

Tempot i blå grupp är relativt högt men det finns, självklart, variationer inom resp. grupp. Och syftet med dagen är ju att träna på en del saker som är nya så tempot skall inte vara allt för högt, vi säger max 75% av din förmåga, för att du skall kunna löra något nytt.

Om du känner att din körning funkar bra utan några större störningar i val av tex hastighet inför en kurva på vägen (dvs. du klarar av att köra utan att slå av gasen mitt i kurvan eller än värre bromsa så kan du välja blå grupp. Känns det lite mer osäkert och du ibland kommer in i för hög fart, dvs. gjort en relativt rejäl missbedömning på ingångshastighet, så passar nog gul grupp bättre.

Det är svårt att rekommendera någon vilken grupp han/hon skall välja eftersom körningen är så otroligt individuell och det inte alltid är rättvisande hur många mil man kör/säsong eller vilken typ av hoj man kör eller hur många år man kört.

Mitt bästa råd blir nog att välja en grupp som du, utefter den beskrivning av grupper vi har gjort på hemsidan (http://www.smcvast.se/sidor/bkk/gruppbeskrivning.html), känner kan passa. Skulle det sedan visa sig att du skall köra i en annan grupp så skall vi försöka i största möjliga mån att tillgodose dina önskemål.

Går inte det så lovar jag dig att det är inte hela världen eftersom all grupper kör i stort sätt samma övningar om än med vissa modifikationer om instruktörerna anser så, vilket fattas beslut om löpande under dagen.

Välkommen!
// Niklas

General E skrev:
Jag anmälde mig till första dagen, ingen aning om hur det funkar med försäkringen dock.
Mitt mål är att slippa bli retad för mina platta motorvägsdäck efter kursen. :hihi

Under 2005 gällde försäkringen för 99% av alla försäkrade och inregistrerade hojar i landet om SMC stod som arrangör. Vi har inte allt 100% klart än (SMC Riks jobbar på det). Men vill du vara helt säker tag direktkontakt med ditt försäkringsbolag och förklara att det rör sig om en UTBILDNING, inte en bandag och att SMC är arrangör.

Mvh!
// Niklas

Marcus skrev:
Jo då, det står här http://www.smcvast.se/sidor/bkk/inledning.html

Det är heldag, från ca 07.00 - 17.00

Datumen är spikade (se annat svar) men när det gäller klockslagen så är de endast preliminära än så länge.

Alla som anmäler sig får ett detaljerad kursplan senast 3 veckor innan kursdatum. Där står exakt vilka tider som gäller. Räkna dock med att HELA dagen tas i anspråk och att ni skall anmäla er och få era hojar besiktigade relativt tidigt på morgonen så vi hinner nyttja HELA bantiden. Nåja, tidigt och tidigt det beror ju på hur morgonpigg man är! :D

Själv är jag så otroligt morgonpigg och käck att jag brukar gå upp innan jag lagt mig... :tummenupp Det var väl så Monty Python sa!? :D

Mvh!
// Niklas

Muggen skrev:
Jag håller på och ta körkort... är kk ett krav för utbildningen? :confused:

Ja, du måste ha giltigt körkort, men det är gott om tid kvar så du kanske hinner med det ändå!? :tummenupp

Lycka till!
// Niklas

Avarage skrev:
Ja, du måste ha giltigt körkort, men det är gott om tid kvar så du kanske hinner med det ändå!? :tummenupp

Lycka till!
// Niklas

absolut :)
vill blara bara på säkra sidan så ja inte slänger pengar i sjön :D

Då var det klart!!! :yoparty

Är det någon som har en dB-mätare?
Jag har besiktigat hojen med slipon på och det gick igenom, borde jag inte klara 95 dB kravet på Falken då? :confused:

Vore ju surt om man inte fick köra för att man väsnas. :fatta!

Thunder skrev:

Jag har besiktigat hojen med slipon på och det gick igenom, borde jag inte klara 95 dB kravet på Falken då? :confused:

Ta med dig bomull och stoppa i dämparen annars, bra tips har jag hört. :tomten

Thunder skrev:

Vore ju surt om man inte fick köra för att man väsnas. :fatta!
Vilken grupp blev det nu då och vilken dag?

General E skrev:
Ta med dig bomull och stoppa i dämparen annars, bra tips har jag hört. :tomten

sätt en ölburk med Slangklämma funkar det med faktiskt :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna