"Datum för första utfärdande", vad går FB efter?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har sökt lite och hittade denna tråd om förlorat körkort och problem med datum (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=82751&highlight=datum).

Där nämns hastigt också det problem jag har idag; att försäkringsbolagen inte har någon standard för vilket datum som gäller för när man tog körkortet.

Bilsport & MC accepterade det datum för när jag tog A1, de flesta andra bolag accepterade datum för när jag tog A begränsad, Folksam accepterade dock bara datumet då jag automatiskt fick A "tung" (vilket inte ens står på körkortet men säkert finns i nåt register). Vill jag teckna en försäkring idag är min MC-erfarenhet 4, 3 eller 1 år beroende på hos vilket FB jag vill teckna min försäkring hos!

I tidigare nämnd tråd läste jag om hur någon fick TryggHansa att gå med på det datum när A1 togs. Hur gör man det? Tips? :)

Om jag försäkrar en mc som klassas som lätt så borde såklart datumet för när A1 utfärdades gälla, men vad säger att erfarenheten från lätt mc resp mellan inte kan tillgodoräknas för när man försäkrar en "tung" mc?! Man får ju ingen billigare försäkring när man försäkrar ett fordon som är nedstrypt, alltså samma försäkring för folk med A-begränsad som med A (osäker på hur det är med 125:or och A1, försäkrar man på originaleffekten?), men man får inte tiden tillgodoräknad till erfarenheten som FB räknar på.

Vad kan vi göra åt detta? Ett fall för SMC? Jag tänker då inte finna mig i denna orättvisa!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park