Datorn startar om sig själv när man spelar spel!

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Har ett litet problem.

Har precis gjort en format C på min dator och har installerat om XP plus en del andra saker. Installera om ett spel idag så jag kunde lira lite, allt funkar kanon tills jag har kommit in i själva spelet för då stängs datorn ner och startar sedan om. Jag hinner spela knappt en minut innan detta händer. Spelet är inte specielt krävande, har ett annat spel som kräver betydligt mer än detta och det funkar fint att spela efter formateringen.

När datorn statar upp igen så kommer det upp en ruta om jag vill skicka en felrapport. Där står även att datorn fixar till ett alvarligt fel som kommit upp.

Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?

Evil M skrev:
Har ett litet problem.

Har precis gjort en format C på min dator och har installerat om XP plus en del andra saker. Installera om ett spel idag så jag kunde lira lite, allt funkar kanon tills jag har kommit in i själva spelet för då stängs datorn ner och startar sedan om. Jag hinner spela knappt en minut innan detta händer. Spelet är inte specielt krävande, har ett annat spel som kräver betydligt mer än detta och det funkar fint att spela efter formateringen.

När datorn statar upp igen så kommer det upp en ruta om jag vill skicka en felrapport. Där står även att datorn fixar till ett alvarligt fel som kommit upp.

Hadde du virusprog installerat innan, har du virus program installerat nu?

Hade virus program installerat förut och har det nu oxå. Gjorde en virus scan förut idag men inga virus påträffade.

Har ju hört att datorn kan stängas av om inte grafikkortet pallar med spelet men har samma drivrutiner som förut mm och att jag kan spela ett mer krävande spel utan problem.

Tycker att det låter som du får blåskärm. Hinner du se något blåt innan det startat om?

EDIT
testa detta
Gå till Kontrollpanelen>System>Avancerat och klicka här på knappen "inställningar" för startup and recovery. Bocka här ur rutan "Automatically restart"

Last edited:
didjik skrev:
Tycker att det låter som du får blåskärm. Hinner du se något blåt innan det startat om?

EDIT
testa detta
Gå till Kontrollpanelen>System>Avancerat och klicka här på knappen "inställningar" för startup and recovery. Bocka här ur rutan "Automatically restart"
Det blir bara svart på en gång hinner inte se om det blir blåt. Första gången det hände så trodde jag att strömmen gick för någon sekund men när jag testa spela igen när allt startat upp så hände samma sak så då trodde jag att det var fel på graffa kortet men har testat ett mer krävande spel efter det och det funkar.

Har bockat ur den där inställingen men vad händer nu då? Vill inte testa spelet just nu håller på med annat.

Last edited:
Evil M skrev:
Det blir bara svart på en gång hinner inte se om det blir blåt. Första gången det hände så trodde jag att strömmen gick för någon sekund men när jag testa spela igen när allt startat upp så hände samma sak så då trodde jag att det var fel på graffa kortet men har testat ett mer krävande spel efter det och det funkar.

Har bockat ur den där inställingen men vad händer nu då? Vill inte testa spelet just nu håller på med annat.

"Klassiska" problem som resulterar i spontan omstart

1# överklockad cpu / moderkort
2# Defekt(a) minnen
3# Mindre friskt grafikkort / överklockat
4# Kylningsproblem av cpu / grafikkort / moderkort eller annan hårdvara.
5# Defekt hårddisk (tro't eller ej, glappigt kopplade IDE -diskar kan hänga en maskin...)

Jag skulle gissa på defekt minne, tanka hem en memster och prova.

/F

Fenix skrev:
"Klassiska" problem som resulterar i spontan omstart

1# överklockad cpu / moderkort
2# Defekt(a) minnen
3# Mindre friskt grafikkort / överklockat
4# Kylningsproblem av cpu / grafikkort / moderkort eller annan hårdvara.
5# Defekt hårddisk (tro't eller ej, glappigt kopplade IDE -diskar kan hänga en maskin...)

Jag skulle gissa på defekt minne, tanka hem en memster och prova.

/F
Inget är överklockat. tycker inte cpu mm ska hinna ha blivit för varmt för jag starta upp datorn och installera spelet direkt. Att grafikkortet börjar balla ur tycker jag borde vara konstigt när jag kan spela ett mer krävande spel utan prob men jag vet inte.

Ska kolla efter en memster?

Evil M skrev:
Inget är överklockat. tycker inte cpu mm ska hinna ha blivit för varmt för jag starta upp datorn och installera spelet direkt. Att grafikkortet börjar balla ur tycker jag borde vara konstigt när jag kan spela ett mer krävande spel utan prob men jag vet inte.

Ska kolla efter en memster?

Prova: http://www.memtest86.com/

/F

Uppdatera alla drivrutiner. Det kommer man långt med i de flesta fall.........

Evil M skrev:
Har ett litet problem.

Hade ett liknande problem med ett Radeon 9600XT. Eller var det samma problem :va

Det var catalystdrivarna som spökade. Uppgradera.

Lika surt varje gång man får en kund med starta om sig problem..
Flera timmars felsökning.. ofta är det drivrutiner.. sen på listan kommer minnen men har även varit med om nätagregat som ballat ur. Det sura är när datorerna inte visar belastning eller om dom startar om utan anledning osammanhängande.. de vill säga inte på 24 h men sen 4ggr på en kvart..
Jag skulle chansa på ett memtest men framförallt drivrutinerna.. ladda hem dom nyaste drivrutinerna från tillverkarens hemsida.
Tänk på att windows updateringarna lägger in egna drivisar som kan strula till det.
Lycka till. !!

Bocka ur det didjik förklara och det kommer upp en blå bakrund med text där det stod en del, kommer inte ihåg nu bara för det.

Mitt nätagregat paja för någon vecka sen med ett sparakande och det gnistra fint inne i agregatet. Köpte ett nytt och allt funkar bra men då kansek minnet fick sig en smäll?

Memtestet jag fick ner var bara till (linux only) stod det i readme filen.
[edit] det ska visst funka till windows iaf såg jag nu. Men fattar inget om instalationen som blir i DOS. Hatar datorer när dom strular :huvet

/ N00b

[edit2] Uppdatera graffe kortet. Det hade kommit nya sen jag gjorde det för någon vecka sen då jag la in allt efter formateringen och nu funkar det kanon :banana

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back