Datorn startar om sig oregelbundet

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
Har fått problem med min dator, den har börjat starta om sig oregelbundet.
Har provat formatera, provat flera olika OS (Xp, vista, win 7, ubuntu) men jag får samma problem oavsett. Antar att de är nåt hårdvarufel som inträffat men hur ska jag lokalisera det? Har kört memtest och minnena verkar ok, likaså hårddisken.

Memtest på minnena, prime95 på proppen (räknar det fel så är något galet).

Det som kvarstår kan vara svajigt nätagg, eller surt moderkort. :)

1) MEMTEST86+ med 3 fulla rundor bootat från CD-skiva utesluter minnen och minneskontroller.
2) OCCT i 1 timme utesluter mammakort, cpu och i viss mån kraftaggregatet.
3) FURMARK i en timme utesluter grafikkortet.
4) Skicka det på tippen.

1) MEMTEST86+ med 3 fulla rundor bootat från CD-skiva utesluter minnen och minneskontroller.
2) OCCT i 1 timme utesluter mammakort, cpu och i viss mån kraftaggregatet.
3) FURMARK i en timme utesluter grafikkortet.
4) Skicka det på tippen.

Körde memtest86+ 8 rundor utan problem.
Körde ett CPU-test från Ultimateboot cd och den verkar ok.
Kör furmark nu, ska se om de ger nåt.

Furmark hittade inget fel på grafikkortet.
Laddade ner och körde OCCT och efter en minut får jag "ERROR DETECTED ON CORE #1"
Vad innebär det? och går det att fixa?
Provade att köra fler gånger men oftast startar den om sig när testet ska börja.

Last edited:
Provat at GOOGLA på "ERROR DETECTED ON CORE #1" ??

verkar vara en BUGG i programet "occt".

Ladda ner nått program som håller koll på temperaturer, spänningar från nätagget mm och kolla om tex spänningen flukturerar, eller om en fläkt nånstans stannar ibland och burken blir för varm.

Last edited:
Tjejen har samma problem med sin laptop.
Hon har fått lämna tillbaka den ett par ggr för att allt sket sig, efter att den totaldog. Nu tror jag det beror på att hon har den i knät och skriver, jag påpekar ofta att den kommer att bli för varm, men du vet ju tjejer...
Däremot verkar hennes USB-portar muppa en hel del, så det kan finnas fler orsaker bakom skiten.

Laddade ner och körde OCCT och efter en minut får jag "ERROR DETECTED ON CORE #1"
Provade att köra fler gånger men oftast startar den om sig när testet ska börja.

Har du processor med dubbla kärnor(cores)? Jag tycker att det låter som att det är nåt vajsing, fast jag vet ju inte utan gissar bara hej-vilt.

Ladda ner nått program som håller koll på temperaturer, spänningar från nätagget mm och kolla om tex spänningen flukturerar, eller om en fläkt nånstans stannar ibland och burken blir för varm.
Ska provas, tips på lämpliga program mottages.

Det är en dual core 2.66ghz processor som sitter i datorn. Temperaturen ligger runt 45-50 grader så den går inte varm.

Hittar du något i loggarna.
Dom hittar du i XP genom att högerklicka på "My Computer" på skrivbordet. Där väljer du "Manage"
Under System Toolt/Event Viewer hittar du en del info. Det är nog loggarna Application och System som är intressantast.

Det finns alltid fel där av typen W32Time som indikerar att den inte fått kontakt för att synka klockan eller DHCP varningar men dom är inget att bry sig om.
Finns det inget där som ser allvarligt ut och borde generera en omstart så är risken att ditt nätagg inte är stabilt utan tappar ström under kortare perioder. Då kan den starta om sig.
Finns det varningar där så är det bara att börja leta.
Är det ett återkommande fel så är det troligen fel på en komponent. Är det lite olika fel så är det troligare att det är nätagget som ger lite ojämn spänning med felfunktion på komponenterna som följd.

Det är inget lätt fel du råkat ut för direkt.
Det är dock ganska vanligt att nätaggen ger sämre kvalitet på strömmen efter ett tag med följden att datorn blir instabil.

Det kan också vara ett virus eller liknande men det ser du i så fall på att det är återkommande samma fel som orsakar omstarten. Det finns virus som orsakar att systemprocesser krashar och normalbeteendet för windows om en systemprocess kraschar är att starta om sig.

Det där betyder ju att den hittar något fel på en processorkärna.
Antingen har din processor gett upp eller så får den dålig kvalitet på strömmen. Båda delar kan orsaka felfunktion i processorn.

Last edited:
Loggboken visar inga fel som skulle kunna vara orsaken till omstarterna.
Provade däremot att köra prime95 och får error på en processor där också.
Kollar man temperaturen i Speedfan samtidigt som man kör OCCT blir processorn runt 75 grader innan programet indikerar error.

Prova ett annat grafikkort om du har tillgång till det, prova även att lägga på ett nytt lager med kylpasta på processorn (ta bort det gamla först)

Säger både OCCT och Prime95 att din cpu genererar ett fel - så räknar din cpu fel. Antingen taskigt nätaggregat, taskig kylning av cpun, en av vcore-faserna har gett upp (taskigt moderkort) eller gremlins.

Prova ett annat grafikkort om du har tillgång till det, prova även att lägga på ett nytt lager med kylpasta på processorn (ta bort det gamla först)
Har tyvärr inget grafikkort att testa med. Har tagit lös och rengjort processorfläkten och flänsarna, fick ned tempen nån grad men de gjorde ingen skillnad i övrigt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!