Datorn blir så förbannat seg efter ett tag.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad kan jag göra åt det.

Fungerar fint nån timma sen börjar den bli så jävla seg.

Det är väl något som tuggar i sig minne. Öppna aktivitetshanteraren och se om där är något som inte ser rätt ut.

Ja framförallt webläsaren tycker ja brukar tuggar i sig minne.

Det låter snarare som ett värmeproblem. Om du startar om datorn när den börjar bli seg, är den snabb några timmar igen då, eller är den lika seg när den har startat om?

Den är snabb då, så inget värmeproblem.

Ja framförallt webläsaren tycker ja brukar tuggar i sig minne.

Skaffa nyaste versionen av Firefox, installera Adblock.

På min stationära burk ligger några bakgrundsprocesser som ibland får frispel. Det ena är något verktyg som följde med moderkortet och det andra är någon automagisk defragger...

Båda dessa kan ibland kuka ur och äta minne och cpu.

Den är snabb då, så inget värmeproblem.

Slår man av full belastning brukar processortemperaturen sjunka till en 1/2-1/3 på tre sekunder, så jag tror inte du kan utesluta det utan att kolla tempen

Kört virus/malware-koll?

Skaffa nyaste versionen av Firefox, installera Adblock.

På min stationära burk ligger några bakgrundsprocesser som ibland får frispel. Det ena är något verktyg som följde med moderkortet och det andra är någon automagisk defragger...

Båda dessa kan ibland kuka ur och äta minne och cpu.

Ja fan adblock kanske kan vara lösningen.
Provat med chrome nu ett tag o ja tyckte de funka skitbra först men tog inte lång tid innan de börja sega även med det.

Slår man av full belastning brukar processortemperaturen sjunka till en 1/2-1/3 på tre sekunder, så jag tror inte du kan utesluta det utan att kolla tempen

Kört virus/malware-koll?

Nej förvisso men kan nog utesluta värmeproblem hur som.

Det verkar vara nåt minnesproblem, hitta en process som tog massa minne o stängde ner o nu flyter det bra igen.
Det var en webläsarprocess så frågan är varför i helsefyr de tar så mkt minne.

Orkar inte läsa igenom varenda inlägg... :P
Om du sitter med firefox och har en diverse plug-ins isntallerade. Avsluta firefox-processen via aktivitetshanteraren och starta sen firefox på nytt. Firefox e prutt på minneshantering.
Eller så tar du bort de plug-ins som du inte använder...

Kan du stoppa i mer minne så är väl det en simpel grej.

Som det beter sig nu så känns de som att det bara skulle göra att datorn tar lite längre tid på sig att bli seg.
Minneshanteringen verkar helt fucked så den bara fyller upp allt minne tills datorn blir seg värre.

Flash kan vara en anledning, testa att högerklicka på en flash animation och stäng av hårdvarustöd.

Den kan vara en lösning, tackar.

Last edited:
Orkar inte läsa igenom varenda inlägg... :P
Om du sitter med firefox och har en diverse plug-ins isntallerade. Avsluta firefox-processen via aktivitetshanteraren och starta sen firefox på nytt. Firefox e prutt på minneshantering.
Eller så tar du bort de plug-ins som du inte använder...

Kör med chrome nu, verkar vara lika prutt på minneshantering det me :D

Kör med chrome nu, verkar vara lika prutt på minneshantering det me :D

Märkte det oxå, körde chrome ett tag. riktig skitwebbläsare tycker jag. Faktum är att jag alltid kört Firefox men nu i veckan testade jag nya Explorer (som tidigare alltid varit sämst enl. mitt tycke), blev rätt impad. Är nu min standardwebbläsare! :D
Fördelen med Chrome dock är väl att varje flik behandlas som en egen process, så om 1 flik hänger sig pga taskig kod kraschar inte hela läsaren... Vet inte hur det e med nya explorer dock.

Märkte det oxå, körde chrome ett tag. riktig skitwebbläsare tycker jag. Faktum är att jag alltid kört Firefox men nu i veckan testade jag nya Explorer (som tidigare alltid varit sämst enl. mitt tycke), blev rätt impad. Är nu min standardwebbläsare! :D
Fördelen med Chrome dock är väl att varje flik behandlas som en egen process, så om 1 flik hänger sig pga taskig kod kraschar inte hela läsaren... Vet inte hur det e med nya explorer dock.

Ja man kanske får prova IE också, firefox är ju det jag kört senaste åren, nu chrome en månad eller så.
Har testat stäng av dedär till flash o änsålänge tycks det fungera bra.
Så kanske har hittat lösningen.

Får utvärdera ett par veckor annars blire IE som sagt. :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey